یکی از مهمترین مراحل یادگیری بررسی اشکالات و اشتباهات موجود و تلاش برای رفع آنهاست. یکی از بهترین مجموعه اشتباهات سؤالاتی است که در آزمون غلط پاسخ دادهاید. سؤالات آزمون را میتوان به سه نوع تقسیم کرد: سؤال با پاسخ درست، سؤال با پاسخ غلط و سؤال نزده.
اولویت اول بخش ارزیابی را میتوان بررسی سؤالات غلط دانست؛ زیرا قرار است از اشتباهات خود درس بگیریم و این مهم جز با بررسی دلایل آن میسر نخواهد شد. پیشنهاد این است که دانشآموز سؤالات غلط خود را بررسی کند، راه صحیح آن را در کتاب خودآموزی بنویسد و دلیل غلط زدن خود را که میتوان به تجربه گفت عمدتاً عواملی نظیر یادگیری ناقص، اشتباهات محاسباتی، اشتباه در درک سؤال، سؤالات شکدار، شانسی زدن و ... دارد نیز یادداشت کند.
در مرحلهی بعد سؤالاتی که درست پاسخ داده اما دارای نکتهای مهم هستند مورد ارزیابی قرار دهد و در کتاب خودآموزی بنویسد؛ زیرا ممکن است این نکته در چند ماه آینده فراموش شود و لازم است منبعی برای بازیابی آن موجود باشد.
درنهایت نوبت به سؤالات نزده میرسد که لازم است برای آنها نیز وقت صرف کرد، حلشان کرد و اگر نکتهی مهم و آموزشی داشته باشند آنها را نیز ثبت کرد.
ایدهآلترین زمان برای ارزیابی، بعدازظهر آزمون است؛ اما اگر به هر دلیلی نتوانستید، در اسرع وقت ارزیابی را انجام دهید؛ زیرا بعد از چند روز بسیاری از اتفاقات سر جلسهی آزمون فراموش شده و کار را برای یافتن دلایل غلطها و دلایل عدم حل سؤال دشوار میکند.
