بدون تردید یکی از ابتداییترین و مهمترین مشکلات اجرایی که مانع از کسب موفقیت و همچنین کاهش انگیزه در بین دانشآموزان میشود، عدم رعایت اصول اساسی برنامهریزی شخصی روزانه میباشد. لازم به ذکر است برنامهریزی چیزی جز شناخت اولویتها نیست و زمانی نیاز به وجود برنامهریزی درک میشود که حجم زیادی از کار میبایست در یک بازهی زمانی محدود انجام شود.
لذا، دانشآموزان با داشتن ذهنی شفاف در شناخت اولویتها و همچنین رعایت یک سری پارامتر کارآمد، میتوانند زمینه را برای افزایش کمیت و کیفیت مطالعهی خود فراهم سازند. این پارامترها عبارتاند از:
1- خواندن درس هر روز در همان روز: قطعاً یکی از مواردی که از فراموششدن زودهنگام مطالب جلوگیری و باعث تثبیت مطالب در ذهن میشود، مطالعهی درس هر روز در همان روز است؛ بنابراین توصیه میشود قسمتی هرچند کوتاه از برنامهریزی شخصی خود را به این امر اختصاص دهید.
2- داشتن تنوع درسی در برنامهریزی شخصی روزانه: یکی از مهمترین عوامل که باعث افزایش کیفیت و کمیت ساعت مطالعه میشود و از خستگی و حواسپرتی در زمان درس خواندن جلوگیری میکند، مطالعهی چند درس در یک روز میباشد. از دیگر مزایای داشتن تنوع درسی میتوان به افزایش سرعت عمل و قدرت انتقال ذهن اشاره کرد که این مهارت میتواند دانشآموز را در جلسهی آزمون هم کمک کند.
3- الویت بندی در مطالعهی دروس: در تنظیم چیدمان درسهایی که قرار است در طول یک روز خوانده شود، رعایت این نکته الزامی است که ابتدابهساکن درسی را که از نظر ما مهمتر و از اهمیت ویژهای برخوردار است مطالعه کنیم. این امر باعث میشود، حتی اگر به هر دلیل از برنامهی روزانه عقب افتادیم، حتیالمقدور موفق به انجام قسمت اصلی و مهم آن شده باشیم.
4- رعایت اصل انعطافپذیری برنامهریزی روزانه: ازجمله مواردی که در تهیهی برنامهای کارآمد جهت مطالعهی روزانه باید موردتوجه قرار گیرد این است که همواره همهچیز آنطور که ما میخواهیم پیش نمیرود و گاهی ممکن است اتفاقاتی غیرمنتظره پیش آید. لذا، برنامهای که جایی برای این موارد پیشبینی نکرده باشد محکوم به شکست است.
5- داشتن تعهد به برنامهریزی شخصی روزانه: در انتها، ذکر این نکته ضروری است که آنچه به یک برنامه روح میبخشد و زمینه را برای پیشرفت فراهم میسازد، متعهد بودن و همچنین ملزم نمودن خود در اجرایی کردن مفاد برنامهریزی شخصی روزانه میباشد.
