تحلیل ادبیات کنکور 96
بودجه بندی امسال کنکور سراسری همانند سالهای گذشته است و تغییری در آن مشاهده نمی شود:
آزمون سراسری سه سال اخیر | آزمون سراسری سال 96 | مبحث |
3 | 3 | لغت |
2 | 2 | املا |
3 | 3 | تاریخ ادبیات |
3 | 3 | آرایه |
5 | 5 | زبان فارسی |
9 | 9 | مفهوم |
مبحث لغت
همانند سالهای گذشته، سه سؤال به مبحث لغت اختصاص دارد. این واژگان به ترتیب از کتابهای ادبیات فارسی دوم، سوم
و پیش بود. این سؤالات در دوتیپ 1- شمارشی و 2- چهار واژه در صورت سؤال و معنای واژگانِ در چهار گزینه مطرح شده
بود.
لازم به ذکر است که واژگان هم از واژگان ستارهدار و هم از واژگان بدون ستاره بودند اما تعداد واژگان بدون ستاره کمتر
بود.
مبحث املا
املا دو سؤال دارد که به صورت 1- گروه واژگان در چهار گزینه و 2- چهار جمله ی نسبتاً کوتاه در چهار گزینه،مطرح شده
است.
البته واژگان مورد نظر همه در کتاب درسی موجودند. البته سؤال چهار، مشکل داشت.
مبحث تاریخ ادبیات
سه سؤال تاریخ ادبیات، که از هرسه کتاب ادبیات سال دوم و سوم و پیش، یک سؤال مطرح شده بود:
1- یک سؤال از اطلاعات تاریخ ادبیاتی ابتدای هر درس ،
2- یک سؤال به قسمت درآمد ادبیات داستانی ادبیات پیش دانشگاهی و
3- یک سؤال از بخش اعلام ادبیات فارسی 3 بود .
در قسمت ادبیات پیش دانشگاهی، چنانچه گلستان سعدی و مقامات حمیدی را می دانستید که با یکدیگر از نظر نوع
داستانی شبیه هم هستند، به راحتی میتوانستید یک سؤال را پاسخ دهید.
مبحث آرایه
سه سؤال آرایه های ادبی به همان سبک سال های گذشته ی همین مبحث است و رویکرد جدیدی در آن مشاهده
نمی شود. در سؤال نُه، نکته بر روی واژهی «شیرین» است و ایهامسازی این واژه در درس «مناظره ی خسرو با فرهاد» مطرح شده است.
میتوان گفت تشخیص گزینه ی صحیح سؤالاتِ آرایه ی این آزمون به درک مفهوم بستگی بیشتری دارد.
مبحث زبان فارسی
از پنج سؤال زبان فارسی، چهار سؤال از قسمت دستورزبان و یک سؤال از قسمت ویرایش آمده است. مبحث ویرایش چند
سال بود که در کنکور مطرح نشده بود.
رویکرد جدید این مبحث را میتوان زمان و نوع فعل در سؤال سیزده دانست که سؤالی ساده بود.
سؤال تکواژ نیز به صورت جملههایی کوتاه در چهار گزینه مطرح شده بود که البته وجود ضمیر متصل، تکوا ژ صفر و واژگان
مرکّب این سؤال را علی رغم ظاهر ساده، نکته دار کرده بود.
در سؤال پانزده، تشخیص واژه ی مرکب که هسته ی گروه اسمی است، مورد نظر بود. عدم وجود واژه ی مرکب درگزینه های
یک و دو عملاَ کار را ساده کرده بود و دانش آموزان می توانستند دو گزینه ی سه و چهار را مورد بررسی قراردهند.
(واژهی چراغدان مشتق است.)
مبحث مفهوم
این مبحث طبق سال های گذشته، نُه سؤال را به خود اختصاص داده است. در این مبحث سؤال هجده، رویکرد جدیدی
محسوب میشود که تقابل معنایی را در گروهی از ابیات مورد بررسی قرار داده است. سایر سؤالات از نظر تیپ همانند سال
های گذشته هستند. سؤال بیست و دو بیت مفهوم از کتاب زبان فارسی انتخاب شده است که در گذشته نیز نظیر این
تکرار شده است.
با آرزوی موفقیت
