یادگیری علمی در پیش دبستانی ویژه پدرها و مادرها

وقتی که والدین درباره یادگیری علمی فکر می کنند، شاید آن ها به آزمایش های شیمی و کتاب های زیست شناسی که برای کلاس های علمی مقطع ابتدایی مشخص شده اند، فکر می کنند.

یادگیری علمی در پیش دبستانی ویژه پدرها و مادرها


وقتي که والدين درباره يادگيري علمي فکر مي کنند، شايد آن ها به آزمايش هاي شيمي و کتاب هاي زيست شناسي که براي کلاس هاي علمي مقطع ابتدايي مشخص شده اند، فکر مي کنند.

اما پيش دبستاني ها پيش از اين براي يادگيري علمي هم در کلاس و هم خارج از کلاس فعال شده بودند.

از بچه ها سۆال پرسيده مي شود و آن ها جواب را با سۆالات چگونه و چرا جستجو مي کنند. آن ها تمرينات علمي را با تحقيق کردن آغاز کرده اند.

 وقتي بچه ها را با ميل طبيعي تحقيق کردن تربيت مي کنيد، شما به آن ها کمک کرده ايد تا ذهنشان را علمي پرورش دهند. ما محيطي را خلق مي کنيم که بچه ها حواسشان را در آن به کار مي برند، و اجازه مي دهيم به آن ها تا گونه هاي مختلف را طبقه بندي، نامگذاري و مشاهده کنند، و سۆالاتشان را درباره اين که چگونه مي توانند نظراتشان را درباره جهان فيزيکي و طبيعي ابراز کنند، بپرسند. شما مي توانيد حس کنجکاوي فرزندتان درباره علم را با گفتگوهاي جذاب، مطالعه کتاب ها و مشاهده جهان پيرامون پرورش دهيد.

والدين چطور مي توانند کمک کنند؟

گفتگوها:

وقتي طبيعت را ديديد با بچه ها صحبت کنيد. درباره آن چه که مشاهده کرده ايد، درباره تخيلي که ممکن است اتفاق بيفتد و رويدادهايي که به کودک درباره علم شناخت مي دهد، بحث کنيد.

فرض کردن:

به کودکتان فرصت بدهيد تا درباره آن چه که ممکن است اتفاق بيافتد حدس بزند.

وقتي که شما رنگ آبي و زرد را با هم ترکيب مي کنيد درباره رنگي که از ترکيب اين دو رنگ بدست خواهد آمد از کودکتان سۆال کنيد. سپس به او اجازه دهيد رنگ ها را به آب اضافه کند.

انجام يک آزمايش کوچک فيزيک توسط حرکت دادن آهسته يک ماشين به پايين بر روي يک قطعه چوبي يا حرکت دادن توپ هايي از ميان يک لوله کاغذي که با پلاستيکي پوشيده شده باشد.

از کودک بخواهيد که حدس بزند که کدام زاويه باعث مي شود که ماشين يا توپ سريعتر يا دورتر حرکت کند. يک ظرف بزرگ را پر از آب کنيد و تعدادي اشياء کوچک را از اطراف خانه جمع آوري کنيد. از کودکتان بخواهيد که حدس بزند کداميک از اشياء در آب فرو مي رود و کدام يک روي آب شناور مي شود. سپس آزمايش کنيد. ممکن است از نتايجي که به دست مي آيد شگفت زده شويد.

 طبقه بندي کردن:

به کودکتان کمک کنيد تا با مشاهده طبيعت، ليستي از طبقه بندي حيوانات و غذاها تهيه کند.

اطلاعاتي تهيه کنيد که کدام غذاها از سبزيجات هستند. شما هم چنين مي توانيد غذاهايي که در بشقاب تان است از قبيل لبنيات، دانه ها و پروتئين را طبقه بندي کنيد.

درباره انواع مختلفي از حيوانات صحبت کنيد و درباره آن ها در کتاب هاي کتابخانه تان جستجو کنيد.

علاقه کودکانتان را بشناسيد:

اگر او قورباغه را دوست دارد، يک کتاب درباره دوزيستان پيدا کنيد، و يا چند کتاب درباره گونه هاي مختلف حشرات و ديگر طبقه بندي هاي جذاب از حيوانات شب، خزندگان، ماهي ها و پستانداران.

جمع آوري اطلاعات درباره گياهان:

به طبيعت برويد و گياهان را مشاهده کنيد و اطلاعاتي درباره شکوفه هاي درختان در بهار، افتادن برگ ها در پائيز و اينکه چطور علف ها در زمستان قهوه اي مي شوند به دست بياوريد همچنين مي توانيد همراه با فرزندتان در اينترنت درباره سۆالاتي که کودکتان دارد جستجو کنيد.

يادگيري علمي در پيش دبستاني

حشرات را آزمايش کنيد:

يک عدسي را نزديک حشره اي که وحشت زده در حياط ميرود، بگيريد. بچه ها توسط حشرات مجذوب مي شوند و از اينکه آن ها را از نزديک ببينند لذت مي برند.

اطلاعاتي درباره اينکه کدام حشرات بال يا شاخک دارند و اينکه چند پا دارند، به دست آوريد و در کتاب هاي کتابخانه تان جستجو کنيد و تحقيق بيشتري انجام دهيد.

حيوانات را تشريح کنيد:

آيا مي توانيد هنگامي که از باغ وحش يا مزرعه ديدن مي کنيد، شباهت ها و تفاوت هاي کرگدن و اسب آبي را پيدا کنيد؟ کدام حيوانات دندان هاي تيز و چنگال دارند؟

 چگونه زرافه از گردن بلندش و فيل از خرطوم درازش استفاده مي کند؟ آن ها چه چيزهايي مي خورند؟ کجا زندگي مي کنند؟ بچه هايشان چه ناميده مي شوند؟

 تحقيق:

به کتابخانه محل زندگيتان برويد، جايي که اطلاعات ارزشمندي وجود دارد که مي توانيد. تعدادي موضوع علمي مورد علاقه کودکتان را بيابيد.

منبع :

Menu