دانشآموزان هیچ وقت نباید این سوال را از خودشان بپرسند که چه کاری باید انجام بدهیم؟ وقتی دانش آموزان وارد کلاس می شوند باید از قبل برنامه درسی را بدانند و هیچ ابهامی در کارهای داخل کلاس نداشته باشند. بر اساس این تکنیک، معلم باید از قبل برنامه ها را مشخص کرده باشد و هیچ بهانه ای برای دانش آموزان باقی نگذاشته باشد. این تکنیک همان برنامه یک روز کاری است که می تواند اول کلاس به صورت یک جمله کوتاه روی تخته سیاه نوشته شود. به عبارتی دانش آموزان حتی قبل از ورود شما به کلاس باید خودشان را برای درس آماده کرده باشند و از دروس جدید غافلگیر نشوند. این تکنیک در صورتی می تواند به طور موثر اجرا شود که در آن چهار معیار زیر رعایت را کنید:
1- بعضی از معلمان به اشتباه فکر می کنند این تکنیک یعنی اینکه برای دانش آموزان توضیح دهند در زمان حال چه کاری انجام دهند. ولی در اصل بر اساس این تکنیک، دانش آموزان باید بدون دخالت معلم از مسیر درس غافل نشوند و به اصطلاح بدانند قرار است چه کاری در کلاس انجام شود و خودشان آنها را انجام دهند.
2- تکنیک باید در حدود دو یا سه دقیقه به طور کامل انجام شود.
3- باید از قبل به صورت مکتوب برنامه های کلاسی به دانش آموزان ابلاغ شود تا همه از آن اطلاع داشته باشند. در این شرایط، تعهد دانشآموزان برای انجام کارهایی که قرار است انجام دهند بیشتر میشود و دقت و تمرکز بیشتری برای آنها صرف میکنند.
4- انجام این تکنیک باید چشم اندازی از کل کار کلاس در یک روز را به دانش آموزان نشان دهد. حتی می توان از آن برای بررسی دروس قبلی نیز استفاده کرد.
علاوه بر تمام فوایدی که برای برنامه روز کلاس درسی بر شمردیم، این برنامه به دلیل سازگاری و ایجاد آمادگی قبلی در دانشآموزان اهمیت دارد. در نتیجه کاربرد چنین تکنیکی، وقت کلاسی کمتر تلف میشود و میتوان از لحظه لحظه آن برای مشارکت دانشآموز در کلاس و آموختن مباحث جدید به او استفاده کرد.
منبع:
Lemov, Doug. Teach Like A Champion. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. pp. 151.
