دربارهي آزمون 29 دي، گروه چهارم دبستان
مباحث آزمون 29 دي، کلّ مطالب نيمسال اوّل است که شامل مباحث دوره و جديد ميباشد. مباحث دوره، مباحثي هستند که در آزمونهاي قبلي نيز از آنها آزمون گرفته شده، ولي مباحث جديد را براي اوّلين بار در برنامهي آزمون مشاهده ميکنيد.
مباحث اين آزمون در درس علوم، عبارتاند از:
مباحث دوره
چه بوي خوبي، ساختمان بدن موجودات زنده، غذاسازان بزرگ، گياهان موجودات پرارزش و جانوران بيمهره
مبحث جديد
مخلوطها
نکات مهم پيرامون مبحث جديد درس علوم (مخلوطها)
تعريف مخلوط
وقتي دو يا چند ماده را با يکديگر ميآميزيم، يک «مخلوط» درست ميشود. مانند: «هوا که مخلوطي از گاز اکسيژن و ازت است.» نوشابهي گازدار که مخلوطي از گاز و مايع است.» ، «آجيل که مخلوطي از چند مادّهي جامد است.» و ...
نکته
در موادّ مخلوط، ساختمان مولکولي مواد حفظ ميشود و هر مادّه، خواصّ اوّليّهي خود را که در حالت خالص دارا بوده، حفظ ميکند.
نکته
گاهي موادي را که در مخلوط وجود دارند ميتوان به آساني از يکديگر جدا کرد.
تعريف محلول
به مخلوط کاملاً يکنواخت، «محلول» ميگويند. مثلاً وقتي گاز کربن دياکسيد را با آب مخلوط ميکنيد، چون اين گاز در آب کاملاً حل ميشود، يک محلول بهدست ميآيد. در اين مخلوط يکنواخت، آب را حلّال و گاز کربندياکسيد را حل شونده ميگويند.
نکته
در هر محلول، حّلال و حل شونده ميتوانند به هر سه حالت جامد، مايع و گاز وجود داشته باشند. البته به شرط اين که مخلوط حاصل، کاملاً يکنواخت باشد.

تيپبندي مهمّ سؤالها در مبحث «مخلوطها»
1) دانستن مفهوم مخلوط و محلول و تعاريف آنها
2) درک تفاوت مخلوط و محلول
3) تشخيص مخلوطها و محلولها از بين چندين ماده. مثلاً از بين «نوشابههاي گازدار، هوا، آب دريا» مخلوطها و محلولها را تشخيص دهيد.
4) تشخيص «نوع مخلوطها» مثلاً مخلوط دو مادّهي جامد، دو مادّهي مايع و ...
5) تشخيص «نوع محلولها» مثلاً جامد در مايع، مايع در مايع و ...
6) تشخيص حلّال و حل شونده در يک محلول
