ناتوانی یادگیری باعث مشکلات چشم گیر در یادگیری و کاربرد زبان و مهارت های گوش دادن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ،استدلال یا ریاضی می شوند.
ناتوانی یادگیری به دلیل عوامل درونی پدید می آیند نه عوامل بیرونی مثل محیط یا نظام آموزشی .
در بیشتر تعاریف که درباره اختلال یادگیری وجود دارد ،دانش آموزانی را که به علت محرومیت اقتصادی ، عقب ماندگی ذهنی یا آشفتگی هیجانی در یادگیری مشکل دارند ، مستثنی هستند .
افرادی که دچار ناتوانی یادگیری هستند ویژگی های جسمی بارز ، رفتارها ، علایم و الگوهای ژنتیکی مشخص یا دیگر نشانه های خاص ندارند . با وجود این ،همه ی آنها یک ویژگی مشترک دارند ، آنها مثل همکلاسی هایشان یا به خوبی آنها یاد نمی گیرند . با این حال دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری مثل هم یاد نمی گیرند و شیوه یادگیری آنها متفاوت است .
بیشتر افراد دارای ناتوانی یادگیری ، هوش متوسط یا بالاتر دارند ، اما عملکرد تحصیلی آنها بسیار پایین تر از حد انتظار است .
ناتوانی های یادگیری در تمام عمر ادامه می یابند اما در خردسالان و بزرگسالان کمتر مشهودند . افراد دارای ناتوانی یادگیری ممکن است در بزرگسالی شغل هایی راانتخاب کنند که بتوانند از عهده ی آنها برآیند .
هریک از ویژگی های دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشند . برخی از دانش آموزان در محیط کلاس بی انگیزه هستند .
مردان بیشتر از زنان احتمال دارد به ناتوانی های یادگیری مبتلا شوند .
چطور تشخیص بدهیم کدام دانش آموز اختلال خواندن دارد؟
دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن یا خوانش پریشی برخی از این ویژگی ها را دارند:
- در کلاس درس غالبا مشکلات رفتاری دارند
- تمایلی به خواندن ندارند
- در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاهی دچار لکنت می شوند
- به جای اینکه چشم هایشان را هنگام خواندن حرکت دهند، سرشان را تکان می دهند
- کلمه به کلمه می خوانند
- به زحمت و تقلا و با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند
- به علائم نگارشی توجه ندارند و از توجه به معنی واژه ها غافلند
- واژه ها را غیر مرتبط با محتوا و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند
- افعال را به میل خودشان تغییر می دهند
