بسیاری از مواقع بر آزادی در کلاس درس تاکید زیادی شده است. این در حالی است که این آزادی باید کنترلشده و در جهت موفقیت دانشاموزان باشد. یکی از چیزهایی که یادآوری درسها را با مشکل مواجه میکند و سازماندهی ذهنی دانشآموزان را مختل میکند یادداشت برداری روی برگههای باطله و نصفه نیمهای است که نهایتا در ته کولهپشتیها مچاله و دفن میشوند.
معلم نه تنها باید به نحوه تدریس مطالب خود دقت داشته باشد بلکه باید به نتایج آن نیز توجه کند. باید به دانش آموز نحوه ذخیره و یادداشت برداری از مطالب را آموزش داد و اقدام دانشآموز را در این زمینه کنترل کرد. یکی از راههای مفید به این منظور، فراهم کردن پوشهای در کلاس است که دانشآموز یادداشتها و مطالب خود را درآنها بگذارد و این پوشه در کلاس نگهداری شود. در این صورت مطالب و یادداشتهای کلاسی گم نمیشوند و در حین رفت و آمد به مدرسه آسیب نمیبینند. اگر دانشآموزی به مطلبی برای انجام تکالیف درسی نیاز داشته باشد، میتواند آنها را از پوشه بردارد و به منزل ببرد. میتوان این اوراق رو به صورت رنگی کدبندی کرد تا در مواقع لزوم هم معلم و هم والدین از برگهای که دانشآموز همراه خود دارد و باید بر اساس آن تکلیف انجام دهد خبر داشته باشند.
در وقتهای معین از دانش آموز بخواهید پوشه یادداشتهای خود را باز کند و از او بخواهید یادداشت ها و مطالب درسی خود را ارائه دهد. این روش به معلم اطمینان می دهد که دانش آموزان مطالب یاد گرفته شده را کجا نگهداری می کنند و چگونه آنها را یادآوری می کنند. وقتی همه دانش آموزان از یک سبک برای نگهداری یا یادداشت برداری استفاده کنند، معلم نیز می داند که چگونه از دانش آموزان بخواهد به این یادداشت ها رجوع کنند. به این ترتیب، دانشآموز هم مصمم به یادداشتبرداری مطالب کلاسی و فهمیدن آنها میشود و هم در یادآوری و مراجعه دوباره به درسها سردرگم نخواهد شد.
منبع:
Lemov, Doug. Teach Like A Champion. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. pp. 157-158.
