«روزی چند ساعت درس بخوانم تا موفق شوم؟» شاید این سؤالی مشترک بین همهی دانشآموزان باشد و در طی سالهای تحصیل، به دفعات مکرر این سؤال را از خود یا دیگران پرسیده باشند و ممکن است جوابی که میگیرند این باشد: «زیاد بخوان تا موفق شوی»؛ اما آیا زیاد خواندن کافی است؟
زیاد خواندن (کمیت مطالعه) خوب است اما مطالعه زمانی ارزش بیشتری پیدا میکند که دو فاکتور کمیت و کیفیت را همزمان داشته باشد.
میتوان با کمک دفتر برنامهریزی نسبت به کمیت مطالعه اطلاع پیدا کرد و در بخش کیفیت میتوان دو عنصر به نامهای روش و تعادل را نام برد که تعادل و روش هر کس میتواند مخصوص به خود او باشد، اما زمانی میتوان گفت روش مخصوص دانشآموز است که به مرحلهی فراشناخت رسیده باشد و نسبت به روشهای مطالعهی خود شفافیت ذهنی داشته باشد؛ در غیر این صورت میتواند با مراجعه به سایت کانون، در بخش کلکسیون روشها به روشهای نوینی که نفرات برتر را به موفقیت رسانده است دست یابد. در بخش تعادل هر دانشآموز میتواند به کمک دو ابزار نسبت به تعادل مطالعاتی خود شناخت پیدا کند که آن دو ابزار مقایسهی کارنامهی روز آزمون با صفحهی 182 دفتر برنامهریزی و مشاهدهی کارنامهی 5 نوع درس در راستای شناسایی نقاط قوت پایدار، نقاط قوت، نقاط نوسانی و... است.
میتوان گفت کمیت بهتنهایی گرهگشا نیست و موفقیت زمانی به وقوع میپیوندد که کمیت و کیفیت مطالعه هر دو با هم مورد بررسی قرار گیرند.
