کتابهای کار در دسته کتابهای تشریحی قرار میگیرند و مربوط به مرحلهی تثبیت مطالعه هستند. یک نکتهی مهم در مورد کتابهای کار بدون پاسخ یا پاسخ کوتاه بودن سؤالات است که در نظر برخی یک نقص و برای برخی یک نقطهی قوت است.
من میخواهم از دیدگاه مثبت به این قضیه نگاه کنم.
زمانی که سؤال بدون پاسخ تشریحی است و البته چون سطح دشواری آن خیلی بالا نیست، قطعاً دانشآموز میتواند با مراجعه به آموختههایش و به چالش کشیدن ذهنش پاسخ صحیح را بیابد.
این نوعی بازیابی اطلاعات است. دانشآموز درس را یاد گرفته، کتاب درسی و جزوه را خوانده، چند مثال از کتاب و جزوه حل کرده است. سؤال اینجاست که آیا او در حد مقدماتی درس را خوب یاد گرفته و البته قبل از خوب یاد گرفتن این است که آیا واقعاً یاد گرفته است یا خیر.
این موضوع به عنوان یک چالش مطرح میشود. راهحل چیست؟
دانشآموز از کتاب کار، سؤالاتی که اندکی دشوارتر از مثالهای کتاب هستند، نه بهقدری که ذهن او را آشفته سازند، حل میکند. بدون مراجعه به کتاب درسی یا پاسخ انتهای کتاب با سواد واقعی خود به این سؤالات جواب میدهد. نتیجهی این روش پی بردن به میزان یادگیری، صحیح بودن روش مطالعه و توانایی ذهنی دانشآموز و قدرت تحلیل اوست.
