برگزاری دومین جایزه ملی تحول دیجیتال دانشگاه تهران

دومین جایزه ملی تحول دیجیتال با محورهای تخصصی زبدگی دیجیتال (Digital Mastery)، نوآوری دیجیتال (Digital Innovation) و رهبران دیجیتال (Digital Leaders) برگزار می‌شود.

برگزاری دومین جایزه ملی تحول دیجیتال دانشگاه تهران

دومین جایزه ملی تحول دیجیتال با محورهای تخصصی زبدگی دیجیتال (Digital Mastery)، نوآوری دیجیتال (Digital Innovation) و رهبران دیجیتال (Digital Leaders) برگزار می شود.

دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال درباره ویژگی‌های این رویداد علمی گفت: در حوزه زبدگی دیجیتال، بلوغ دیجیتال سازمان شرکت‎ کننده در جایزه، ارزیابی خواهد شد. زبدگی دیجیتال، میزان مطلوبی از بلوغ دیجیتال است که در آن، سازمان با محوریت فناوری‌های نوین اطلاعاتی به سطح قابل توجهی از عملکرد، بهره وری، تجربه جذاب مشتری و در نهایت سودآوری دست یافته است.
دکتر مهدی شامی زنجانی، در تشریح این محورها اظهار کرد: در بخش نوآوری دیجیتال، ابتکار و پروژه دیجیتال کاندیدا شده از سوی سازمان شرکت کننده در جایزه، از منظر نوآوری ارزیابی خواهد شد، نوآوری کاندیدا شده باید تجاری‌سازی شده باشد.
دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال در تشریح محور سوم خاطرنشان کرد: در حوزه رهبران دیجیتال، مدیر ارشد دیجیتال کاندیدا شده از سوی سازمان شرکت کننده در جایزه، ارزیابی خواهد شد. مدیر کاندیدا شده باید نقش برجسته ای در فرایند تحول دیجیتال و رشد مبتنی بر فناوری اطلاعات سازمان خود ایفا کرده باشد.
وی با بیان اینکه برگزیدگان دومین دوره جایزه ملی تحول دیجیتال، 10 بهمن 1396، در اختتامیه «اجلاس مدیران تحول دیجیتال کشور» تقدیر می شوند، افزود: نخستین دوره جایزه، سال گذشته با حضور 18 سازمان معتبر و صاحب‎ نام کشور برگزار و از برگزیدگان در بهمن ‎1395 تقدیر شد. سازمان های شرکت کننده در نخستین دوره جایزه، گزارش بازخورد اختصاصی به صورت تفصیلی دریافت کردند؛ تا با بهره‌گیری از توصیه‌های ارائه شده در این گزارش، بتوانند مسیر بلوغ دیجیتال خود را موفق تر طی کنند.
شامی ‎زنجانی گفت: بسیاری سازمان‌ها در سال های اخیر کوشیده‌اند با تکیه بر قابلیت‌های متنوع و متعدد فناوری‎ های تحول آفرین دیجیتال مانند رسانه‎ های اجتماعی، فناوری ‎های موبایل، رایانش ابری، تحلیل داده و کلان داده، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کسب ‎وکار خود را متحول کنند.
دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال افزود: بخش قابل توجهی از این سازمان ها، همانند بانک ها، بیمه ها، شرکت های های‌تک و فناوری اطلاعات، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های توریستی، هتل‌ها، شرکت‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، شهرداری‌ها و سایر سازمان‌های بخش عمومی و دولتی، دیجیتال تاسیس نشده‌اند اما با بهره‌گیری‎ از فناوری‌های دیجیتال به دنبال دستیابی به سطوح بالاتر عملکرد، بهره‌وری، نوآوری و رضایت مشتری هستند.
متخصص حوزه دیجیتال ادامه داد: گروه دیگری از سازمان‎ ها نیز از ابتدای حیات خود، ماهیت دیجیتال داشته و به دیگر بیان، بر بستر فناوری‌های اطلاعاتی متولد شده و توسعه یافته اند؛ این کسب ‎و ‎کارها را با اپلیکیشن های موبایل آنها می‌شناسیم. اینگونه کسب وکارها نیز به دنبال بهبود وضعیت رقابتی خود، در محیط کسب و ‎کارهای دیجیتال هستند و استارتاپ های دیجیتال را می‌توان نمونه‌ای از سازمان های این گروه دانست.
وی خاطرنشان کرد: تحول دیجیتال، بر بازآفرینی مدل کسب ‎و کار سازمان‌ها با محوریت فناوری‌های تحول آفرین دیجیتال، ارتقای تجربه دیجیتال مشتری و بهبود دیجیتال فرایندهای سازمانی متمرکز است.
از اهداف این جایزه می‌توان به افزایش آگاهی و بینش در بدنه مدیریتی سازمان های کشور در خصوص اهمیت و جایگاه تحول دیجیتال، بهبود و ارتقای فرهنگ ارزش ‎آفرینی دیجیتال در فضای کسب ‎و کار کشور، تشویق سازمان‌ها به انجام فرایند خودارزیابی و شناسایی نقاط ضعف و فرصت‌های بهبود خود در زمینه تحول دیجیتال، ارزیابی وضعیت تحول دیجیتال شرکت ‎کنندگان در جایزه توسط داوران خبره و ارائه گزارش بازخورد به سازمان‌ها در راستای بهبود وضعیت تحول دیجیتال آنها و شناسایی و معرفی سازمان‌های پیشرو کشور در حوزه تحول دیجیتال اشاره کرد.
علاقمندان به حضور در این رویداد می‌توانند به پایگاه اینترنتی نخستین دوره جایزه ملی تحول دیجیتال به نشانی www.DTaward.ir مراجعه کنند.

** ارسال 90 ایده ایرانی به رویداد بین المللی ایده پردازی
با گذشت حدود دو ماه از آغاز دریافت ایده‌های ایده پردازان ایرانی برای شرکت در رویداد بین‌المللی شکستن مرزهای علم و جامعه/ Falling Walls Lab در آلمان، دبیرخانه این رویداد بین‌المللی در تهران، تاکنون 90 ایده دریافت کرده است.
ایده پردازان ایرانی که برای نخستین بار در این رویداد بین‌المللی شرکت می‌کنند، در مقایسه با ایده پردازان کشورهای منطقه آسیا با اختلاف زیاد پیشتاز هستند.
بعد از ایران اندونزی با 20 ایده، ازبکستان با 15 ایده، پاکستان با 9 ایده و عربستان تاکنون پنج ایده را به این رویداد بین المللی ارائه کرده‌اند.
در برخی کشورها که فرصت ثبت نام به پایان رسیده است، بیشترین تعداد ارائه ایده مربوط به کشور هند با 274 ایده، مصر 135 ایده، آلمان 47 ایده، سنگاپور 45 ایده و ترکیه 39 ایده می‌شود، تا پایان ثبت نام این رویداد 4 روز (29 مرداد) فرصت باقی است.
رویداد شکستن مرزهای علم و جامعه همه ساله در آلمان برگزار می‌شود. بعد از برگزاری رقابت‌های اولیه در کشورهای مختلف، برترین ها در این رویداد نوامبر (آبان/آذر) هر سال، شرکت می‌کند.
امسال دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دفتر ایده بازار این دانشگاه با همکاری دفتر مبادلات آکادمیک آلمان /DAAD، رقابت مقدماتی این رویداد را در روز 18 مهرماه در آمفی تئاتر مرکزی این دانشگاه صنعتی برگزار می‌کنند.
دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، پسادکتری و اعضای شرکت‌های فن بازار و کارآفرینان که صاحب ایده‌ای در هر زمینه باشند، تا آخر مرداد فرصت دارند از طریق falling-walls.ideasbazaar.ir برای شرکت در این رویداد بین‌المللی اقدام کنند و در صورت انتخاب اولیه داوران در روز رویداد در مدت سه دقیقه از ایده خود دفاع می‌کنند.
منتخب نخستین مرحله این رویداد در مرحله نهایی این رقابت که نوامبر در برلین برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

منبع :

Menu