در هر کلاس درسی، دانشآموزانی با عملکرد بسیار بالا پیدا میشوند که موجب تحسین معلمها و دیگر شاگردان هستند. برخی دانشآموزان فکر میکنند بهرهی هوشی آنها، بیشترین تأثیر را بر نمرات آنها دارد؛ اما تحقیقات ثابت کرده پشتکار آنها بیش از 80 درصد در این موفقیت تأثیر داشته است. یکی دیگر از دلایلی که دانشآموزان به عدم موفقیت خود مربوط میدانند این است که به اندازهی کافی تلاش نکردهاند. مشکل این دانشآموزان این نیست که به اندازهی کافی تلاش نمیکنندبلکه تلاش آنها صحیح و مؤثر نبوده است. برخی از دانشآموزان در طول سال تحصیلی حتی بیشتر از دانشآموزان موفق تلاش میکنند و درس میخوانند اما نکته اینجاست که نمیدانند چهطور درس بخوانند.دانشآموزان موفق افرادی نیستند که بسیار درس میخوانند بلکه کسانی هستند که بلدند چگونه درس بخوانند و ازمهارتهای مطالعه ویادگیری مؤثر و مفیداستفاده میکنند. یکی دیگر از وجوه تمایز دانشآموزان موفق با سایرین این است کهاین دانشآموزان به طور مکرر در طول دورهی مطالعه، خود را آزمایش میکنند. تحقیقات نشان میدهد برای ماندگاری اطلاعات در حافظه، مغز نیاز دارد که اطلاعات را مرتباً مورد بازخوانی و تمرین قرار دهد؛ بنابراین یادداشتبرداری و مرور آنها، امتحان گرفتن از خود، خلاصه کردن و استخراج نکات کلیدی درس، همگی راههایی برای تمرین و تکرار مطالب درسی هستند که به مغز کمک میکنند نکات اصلی و کلیدی را در خود حفظ کند و هنگام امتحانات اصلی به کمک دانشآموزان موفق بیاید. برنامهریزی صحیح و مناسب مهمترین رمز موفقیت دانشآموزان خوب است. برنامهریزی خوب به این معناست که طوری برای درس خواندن زمانبندی کنید که وقت کافی برای انجام کارهای جانبی مورد علاقهتان نیز پیدا کنید. انجام کارهای مورد علاقه، تفریح و سرگرمی به عنوان محرک و انرژیدهندهی مغز برای تمرکز بیشتر روی یادگیری درسهای اصلی عمل میکند و از خستگی ذهن جلوگیری میکند؛ بنابراین برای هر روزتان برنامهریزی کنید؛ البته زمانهایی را هم برای پرداختن به علایق و کارهایی که دوست دارید، در نظر بگیرید. برخی دانشآموزان با افکار مزاحم مواجه هستند؛ اما بهتر است از این افکار، محرکی برای پیشرفت خود بسازند.
