ابتدا برای مطالعهی هر درس باید مشخص کنید چه مقدار زمان لازم دارید.
بعضی از دانشآموزان در این زمینه مشکل دارند و نمیدانند چهقدر باید وقت بگذارند و چگونه برنامهریزی کنند.
دوم اینکه گاهی دانشآموزان وقت برای مطالعه میگذارند اما بهینه نیست. به عنوان مثال دو ساعت کتاب در دستشان است اما درواقع وقت بهینهی آنها یک ساعت است. هنگام مطالعه حواسشان پرت است و زمان زیادی را به خیالپردازی سپری میکنند و منجر به انجام نادرست یا ناقص تکالیف میشود. تنظیم وقت یعنی اختصاص دادن زمان مؤثر برای انجام تکالیف. فرد باید برای ارزیابی تنظیم وقت زمان بهینه و تلفشدهی خود را مشخص کند تا نتیجهی مطلوب را به دست آورد.
