یکی از مهمترین ویژگیهای نیمسال دوم در این است که دانشآموزان از هیجانات حاکم بر شروع کار در نیمسال اول فاصله میگیرند و همچنین شناخت واقعبینانهتری نسبت به شرایط و نیازهای خود به دست میآورند. البته گاهی اوقات این شناخت به جای اینکه به فرصت تبدیل شده و منجر به تصمیمسازیهایی با دقت بیشتر شود، متأسفانه به تهدید تبدیل شده و زمینهساز نگرانی و استرس میشود. راه چاره را میتوان در پیشنهادهای زیر جستوجو کرد.
1) دوباره به نمونهی کارنامههای افراد موفق در سال گذشته (در سایت کانون) مراجعه کرده و اطمینان حاصل کنید که قرار نیست همهی مطالب را بدانید تا به هدفتان برسید (صرفاً برای ایجاد اعتمادبهنفس و اعتماد به خودتان که هنوز برای دست یافتن به اهدافتان دیر نشده است).
2) کتابهای درسی و کمکدرسی خود را مرتب کنید و سعی کنید از حجم کتابهای کمکدرسی بکاهید؛ زیرا تعدد کتابهای کمکآموزشی فقط موجب استرس و بیبرنامگی میشود.
3) دفتر برنامهریزی به روش کانون را با مطالعهی مجدد مقدمهی آن که شامل اهداف، نتایج و نحوهی تکمیل کردن دفتر است شروع کنید (حتی میتوانید از هفتهی اول شروع کنید).
4) علاوه بر اینکه باید یکبرنامهای باشید، فقط سعی کنید با برنامهی آزمونها پیش بروید و از جدا شدن از برنامهی آزمونها پرهیز کنید.
5) طبق هدفگذاری چند از 10 که به نوعی قانون طلایی اعتمادبهنفس است، اهدافتان را پیش ببرید. اگر در انتخاب مباحث وسواس داشتید از مشاوران یا پشتیبان کمک بگیرید.
6) بپذیرید که هنوز برای دستیابی به اهدافتان فرصت هست. برای اطمینان از این موضوع حتماً یک بار دیگر برنامهی راهبردی آزمونها را بررسی کنید.
