مهمترین لحظه برای تنظیم انتظارات کلاسی لحظهای است که دانش آموزان وارد کلاس میشوند یا اگر فقط معلم تغییر میکند لحظهای است که به طور رسمی درس شروع می شود. نکتهی مهمی که در هر کلاس باید رعایت شود، تعیین آستانه یا زمانی برای آغاز رسمی کلاس است، به طوری که بعد از آن قوانین و انتظارات بین معلم و دانش آموز آغاز شود. در این زمان ارتباط بین معلم و دانش آموز در ادامه روند تدریس تاثیرگذار است.
بهترین حالت ارتباط با دانش آموزان همان حالت رسمی است که معلم در یک سوی کلاس بایستد و به دانش آموزان یادآوری کند که به کجا آمده اند (کلاس درسی که شما معلمش هستید) و قرار است به کجا بروند(دانشگاهی که در آینده واردش میشوند). معمولاً دانش آموزان به محض ورود به کلاس سعی می کنند با معلم رابطه صمیمی برقرار کنند ولی در اینجا لازم است این ارتباط گرم و صمیمی کوتاه بوده و بیشتر بر روی همان ارتباط رسمی تاکید شود. آستانه یعنی اینکه جایگاه معلم و دانش آموز باید در کلاس مشخص باشد و هیچ کس از آن خارج نشود. بهتر است معلم برای اینکه این جایگاه را حفظ کند علاوه بر ارتباط گرم با دانش آموزان (صدا کردن دانش آموزان با اسم) موقعیت رسمی و منظم کلاس را نیز حفظ کند.
در این نوع کلاس ها همیشه روحیه و رابطه گرم و صمیمی بین معلم و دانش آموز حفظ می شود، ولی کار سخت و تلاش نیز نادیده گرفته نمیشود. بعد از اینکه در کلاس توسط معلم بسته می شود، همه دانش آموزان می دانند که دیگر کلاس شروع شده و باید سخت کار کنند. در اجرای این تکنیک تاکید خاصی روی ارتباط بین معلم و دانش آموز می شود و گفته می شود بهتر است در همان جلوی در کلاس سلام و احوال پرسی بین آنها ردوبدل شود ولی در اکثر مدارس چنین امکانی برای دو طرف وجود ندارد و بهتر است روشهای دیگری برای این کار ابداع شود.
منبع:
Lemov, Doug. Teach Like A Champion. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. pp. 197-199
