در هر محیطی، بیشمار جزییات به ظاهر کوچک وجود دارد که به افراد این را نشان میدهد که چگونه و بر اساس چه اصول و معیارهایی رفتار کنند. حتی ممکن است افراد نسبت به واکنش به این نشانهها اگاه نباشند و خودشان متوجه چنین عکسالعملی نباشند. چنین بیانی، همان تئوری پنجره شکسته است که پلیس از آن برای افزایش امنیت و کاهش جرمخیزی در شهر استفاده میکند. دیوارهای تمیز و پنجرههای سالم به مردم این سیگنال را میدهد که محله امن است و باعث میشود خودشان به تمیزی و نگهداری محله توجه کنند.
این تکنیک از همین تئوری برای رعایت قوانین و دستورات در کلاس درس استفاده میکند. اگر میخواهید دانش آموزان به قوانین کلاس احترام بگذارند، به نظم روی میزها، مرتب کردن وسایل، تمیزی لباسها و نظافت شخصی اهمیت بدهید. اگر دانش آموزان احساس کنند عدم رعایت نظافت شخصی یا پوشیدن لباسهای عجیب و غریب و رنگارنگ به معنی مخالفت با قوانین کلاسی باشد، به طور حتم از راههای دیگری برای تست کردن عدم رعایت قوانین کلاس استفاده نخواهند کرد. پس یک معلم موفق باید مجموعهای از برنامهریزیها و قوانین از پیش تعیین شده را برای نظم ظاهری کلاس در نظر بگیرد. در این میان، عمل به توصیه های زیر مفید است.
1. از دانش آموزان بخواهید میزهایشان را مرتب و منظم بچینند و آنها را در امتداد خط مستقیمی ردیف کنند.
2. دفتر و کتابهای دانش آموزان را از نظر تمیز بودن و مرتب انجام تکالیف بررسی کنید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید.
3. در بعضی موارد حتی به دانش آموزان برای نگهداری خوب از وسایل شخصی و کتابها تذکر بدهید.
4. به دانش آموزان آموزش دهید که چگونه باید اجازه بگیرند و دست خود را بالا بیاورند که موجب اختلال در نظم کلاس نشود.
تمام این دستورات و قوانین وقتی به صورت منظم اجرا شود، دانش آموز درک می کند که کلاس دارای نظم و ترتیب خاصی است که باید در هر زمان رعایت شود. به این ترتیب با زحمت کمتری عمل به قوانین و دستورات کلاسی را به دانشآموزان آموزش میدهید و مقاومت کمتری در برابر دستورات سطح بالاتر در برابرتان خواهید داشت.
منبع:
Lemov, Doug. Teach Like A Champion. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. pp. 195-196..
