فرزندم تمام طول روز مشغول مطالعه است ولی تغییر چندانی در ترازش نمیبینیم!
آشنایی با کم و کیف برنامهریزی مطالعاتی و شیوههای مطالعه بستر مناسبی برای اولیا فراهم میسازد تا با نگاهی واقعبینانه عملکرد فرزندشان را نقد و بررسی کنند. مطالعه را باید در دو بخش مجزای کیفیت و کمیت مورد بررسی قرار داد. اینکه دانشآموز ساعتهای متوالی را صرف مطلعه کند نشان میدهد که پایبند به رعایت کمیت است ولی این صرفاً نمیتواند تضمینکنندهی موفقیت باشد و باید در کنار کمیت به کیفیت مطالعه توجه ویژه داشت.
کیفیت مطالعه در حوزههای متفاوتی تعریف میشود. در عادتهای مطالعاتی فرزندتان کنکاش کنید تا بتوانید جایگاه موارد زیر را بیابید:
تعادل مطالعاتی: ایجاد توازن و تعادل مناسب بین درسهای عمومی و اختصاصی و حل سؤالات تستی و تشریحی
رعایت مراحل پنجگانهی مطالعاتی
در نظر گرفتن فاصلهی زمانی مشخص بین مطالعهی درسها و استراحت
عدم مطالعهی درسی خاص به صورت پیدرپی
رعایت بازهی زمانی مفید مطالعاتی برای درسها (عمومی 1 ساعت و اختصاصی 5/1 ساعت)
محک زدن یادگیری واقعی با روش بازیابی آموختهها (آزمونهای برنامهای نمونهای از این بازیابی است.)
وجود تعادل مطالعاتی متناسب بین نمرات مدرسه و تراز و درصد در آزمونها
بررسی ساعات مطالعهی درجشده در دفتر برنامهریزی و توجه به ساعتهای مفید مطالعه
یادگیری از اشتباهات (بررسی و یادگیری سؤالاتی که اشتباه پاسخ داده شدهاند)
استفاده از کتاب درسی به عنوان اصلیترین منبع مطالعاتی
