روش 15 برای تدریس موفق: تکنیک پاسخ دسته‌جمعی

معلم سوالی رامی پرسد وهمه کلاس هماهنگ پاسخ آن رامی‌دهند،نه تنها موجب تشویق دسته‌جمعی دانش‌آموزان به درس می‌شود بلکه می‌تواند به آن‌ها درانجام تکالیف و حل مسئله کمک کند.

روش 15 برای تدریس موفق: تکنیک پاسخ دسته‌جمعی

اساس کلی این تکنیک این است که معلم سوالی را می پرسد و همه کلاس هماهنگ پاسخ آن را می‌دهند. البته شاید این تکنیک ساده به نظر برسد، ولی نه تنها موجب تشویق دسته‌جمعی دانش‌آموزان به درس می‌شود بلکه می‌تواند به آن‌ها در انجام تکالیف و حل مسئله کمک کند. با انجام این تکنیک سه هدف اصلی تامین می‌شود:

پاسخ گروهی دانش‌آموزان به یک سوال یا تکرار پاسخ صحیح داده شده از سوی یک دانش آموز توسط بقیه کلاس موجب علاقمندی و یادگیری همه می شود.

این روش پرسیدن سوال انرژی و انگیزه دانش‌آموزان را مضاعف می کند و می تواند برای آنها هیجان انگیز باشد.

وقتی دانش‌آموزان به صورت گروهی به یک سوال پاسخ می دهند خود را در کنار یکدیگر متحد احساس می کنند و این اتحاد و همدلی موجب تقویت کار گروهی و نظم در کلاس می شود. از این طریق حاکمیت معلم در کلاس نیز تقویت می شود.

این تکنیک پیشرفت به جلو است و پنج نوع یا سطح برای آن در نظر گرفته اند که از کمترین به بیشترین آن شامل موارد زیر است:

1- تکرار: دانش‌آموزان صحبتهای معلم را تکرار یا جملات او را کامل می کنند.

2- گزارش: از دانش‌آموزان که قبلاً پاسخ مسئله را داده بودند، خواسته می شود پاسخهای کلاس را تکمیل کنند. این امر به بالا رفتن انرژی و انگیزه دیگر دانش‌آموزان کمک می کند.

3- تقویت: وقتی معلم از دانش‌آموزان کلاس می خواهد پاسخ داده شده یا حل شده را تکرار کنند. در حقیقت در حال تمرین و تقویت پاسخ داده شده هستند. وقتی پاسخ داده شده توسط یک دانش‌آموزان توسط همه دانش‌آموزان تکرار می شود، در اصل بر اهمیت آن تاکید می شود.

4- بررسی: از دانش‌آموزان خواسته می شود مسائل حل شده در کلاس یا حتی مسائل جلسات قبل را بررسی و بازبینی کنند.

5- حل کردن: معلم از دانش‌آموزان می خواهد مسئله ای را حل کنند و به صورت دسته جمعی آن را بیان کنند. وقتی تلاش دانش‌آموزان دسته جمعی می شود و یک پاسخ نیز از سوی آنها داده می شود، معلم مطمئن می شود که همه نحوه حل کردن مسئله را یاد گرفته اند.

منبع:

Lemov, Doug. Teach Like A Champion. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. pp. 125-133.

Menu