با گذشت چند آزمون متوجه این موضوع شدم که افکار دانشآموزان درگیر چگونگی طراحی برنامهریزی درسی شده است و اکثر اولیا به این موضوع اشاره داشتند که فرزندشان نمیداند چگونه و از کجا برنامهریزی درسی را شروع کند. باید بگویم طراحی برنامهریزی درسی منسجم، سخت نیست، فقط کمی دقت و حوصله میخواهد.
ابتدا تمام کتابهای درسی خود را که باید مطالعه کنید گردآوری کنید و دربارهی حجم، سخت و آسان بودن و مدتزمانی که به هر فصل و بخش اختصاص مییابد نظر دهید و تعیین کنید که طبق برنامهی هفتگی مدرسه و برنامهی راهبردی آزمونها به هر کدام در طول روز، هفته و ماه باید چه مدتزمانی به مطالعه اختصاص دهید. توجه داشته باشید که در تنظیم وقت نباید فقط به کتابهایی که علاقهمندید اهمیت دهید. باید منطقی فکر کنید. برای کتابهایی با محتوای سختتر زمان بیشتری برای مطالعه در نظر بگیرید.
بعد از سبک و سنگین کردن کتابها و مشخص کردن مدتزمان لازم باید تعیین کنید ابتدا از کتابهای سخت یا ساده شروع کنید. اینکه از کدام کتاب شروع کنید (ساده یا سخت)، کتابهای ساده و سخت را با هم بخوانید یا اینکه یک کتاب را تا آخر بخوانید و بعد به سراغ کتاب دیگر بروید یا اینکه فصلهایی از چند کتاب متنوع را برای یک رور لحاظ کنید. اینها همه یک موضوع شخصی است و بستگی به عادت مطالعهتان دارد و کسی نمیتواند این برنامه را برای شما مشخص کند. فقط یک پیشنهاد:
اینکه درسهای مشکل را به ساعتهایی که احساس میکنید بهتر میتوانید بخوانید و بازدهی بیشتری دارید اختصاص دهید و درسهای آسانتر را به روزهای دیگر موکول کنید. ترتیب کتابها باید به گونهای باشد که در حین مطالعه و یادآوری مطالب در آنها تداخل ایجاد نشود.
پس با دقت و تمرکز برنامهریزی درسی را با رعایت اهمیت تمام درسها و توانایی خود، پایهریزی کنید و خود را موظف به اجرای برنامه تا رسیدن به هدف بدانید.
