معمولاً دانشآموزان علاقهمند به مطالعهی درسی در تابستان با دو دیدگاه روبهرو هستند:
دیدگاه اول که ظاهراً طرفدار بیشتری هم دارد مرور درسهای گذشته و تمرکز بر درسهای پایه است.
دیدگاه دوم که از نوآوریهای کانون فرهنگی آموزش است، پیشخوانی مقداری از درسهای سال آینده است.
دیدگاه دوم از انجام کار تکراری همراه با موفقیت قبلی که کمی خستهکننده است جلوگیری میکند و با چند ویژگی مهم افق روشنی را در پیشرفت درسی دانشآموز فراهم میکند.
1. تمرکز روی 2 درس اختصاصی
2. استفاده از زمان تابستان برای سال تحصیلی آینده
3. پیشخوانی درسها و شناخت کلیات آنها
4. این پیشخوانی مرور درسهای گذشته را نیز به دنبال خواهد داشت.
5. از نظر روانشناسی آیندهنگری در یک افق روشن، امید به تلاش و زندگی را چندین برابر میکند و برای دانشآموزان لازم و مؤثر است.
