این یک فرصت استثنایی است که در طول سال تحصیلی فقط یک بار می توانید از آن استفاده کنید و استفاده ی درست از آن یعنی جبران بسیاری از عقب افتادگی ها و مرور و بازیابی تأثیرگذار مطالب و در نتیجه ایجاد آرامش، دلگرمی و نهایتاً اعتماد به نفس که راه شما را تا رسیدن به هدفتان تا حد زیادی هموار می کند.
دوران طلایی نوروز پاسخ بسیار روشنی است به دغدغه ی بیشتر دانش آموزان که با آغاز نیم سال دوم مرتباً می پرسند: «من مطالب نیمسال اول را فراموش کرده ام؛ حالا باید چه کار کنم؟»
طراحی های صورت گرفته در این برنامه به خوبی این نگرانیها را برطرف می کند. صحبت راجع به دوره ی درس های پیش 1 و نیز نیمی از پایه هاست که مجموعاً حدود 50% سؤالات کنکور را در بر می گیرد. یعنی نصف موفقیت که واقعاً مهم و بسیار تعیین کننده است. اینجا هم مثل هر پروژه ی بزرگ و مهمی که وقت کم و کار زیاد دارید برنامه ریزی و طراحی دقیق و درست حرف اول را می زند. پس با ما همراه باشید تا در این مسیر یاری تان کنیم.
برنامه ریزی برای دوران طلایی در دو دوره و پنج مرحله طراحی شده است:
دوره ی اول (مرور و جمع بندی درس های پایه ی خوانده شده در نیم سال اول)- این دوره شامل سه مرحله است:
مرحله ی اول: از 20 لغایت 25 اسفند (مدرسه دایر است)
مرحله ی دوم: از 26 اسفند لغایت 1 فروردین (مدرسه تعطیل است)
مرحله ی سوم: از 2 لغایت 6 فروردین (اردوی مطالعاتی)
دوره ی دوم (مرور و جمعبندی مباحث پیش 1)- این دوره نیز شامل دو مرحله است:
مرحله ی اول: از 7 لغایت 12 فروردین (اردوی مطالعاتی)
مرحله ی دوم: 14 لغایت 17 فروردین (مدرسه دایر است)
برای برنامه ریزی در این دوران می باید گام های زیر را انجام دهید:
گام اول (نگاه به گذشته): لازم است با بررسی دفتر برنامه ریزی خود مشخص کنید در روزهایی که به مدرسه می روید معمولاً چند ساعت درس می خوانید و روزهای تعطیل چه قدر مطالعه می کنید. توجه داشته باشید که این موضوع برای طراحی یک برنامه ی واقع بینانه و شدنی کاملاً ضروری است. اگر دفتر برنامه ریزی را به طور منظم پر نمی کنید، حداقل یک هفته آن را به صورت آزمایشی تکمیل کنید. لازم به ذکر است که انگیزه ی شما در این دوران میتواند حدوداً 20% ساعت مطالعه ی شما را افزایش دهد، مگر در روزهایی که در اردوی مطالعاتی حضور دارید و لازم است روزانه حداقل 12 ساعت مطالعه کنید.
گام دوم (پیش بینی): حالا با توجه به روزها و ساعاتی که مدرسه میروید و یا تعطیل هستید و با توجه به نکات گفته شده در گام اول، برای هر دوره و هر مرحله پیش بینی خود را برای مطالعه در هر روز طبق جدول انجام داده و جمع بندی آن را بنویسید.
گام سوم (طراحی برنامه ای متعادل): این کار یعنی تعیین سهم برای خواندن درس ها با توجه به:
اهمیت درسها
سختی و سادگی و حجم مباحث
وضعیت آموزشی خود شما در درس ها و مباحث
تصمیماتی که شما راجع به نحوهی مطالعه ی مباحث و یا حذف آنها میگیرید.
واقع بین باشید. حجم مطالب بسیار زیاد است و اینکه بخواهید تمام مطالب را به طور کامل بخوانید امری تقریباً محال به نظر میرسد. پس با توجه به نکات زیر درباره ی برنامه ی مطالعاتی خود تصمیم بگیرید:
حجم مطالب و مباحث و نیز اهمیت آنها و همچنین وضعیت آموزشی خودتان را در نظر بگیرید. برای این منظور ابزارهای کارآمدی از طریق سایت کانون در اختیار شما قرار گرفته است.
تعداد صفحات هر مبحث در کتاب درسی و نیز تعداد تمرین ها (حجم هر مبحث)
بودجه بندی هر مبحث در کنکور سراسری و یا بارم بندی هر مبحث در امتحانات رسمی و نهایی تشریحی (اهمیت هر مبحث)
کارنامه ی آزمون های نیم سال اول؛ کارنامه ی مبحثی و تجمعی نیم سال اول؛ کارنامه ی 5 نوع درس (آگاهی دقیق از وضعیت آموزشی تان)
پس از شناخت همه جانبه ی مباحث می باید درباره ی نحوه ی مطالعه ی مباحث و احیاناً حذف برخی از آن ها تصمیم گیری کنید. درباره ی هر مبحث می توانید یکی از تصمیمات زیر را اتخاذ کنید.
مباحثی که روی آنها مسلط هستید: درباره ی این مباحث می توانید به مرور، بازیابی و تمرین اکتفا کنید.
مباحثی که بلد هستید ولی هنوز به نقطه ی تسلط نرسیده اید: می توانید برای تسلط یافتن روی این مباحث اقدام کنید.
مباحثی که تا کنون مطالعه نکرده اید ولی میخواهید مطالعه ی آنها را شروع کنید و تا حدی پیش ببرید. (می توانید مباحث مهم و زود بازده را مشخص کنید)
مباحث پرحجم یا دشواری که تا کنون مطالعه نکرده اید: می توانید این مباحث را حذف کنید.
توصیه ی کلی به دانش آموزان قوی برطرف کردن نقاط ضعف و مرور نقاط قوت است اما دانش آموزان متوسط، خوب است که نقاط قوت را تثبیت کنند و مباحث حجیم و دشوار و زمان بر را حذف کنند.
با توجه به ساعت مطالعه ای که در دوران نوروز برای خودتان پیش بینی کرده اید، نحوه ی مطالعه ای که تصمیم دارید برای هر مبحث اجرا کنید، تعداد تمرین هایی که قصد دارید برای هر مبحث حل کنید انتخاب و تعیین کنید.
زمان مطالعه ی هر مبحث را با توجه به تعداد تمرین و حجم و وضیعت آموزشی خود تخمین بزنید. دقت کنید که لازم است، جمع ساعات مطالعه ی هر دوره با جمع ساعاتی که می خواهید تمام دروس و مباحث را بخوانید یکسان باشد. اگر چنین نیست باید اصلاحات لازم را انجام دهید. برای مثال اگر زمان مطالعه ی خود را در دوره ی اول 170 ساعت پیشبینی کرده اید ساعاتی که برای خواندن درس ها و تمرینات آن ها در نظر می گیرید هم باید 170 ساعت باشد.
بدین ترتیب شما در ابتدای هر مرحله یک نقشه ی دقیق برای انجام کارها دارید که تا حد زیادی اجرایی است. فقط لازم است در طول دوره ها و اردوهای مطالعاتی با تلاش فراوان اجرای موفق آنها را تضمین کنید.
با آرزوی موفقیت برای شما دانش آموز عزیز
پژمان عبدالهیان و محمد معافی
