بهترین روش در برابر خطا یا پاسخ اشتباه یک دانشآموز در کلاس چیست؟
اکثر معلمان در چنین مواقعی دوباره سوال را تکرار می کنند که احتمالاً کمکی به دانش آموز نخواهد کرد. معلمان خوب در اینجا سعی میکنند به عقب برگردند و اطلاعات و دروس مربوط به سوال را برای دانشآموز یادآوری کنند. اطلاعات ممکن است منجر به این شود که دانشآموز به پاسخ صحیح سوال برسد. به عبارت دیگر، معلم سوال را به مجموعهای از اطلاعات تجزیه می کند که البته سطوح آن بستگی به شرایط کلاس دارد. تعیین سطحی که سوال تجزیه می شود، بسیار مهم است، چون ممکن است به جای تجزیهکردن به طور مستقیم پاسخ را به دانش آموز بدهید.
برای راهنمایی دانشآموز برای رسیدن به پاسخ صحیح، بهتر است به روشهای مختلفی برای تجزیه کردن اطلاعات فکر کنید که در رسیدن دانشآموز به پاسخ صحیح غیر مستقیم باشد. در استفاده از این تکنیک هدف اول تجزیه سوال به سادهترین شکل ممکن است و هدف بعدی چگونگی و سرعت رسیدن به پاسخ است. در اینجا زمان باید مدیریت شود.
روشهای بسیاری در تجزیه کردن اطلاعات و تکالیف سخت وجود دارد که شش مورد آن در اینجا ذکر شده است:
* مثال بزنید. وقتی قرار است معلم برای راهنمایی دانش آموز در پاسخ دادن به مسئله یا معنی یک کلمه مثالی تهیه کند باید از هرچیزی که دانش آموز را در آن جهت هدایت می کند، استفاده کند. مثلاً برای گفتن معنی یک کلمه می توان از کلمات مشابه و هم معنی آن استفاده کرد.
توضیح حاشیه ای. وقتی معنی کلمه ای مثل «باستانی» را از دانش آموز می خواهید، می توانید از توضیحات حاشیهای مربوط به این کلمه استفاده کنید. مثلاً به دانش آموز بگویید در سال 2080 می توانید به من بگویید باستانی. در آن موقع خیلی پیر شدهام. البته این روش برای هر دانش آموزی مناسب نیست چون نیاز به اطلاعات حاشیه ای درباره موضوع مورد پرسش دارد.
قاعده را توضیح دهید. وقتی دانشآموزی معنای کلمهای را اشتباه می گوید یا آن را اشتباهی در جملهبه کار میگیرد، سعی کنید قاعده کاربردش را یادآوری کنید. مثلاً در مورد فعل بگویید کلمهای است که کاری را انجام می دهد یا گویای حالتی از فاعل است. بقیه اجزای جمله مثل صفت و اسم و ... را نیز میتوانید توضیح دهید.
مراحل قبل را توضیح دهید. وقتی دانش آموزی در کلاس پنجم نمی تواند به سوال ساده ریاضی پاسخ دهد که در کلاسهای پایین تر خوانده است، معلم به سادگی اطلاعات قبلی را برایش توضیح میدهد.
عقب گرد. گاهی اوقات کافی است پاسخ داده شده توسط دانش آموز را برایش تکرار کنید. بسیاری از انسانها با شنیدن پاسخها به اشتباه خود پی خواهند برد. اگر دانش آموزی عملیات ریاضی مثل ضرب و تقسیم کردن را اشتباه انجام دهد، می توان با تکرار آن اشتباه را گوشزد کرد.
کاهش انتخابهای اشتباه. وقتی دانش آموزی نمیتواند معنای کلمه یا کاربرد آن را در جمله بگوید، میتوانید مثلاً با گفتن اینکه آن کلمه فعل یا فاعل است، دانش آموز را به جواب نزدیک تر کنید و تعداد اشتباهات را به حداقل برسانید.
منبع: کتاب Teach Like a Champion: 49 Techniques that Put Students on the Path to College
مترجم: محمد حسنلو
