گام‏ هایی برای موفقیت آموزشی در دوران طلایی نوروز

این یک فرصت استثنایی است که در طول سال تحصیلی فقط یک بار می‏ توانید از آن استفاده کنید ...

گام‏ هایی برای موفقیت آموزشی در دوران طلایی نوروز

این یک فرصت استثنایی است که در طول سال تحصیلی فقط یک بار می‏ توانید از آن استفاده کنید و استفاده ‏ی درست از آن یعنی جبران بسیاری از عقب‏ افتادگی‏ ها و مرور و بازیابی تأثیرگذار مطالب و در نتیجه ایجاد آرامش، دلگرمی و نهایتاً اعتماد به نفس که راه شما را تا رسیدن به هدف‏تان تا حد زیادی هموار می‏ کند.

دوران طلایی نوروز پاسخ بسیار روشنی است به دغدغه ‏ی بیشتر دانش ‏آموزان که با آغاز نیم‏ سال دوم مرتباً می‏ پرسند:  «من مطالب نیم‏سال اول را فراموش کرده‏ ام؛ حالا باید چه ‏کار کنم؟»

طراحی ‏های صورت گرفته در این برنامه به ‏خوبی این نگرانی‏ها را برطرف می‏ کند. صحبت راجع به دوره ‏ی درس ‏های پیش 1 و نیز نیمی از پایه ‏هاست که مجموعاً حدود 50% سؤالات کنکور را در بر می ‏گیرد. یعنی نصف موفقیت که واقعاً مهم و بسیار تعیین کننده است. این‏جا هم مثل هر پروژه‏ ی بزرگ و مهمی که وقت کم و کار زیاد دارید برنامه ‏ریزی و طراحی دقیق و درست حرف اول را می‏ زند. پس با ما همراه باشید تا در این مسیر یاری ‏تان کنیم.


برنامه‏ ریزی برای دوران طلایی در دو دوره و پنج مرحله طراحی شده ‏است:

دوره‏ ی اول (مرور و جمع ‏بندی درس‏ های پایه‏ ی خوانده شده در نیم‏ سال اول)- این دوره شامل سه مرحله است:

مرحله ‏ی اول: از 20 لغایت 25 اسفند (مدرسه دایر است)

مرحله‏ ی دوم: از 26 اسفند لغایت 1 فروردین (مدرسه تعطیل است)

مرحله‏ ی سوم: از 2 لغایت 6 فروردین (اردوی مطالعاتی)


دوره‏ ی دوم (مرور و جمع‏بندی مباحث پیش 1)- این دوره نیز شامل دو مرحله است:

مرحله ‏ی اول: از 7 لغایت 12 فروردین (اردوی مطالعاتی)

مرحله‏ ی دوم: 14 لغایت 17 فروردین (مدرسه دایر است)

برای برنامه‏ ریزی در این دوران می ‏باید گام ‏های زیر را انجام دهید:

گام اول (نگاه به گذشته): لازم است با بررسی دفتر برنامه ‏ریزی خود مشخص کنید در روزهایی که به مدرسه می‏ روید معمولاً چند ساعت درس می ‏خوانید و روزهای تعطیل چه ‏قدر مطالعه می‏ کنید. توجه داشته باشید که این موضوع برای طراحی یک برنامه ‏ی واقع ‏بینانه و شدنی کاملاً ضروری است. اگر دفتر برنامه ‏ریزی را به‏ طور منظم پر نمی‏ کنید، حداقل یک هفته آن را به‏ صورت آزمایشی تکمیل کنید. لازم به ذکر است که انگیزه ‏ی شما در این دوران می‏تواند حدوداً 20% ساعت مطالعه ‏ی شما را افزایش دهد، مگر در روزهایی که در اردوی مطالعاتی حضور دارید و لازم است روزانه حداقل 12 ساعت مطالعه کنید.

گام دوم (پیش بینی): حالا با توجه به روزها و ساعاتی که مدرسه می‏روید و یا تعطیل هستید و با توجه به نکات گفته شده در گام اول، برای هر دوره و هر مرحله پیش ‏بینی خود را برای مطالعه در هر روز طبق جدول انجام داده و جمع‏ بندی آن را بنویسید.

گام سوم (طراحی برنامه ‏ای متعادل): این کار یعنی تعیین سهم برای خواندن درس ‏ها با توجه به:

  • اهمیت درس‏ها

  • سختی و سادگی و حجم مباحث

  • وضعیت آموزشی خود شما در درس‏ ها و مباحث

  • تصمیماتی که شما راجع به نحوه‏ی مطالعه ‏ی مباحث و یا حذف آن‏ها می‏گیرید.

واقع ‏بین باشید. حجم مطالب بسیار زیاد است و این‏که بخواهید تمام مطالب را به ‏طور کامل بخوانید امری تقریباً محال به نظر می‏رسد. پس با توجه به نکات زیر درباره‏ ی برنامه‏ ی مطالعاتی خود تصمیم بگیرید:

  • حجم مطالب و مباحث و نیز اهمیت آن‏ها و هم‏چنین وضعیت آموزشی خودتان را در نظر بگیرید. برای این منظور ابزارهای کارآمدی از طریق سایت کانون در اختیار شما قرار گرفته ‏است.

    • تعداد صفحات هر مبحث در کتاب درسی و نیز تعداد تمرین‏ ها (حجم هر مبحث)

    • بودجه‏ بندی هر مبحث در کنکور سراسری و یا بارم ‏بندی هر مبحث در امتحانات رسمی و نهایی تشریحی (اهمیت هر مبحث)

    • کارنامه‏ ی آزمون ‏های نیم ‏سال اول؛ کارنامه ‏ی مبحثی و تجمعی نیم ‏سال اول؛ کارنامه ‏ی 5 نوع درس (آگاهی دقیق از وضعیت آموزشی ‏تان)

  • پس از شناخت همه‏ جانبه ‏ی مباحث می ‏باید درباره‏ ی نحوه ‏ی مطالعه‏ ی مباحث و احیاناً حذف برخی از آن ‏ها تصمیم ‏گیری کنید. درباره ‏ی هر مبحث می‏ توانید یکی از تصمیمات زیر را اتخاذ کنید.

    • مباحثی که روی آن‏ها مسلط هستید: درباره ‏ی این مباحث می توانید به مرور، بازیابی و تمرین اکتفا کنید.

    • مباحثی که بلد هستید ولی هنوز به نقطه ی تسلط نرسیده ‏اید: می ‏توانید برای تسلط یافتن روی این مباحث اقدام کنید.

    • مباحثی که تا کنون مطالعه نکرده ‏اید ولی می‏خواهید مطالعه‏ ی آن‏ها را شروع کنید و تا حدی پیش ببرید. (می‏ توانید مباحث مهم و زود بازده را مشخص کنید)

    • مباحث پرحجم یا دشواری که تا کنون مطالعه نکرده ‏اید: می‏ توانید این مباحث را حذف کنید.

توصیه‏ ی کلی به دانش‏ آموزان قوی برطرف کردن نقاط ضعف و مرور نقاط قوت است اما دانش ‏آموزان متوسط، خوب است که نقاط قوت را تثبیت کنند و مباحث حجیم و دشوار و زمان ‏بر را حذف کنند.

  • با توجه به ساعت مطالعه ‏ای که در دوران نوروز برای خودتان پیش‏ بینی کرده‏ اید، نحوه ‏ی مطالعه‏ ای که تصمیم دارید برای هر مبحث اجرا کنید، تعداد تمرین‏ هایی که قصد دارید برای هر مبحث حل کنید انتخاب و تعیین کنید.

  • زمان مطالعه‏ ی هر مبحث را با توجه به تعداد تمرین و حجم و وضیعت آموزشی خود تخمین بزنید. دقت کنید که لازم است، جمع ساعات مطالعه ی هر دوره با جمع ساعاتی که می‏ خواهید تمام دروس و مباحث را بخوانید یکسان باشد. اگر چنین نیست باید اصلاحات لازم را انجام دهید. برای مثال اگر زمان مطالعه‏ ی خود را در دوره‏ ی اول 170 ساعت پیش‏بینی کرده ‏اید ساعاتی که برای خواندن درس ‏ها و تمرینات آن ‏ها در نظر می گیرید هم باید 170 ساعت باشد.

بدین ‏ترتیب شما در ابتدای هر مرحله یک نقشه‏ ی دقیق برای انجام کارها دارید که تا حد زیادی اجرایی است. فقط لازم است در طول دوره ‏ها و اردوهای مطالعاتی با تلاش فراوان اجرای موفق آن‏ها را تضمین کنید.


با آرزوی موفقیت برای شما دانش‏ آموز عزیز

پژمان عبدالهیان و محمد معافی

مطالب مرتبط

Menu