برنامهی راهبردی کانون در فصل گرم تابستان منطبق بر شرایط فصلی و شرایط روحی دانشآموز طراحی شده است. تابستان فصل مسافرت و سرگرمی است؛ با این حال دانشآموزان سختکوش و با انگیزه همواره برآناند که تابستان را از دست ندهند؛ زمان برای مسافرت و سرگرمی همیشه هست.
نگاه به گذشته، شخم زدن را میماند. میل به این کار اندک است؛ زیرا نمرات تشریحی امتحانات نهایی این توهم را ایجاد میکند که «نمرهی عالی گرفتهام و نیازی نمیبینم». فراموش نکنید! بین نمرهی تشریحی در مدرسه و توان علمی دانشآموز در اکثر موارد رابطهی هماهنگی وجود ندارد. زمانی که دانشآموز در مسیر امتحان چهارگزینهای قرار میگیرد به این مهم پی میبرد. پس، شایسته است درسهای سال قبل را چند بار دیگر شخم بزنید. اینجاست که به میزان توانایی خود آگاه میشوید. این آگاهی زمینهای ایجاد میکند که درسهای سال آینده را نیز با نگرش جدید دنبال کنید.
انتخاب واحد: بر اساس میزان توانایی خود، مطالعهی یک یا دو درس از سال آینده را در برنامهی تابستان بگنجانید.
چه درسی؟ نمیتوان برای همهی دانشآموزان یک نسخهی واحد پیچید؛ بلکه موقعیت دانشآموز به لحاظ توانایی و درک منطقی از هر درس میتواند مسیر را مشخص کند. با این حال برای تابستان درسهای اختصاصی در اولویت هستند؛ زیرا:
• در طول سال عمدتاً به لحاظ زمانی و کیفیت تدریس، درسهای اختصاصی مشکلساز هستند.
• یک یا دو درس در تابستان بخوانید؛ یعنی زمان زیاد و کتاب کم. این خود موجب میشود زمان بیشتری برای یادگیری داشته باشید.
• با مطلب کم و زمان زیاد، عمق مطالعه و تفهیم افزایش مییابد که خروجی آن موجب میشود طعم تفهیم و یادگیری و شوق به یادگیری را در خود افزایش دهید. شاهکلید همین است؛ حجم کم و افزایش عمق مطالعه. تابستان زمانی نیست که تمام درسهای سال آینده را روخوانی کنید.
