عملکرد و روش‌های مختلف در بررسی دفتر برنامه‌ریزی (1)

تا کنون می‌دانستیم که استفاده از دفتر برنامه‌ریزی می‌تواند تأثیرات چشمگیری مانند افزایش زمان مطالعه، رقابت با خود و... در دانش‌آموز ایجاد کند.

عملکرد و روش‌های مختلف در بررسی دفتر برنامه‌ریزی (1)

تا کنون می‌دانستیم که استفاده از دفتر برنامه‌ریزی می‌تواند تأثیرات چشمگیری مانند افزایش زمان مطالعه، رقابت با خود و... در دانش‌آموز ایجاد کند. اکنون می‌خواهیم دفتر برنامه‌ریزی را از منظری دیگر بررسی کنیم:

دفتر برنامه‌ریزی را می‌توان در 4 بحث مطرح کرد:

1) میزان، 2) گروه‌بندی، 3) سطوح دفتر، 4) بازخورد

میزان: می‌خواهیم بدانیم چه تعداد از دانش‌آموزان با چه فراوانی نسبت به کل افراد از دفتر استفاده می‌کنند. بدیهی است که آرمانی‌ترین و ایده‌آل‌ترین حالت ممکن این است که تمام افراد به تکمیل دفتر بپردازند که در این قسمت مسئله‌ی اقناع دانش‌آموزان اهمیت پیدا می‌کند. این افراد خود، به زیرگروه‌های مختلفی برحسب نحوه‌ی تکمیل دفتر تقسیم‌بندی می‌شوند و هر شاخه نیاز به تحلیل و بررسی دارد که در ادامه به آن می‌پردازم. در این مرحله پرواضح است که ویژگی‌های دفتر برنامه‌ریزی و اثرات دفتر در زندگی دانش‌آموز مؤثر خواهد بود؛ مثلاً نظم ذهنی دانش‌آموز، یادگیری نحوه‌ی برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و ایجاد تعادل و هزاران استفاده‌ی دیگر که این دفتر جادویی می‌تواند برای دانش‌آموز به دنبال داشته باشد.

باید این موضوع و این ویژگی‌ها کاملاً برای دانش‌آموز بسط و گسترش داده شود و نیاز به تسلط لازم بر این ویژگی‌ها دارد تا با ذهنی شفاف و آگاه نسبت به خود تصمیم‌گیری کند.

در این راه توضیح جامع و کامل دفتر برنامه‌ریزی و مفید بودن و نحوه‌ی تأثیرگذاری آن بر عملکرد دانش‌آموز کمک شایانی به پذیرش دانش‌آموز و اولیا خواهد کرد که در ادامه به آن بیش‌تر می‌پردازیم.

گروه‌بندی، سطوح دفتر و بازخورد در مقاله‌های بعدی بررسی خواهند شد.

Menu