با وجود هماهنگی برنامهی آزمونها با برنامهی رسمی آموزش و پرورش، گاهی دانشآموزان به دلیل عدم هماهنگی مدرسه در یک یا دو درس یا کمکاری خود از برنامهی راهبردی عقب میمانند. این میتواند باعث آشفتگی ذهن، ناامیدی دانشآموز و حتی گاهی باعث تنبلی و جدا شدن از برنامه شود. یکی از ویژگیهای برجستهی برنامهی راهبردی وجود ایستگاههای جبرانی است. در برنامهی راهبردی آزمونها به طور متوسط چهار ایستگاه جبرانی وجود دارد. این ایستگاههای جبرانی فضای امنی برای مطالعهی دانشآموز ایجاد میکند تا هر زمان که دانشآموز از برنامه عقب ماند یا اینکه به نتیجهی دلخواه خود نرسید مجبور نباشد به عقب برگردد و کمکاریهای قبلی خود را جبران کند.
آرامش خاطر که ارمغان وجود فضای امن است باعث میشود دانشآموز بدون ترس از نتیجه به فکر یادگیری باشد و اگر نتوانست به برنامهی آزمون برسد به فکر غیبت یا دستکاری نتیجهی آزمون نیفتد. با آرامش خاطر، کم و کاستیهای مطالعهی خود را به ایستگاه جبرانی موکول کند. در این فضای امن مطالعاتی، زمینه برای پیشرفت درسی دانشآموز مهیا میشود.
