اشکان برزکار : تحلیل سوالات فیزیک آزمون 19 آبان دهم ریاضی

تحلیل سوالات فیزیک آزمون 19 آبان دهم ریاضی به شرح زیر است:

اشکان برزکار : تحلیل سوالات فیزیک آزمون 19 آبان دهم ریاضی

بررسی سوالات فیزیک 1 (سوالات عادی) آزمون 19 آبان دهم ریاضی:

نویسنده: اشکان برزکار (گزینشگر و مسوول درس فیزیک دهم ریاضی) دانشجوی ارشد مهندسی برق دانشگاه شریف

سوال 101: باز هم سوالی از متن کتاب درسی! سوال ساده ای که از دانش آموز می خواهد علاوه بر توانایی حل مسئله، بر متن کتاب درسی تسلط داشته باشد.

سوال 102: در سوالاتی این چنینی، باید طول، مساحت و یا حجم را برای هر دو مورد محاسبه کرد و با تقسیم دو عدد حساب شده، پاسخ سوال را یافت.

سوال 103: در خصوص سوالات تخمین دقت کنید که هیچ گونه ضربی نباید انجام شود. البته کتاب درسی برای تخمین (pi*4) ابتدا حاصل ضرب را محاسبه می کند که ما هم به اجبار همین کار را انجام داده ایم.

سوال 104: این سوال دقیقا از مثال های کتاب درسی انتخاب شده است. سوال مهمی است که در امتحانات تشریحی هم حتما به دفعات استفاده خواهد شد.

سوال 105: سوالی کاملا روتین از بحث چگالی! با فرو بردن سنگ در ظرف لبریز از روغن، حجمی از روغن مه برابر با حجم سنگ است، از ظرف بیرون میریزد و این، کلید حل سوال است.

سوال 106: برای پاسخگویی به سوالاتی این چنینی در آزمون های بعدی و کنکور سراسری، توصیه می شود رابطه چگالی مخلوط را به خاطر بسپارید. البته از این رابطه در امتحانات تشریحی به شکل مستقیم نمی توان استفاده کرد و باید ابتدا آن را به دست آورد.

سوال 107: سوالی پارامتری از مبحث چگالی! دانش آموز احتمالا باید تصوری 3 بعدی از استوانه را در دفترچه بکشد و معلوم کند با کدام قسمت از استوانه توخالی سر و کار دارد.

سوال 108: ساده ترین سوال از بحث انرژی جنبشی که تبدیل واحدی هم ضمیمه آن شده است! این سوال صرفا تسلط دانش آموز را بر رابطه های پایه ای موجود در کتاب درسی می سنجد. توجه کنید که هر چقدر هم که روابط خاص را به خاطر بسپارید، همواره اولویت بر روابط موجود در کتاب درسی است.

سوال 109: هدف سوال، یادآوری این مطلب است که از دانش آموز انتظار می رود بتواند پارامتر های موجود در روابط کتاب درسی را به درستی تشخیص دهد. به عنوان مثال در این سوال در رابطه محاسبه کار، زاویه بین نیرو و جابجایی را باید بتوان به درستی تشخیص داد.

سوال 110: سوالات بسیاری را خواهید یافت که برای حل آن ها، باید دو مرتبه قضیه کار-انرژی جنبشی را بنویسید. پس شیوه نوشتن را از الان بیاموزید تا بتوانید به طور صحیح از آن استفاده کنید.

سوال 111: نمونه ی این سوال را قبل تر هم داشتیم. در مدل سازی باید از چیزی صرف نظر کنیم که کمترین تاثیر را در مدل ما دارد.

سوال 112: در این سوال، در گزینه هایی که ضرب یا تقسیم وجود دارد، باید نتیجه، یکای کمیتی فیزیکی به دست آید و در سوالاتی که جمع یا تفریف دارند، باید هر دو یکا یکسان باشند که در گزینه 4 به این شکل نیست.

سوال 113: در حل این سوال باید دقت کرد تا تعداد قدم را مرحله به مرحله از یک روز به هفتاد سال تبدیل کرد.

سوال 114: این سوال ترکیبی از ایده سوال 102 و تخمین مرتبه بزرگی است. باید به روش سوال 102 محاسبه کرد و همزمان در ذهن داشت که هدف، محاسبه تخمین مرتبه بزرگی است.

سوال 115: سوالی ساده از چگالی است که با مقایسه رابطه چگالی برای جسم A و B به جواب می رسیم.

سوال 116: می توان اینگونه فکر کرد که صحبت از حفره است و حفره یعنی حجمی که جرم ندارد.

روش دیگر: در این سوال میبینیم که حجم، جرم و چگالی کره داده شده است. اما خواسته ی سوال هم حجم است. پس بهتر است جرم و چگالی داده شده استفاده کنیم و یک بار حجم را محاسبه کنیم (که با محاسبه میبینیم که با حجمی که با شعاع داده شده است متفاوت به دست خواهد آمد.)

سوال 117: همانطور که گفته شد بهتر است رابطه چگالی مخلوط را به خاطر بسپارید. این سوال نیز با استفاده از رابطه چگالی مخلوط به راحتی حل می شود.

سوال 118: سوال ساده دیگری از انرژی جنبشی که کافی است دو مرتبه رابطه انرژی جنبشی را بنویسیم و با هم مقایسه کنیم.

سوال 119: سوالی نسبتا متفاوت با سوالات دیگر آزمون! سوالی زیبا و البته قدیمی از کنکور سراسری که به نظرم در سوالاتی که متوجه ارتباط داده ها و خواسته ی سوال نمی شوید، بهتر است اطلاعات سوال را به ترتیب با مطالب کتاب درسی مطابقت دهید. یعنی به عنوان مثال در این سوال به این نتیجه خواهیم رسید که اطلاعاتی که سوال داده است، همان اطلاعاتی است که اگر از قضیه کار-انرژی جنبشی استفاده می کردیم نیاز داشتیم.

سوال 120: در این سوال باید توجه کنید چیزی که در قضیه کار-انرژی جنبشی اهمیت دارد، تندی جسم است و نه جهت سرعت آن.

سوال 121: سوالی از متن کتاب درسی که یادآوری می کند که به خاطر داشتن متن دقیق کتاب درسی تا چه حد اهمیت دارد.

سوال 122: سوالی بسیار ساده از تبدیل یکا که بهتر است گزینه ها را برحسب کیلوگرم بنویسیم و با عدد داده شده در متن سوال مقایسه نماییم.

سوال 123: در سوالاتی این چنینی، باید طول، مساحت و یا حجم را برای هر دو مورد محاسبه کرد و با تقسیم دو عدد حساب شده، پاسخ سوال را یافت.

سوال 124: سوالی ساده از نمادگذاری علمی.

سوال 125: در این سوال باید به کلمه ی "میتواند" توجه کرد. گزینه ها به شکلی طراحی شده است که خطایی که معرفی کرده اند، به جز یک گزینه به هیچ وجه قابل دستیابی نیست. البته توجه کنید که خطای 0.08 برای دماسنج دوم می تواند قابل قبول باشد.

سوال 126: یکا ها در چنین سوالاتی می توانند راهنمای بسیار خوبی باشند. یعنی اگر بتوان اطلاعاتی که سوال داده را به درستی نوشت، بقیه ی حل مسئله، تبدیل یکا است. البته باید در نظر داشت که در نهایت دنبال محاسبه تخمین مرتبه بزرگی هستیم.

سوال 127: سوالی ساده از تخمین مرتبه بزرگی که دانش آموز را به مرور در طی آزمون های متوالی، آماده رویارویی با سوالات سخت تر می کند.

سوال 128: کلید حل سوال، این است که حجم آبی که کاسه را پر میکند برابر همان حجم از مایع ناشناسی است که باعث پر شدن کاسه می شود.

 

سوال 129: برای پاسخگویی به سوالاتی این چنینی در آزمون های بعدی و کنکور سراسری، توصیه می شود رابطه چگالی مخلوط را به خاطر بسپارید. البته از این رابطه در امتحانات تشریحی به شکل مستقیم نمی توان استفاده کرد و باید ابتدا آن را به دست آورد.

سوال 130: سوالی پارامتری از مبحث چگالی! دانش آموز احتمالا باید تصوری 3 بعدی از استوانه را در دفترچه بکشد و معلوم کند با کدام قسمت از استوانه توخالی سر و کار دارد.

سوال 131: نمونه ی این سوال را پیش تر هم داشتیم. در مدل سازی باید از چیزی صرف نظر کنیم که کمترین تاثیر را در مدل ما دارد.

سوال 132: باز هم تبدیل یکایی ساده که به دانش آموز یادآوری میکند باید بر جدول تبدیل یکاها تسلط داشته باشد.

سوال 133: این سوال هم از تبدیل یکا است. پیش تر هم نمونه آن را داشته ایم. در این سوالات نیز همانند سوالات تبدیل یکای دیگری که مطرح می شوند، باید ابتدا اطلاعاتی که سوال داده را بنویسید و مرحله به مرحله با استفاده از قاعده زنجیره ای، یکا ها را به هم تبدیل کنید.

سوال 134: در این سوال، در گزینه هایی که ضرب یا تقسیم وجود دارد، باید نتیجه، یکای کمیتی فیزیکی به دست آید و در سوالاتی که جمع یا تفریف دارند، باید هر دو یکا یکسان باشند که در گزینه 4 به این شکل نیست.

سوال 135: در این سوال ابتدا باید ارقام با معنا معلوم شود تا پس از آن بتوان راجع به خطا اظهار نظر کرد. در این صورت فقط گزینه 4 می تواند صحیح باشد.

سوال 136: در حل این سوال باید دقت کرد تا تعداد قدم را مرحله به مرحله از یک روز به هفتاد سال تبدیل کرد.

سوال 137: این سوال ترکیبی از ایده سوال 123 و تخمین مرتبه بزرگی است. باید به روش سوال 123 محاسبه کرد و همزمان در ذهن داشت که هدف، محاسبه تخمین مرتبه بزرگی است.

سوال 138: سوالی ساده از چگالی است که با مقایسه رابطه چگالی برای جسم A و B به جواب می رسیم.

سوال 139: می توان اینگونه فکر کرد که صحبت از حفره است و حفره یعنی حجمی که جرم ندارد.

روش دیگر: در این سوال میبینیم که حجم، جرم و چگالی کره داده شده است. اما خواسته ی سوال هم حجم است. پس بهتر است جرم و چگالی داده شده استفاده کنیم و یک بار حجم را محاسبه کنیم (که با محاسبه میبینیم که با حجمی که با شعاع داده شده است متفاوت به دست خواهد آمد.)

سوال 140: همانطور که گفته شد بهتر است رابطه چگالی مخلوط را به خاطر بسپارید. این سوال نیز با استفاده از رابطه چگالی مخلوط به راحتی حل می شود.

Menu