کانون فرهنگی آموزش طی سالهای گذشته توانسته است در جهت پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سراسر کشور گامهای بلندی بردارد که با برنامهریزیهای منظم و کار هماهنگ و دقیق همراه بوده است. یک بخش از این برنامهریزیها مربوط به مقطع طلایی تابستان است. دانشآموزان دو مقطع طلایی در تابستان دارند: یکی قبل از سال سوم و دیگری تابستان منتهی به سال چهارم.
جلسات 5نفره، سیستم بسیار دقیقی برای مشاوره است که اگر هدفمند و همراه با دلسوزی برای دانشآموزان باشد کمک خوبی به دانشآموزان میکند.
یکی از این گزینهها موضوع انتخاب واحد و نگاه به آینده است. برنامهی تابستان دو بخش اختیاری و اجباری دارد. بخش اجباری همان نگاه به گذشته است. این بخش در تابستان فقط نیاز به مرور دارد. چون دانشآموز طی سال مطالب درسی را خوانده و بارها امتحان داده است. در خرداد هم از این مطالب امتحان داده است. بخش اصلی نگاه به آینده است که در بخش انتخاب واحد با آن روبهرو هستیم. دانشآموز باید:
1- قبل از شروع آزمونها با نگاه به بودجهبندی مطالب درسی (هم تعداد سؤالات در کنکور- هم مطالب ترکیبی کتابها) نقاط ضعف و قوت خود را در درسهای اختصاصی و عمومی مشخص کند.
2- دانشآموز نباید فریب نمرهی معدل خود را بخورد؛ چون مطالب آزمونها دقیقتر و ریزتر از سؤالات امتحانات مدرسه هستند.
3- دانشآموز بعد از مشخص کردن نکات ضعف و قوت خود باید با هماهنگی و مشورت با پشتیبان خود به انتخاب درس بپردازد.
4- در انتخاب درسها اولویت را به مهمترین درس رشتهی تحصیلی خود (ریاضی- تجربی- انسانی- هنر-زبان) بدهد تا در مهرماه:
- هم از تدریس معلم جلوتر باشد.
- هم در صورت وجود مشکل در یادگیری در فرصت تابستان به پیدا کردن منابع مناسب بپردازد (کلاس-کتاب- سیدی آموزشی).
5- در تابستان باید به سراغ تجربهی دانشآموزان برتر برود. با مطالعهی نحوهی گذراندن تابستان دانشآموزان برتر یا در صورت حضور پیدا کردن این عزیزان در دفاتر کانون به صورت مستقیم از تجربیات آنها استفاده کند.
6- انتخاب واحد دانشآموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی بهتر است با حضور والدین آنها باشد. دانشآموزان به دلیل سن کمی که دارند در حضورهای اولیه کمی خجالتی هستند و بیشترشان اولین حضورشان است و ممکن است حالت سردرگمی پیدا کنند. والدین میتوانند به دانشآموز کمک کنند.
7- توضیح منابع کمکدرسی باید خیلی دقیق توسط پشتیبان صورت گیرد تا دانشآموز با خیال راحت از بودن منابع هماهنگ و بهروز به انتخاب درس سال آینده بپردازد؛ نه اینکه بگوید من منبع کمکی خوبی ندارم پس بهتر است همان کتابهای سال آینده را بخوانم.
8- دانشآموز باید بداند که رقیبانش در شهرهای دیگر دقیق و بهموقع حرکت میکنند.
