روش 19 برای تدریس موفق: علامت آماده باش

معلم می‌تواند اصول و قوانینی را در کلاس حاکم کند تامطمئن باشد که دانش آموزان برای درس آماده هستند و به نوعی وسایل لازم را از قبل تهیه و آماده کرده اند...

روش 19 برای تدریس موفق: علامت آماده باش

در مسابقات ورزشی قبل از شروع مسابقه همه بازیکنان باید وسایل ورزشی خود را آماده کرده باشند در غیر این صورت، مربی اجازه ورود به زمین را صادر نخواهد کرد. در کلاس درس هم معلم باید به دانش آموزان گوشزد کند که باید قبل از شروع درس، وسایل لازم از قبیل کتاب و دفتر و کاغذ و مداد و خودکار را آماده کرده باشند. حالا سوال اینجاست که معلم چگونه می‌تواند مطمئن باشد که دانش آموزان برای درس آماده هستند و به نوعی وسایل لازم را از قبل تهیه و آماده کرده اند. برای این منظور معلم می تواند اصول و قوانینی را در کلاس حاکم کند. این اصول عبارتند از:

1- برای آماده نبودن در ابتدای کلاس عواقب واضح و مشخصی تعریف کنید. این عواقب علاوه بر جدی گرفتن توسط دانش‌آموزان باید طوری باشد که بدون تردید آن‌ها را اعمال کنید. مثلا می‌توانید این قانون را بگذارید که دانش‌آموزی که مدادهایش را نتراشیده باید کل مدادهای کلاس را در انتهای آن بتراشد. یا به ازای هر بار آماده نبودن دانش‌آموزان از نمره آن‌ها کم کنید.

 از قبل لیستی از وسایل مورد نیاز در ابتدای کلاس را برای دانش آموزان تهیه کنید. علاوه بر وسایل  مجموعه‌ای از شرایط را هم برای آنها مشخص کنید که بدانند مثلاً قبل از شروع کلاس باید میز خود را تمیز کنند یا مداد خود را تراشیده باشند.

2- هرمعلمی شاید با این جمله آشنا باشد که «چند دقیقه اجازه دهید!» برای اینکه این جمله یا بهانه را از دانش آموزان نشنوید، باید زمان مورد نیاز برای آماده شدن قبل از کلاس را تعیین کرده باشید که همه در آن زمان وسایل خود را برای شروع درس آماده کرده باشند.

3- داشتن وسایل مورد نیاز برای همه دانش آموزان ضروری است. اگر دانش آموزی یکی از وسایل مورد نیاز را نداشت امکانی برای تهیه یا تدارک آن فراهم کنید. البته باید بدانید که فمیدن نداشتن یک وسیله با آماده نبودن آن قبل از کلاس متفاوت است. تدارک وسایل برای دانش‌آموزان را به نحوی انجام دهید که باعث بی مسئولیتی آن‌ها در تأمین وسایل خود نشود. مثلا از خود دانش‌آموزان برای کمک به یکدیگر بهره ببرید.

4- هرچند انجام تکالیف خانه یکی از مهمترین وظایف دانش آموزان است ولی معلم نمی تواند تمام وقت به انجام آن نظارت داشته باشد. در شروع کلاس می توان از انجام تکالیف روز قبل اطمینان حاصل کرد.

منبع:

Lemov, Doug. Teach Like A Champion. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. pp. 157-158..

Menu