یکی از چالشهای فکری دانشآموزان وقتی که اندکی از برنامهی راهبردی عقب میافتند، شرکت نکردن در آزمونهاست تا روحیهشان ضعیف نشود و نیز اگر این 4 ساعت زمان آزمون را مطالعه کنند، راندمان بیشتری خواهند داشت.
این تفکر در کوتاهمدت مرهمی برای عدم برنامهریزی صحیح آنهاست اما در آینده و اهداف بلندمدتشان مصداق «نوشدارو پس از مرگ سهراب» خواهد شد.
انگیزهی شرکت در آزمون را با مثالی توضیح میدهم:
هر فرد یا هر جامعهای برای آنکه میزان کارایی برنامهریزی برای اهدافش را ارزیابی کند، تلاش میکند در بزرگترین رویدادهای رقابتی با حضور حریفان بزرگتر و نامدار شرکت کند. مثلاً همهی کشورها با تمام ظرفیتها و سرمایههای خود تلاش میکنند تا به سهمیهی جام جهانی فوتبال برسند و پس از آن اگر در پایینترین سطح برنامهریزی و آمادگی برای این رقابتها قرار داشته باشند، با افتخار هر چه تمام شرکت خواهند کرد؛ زیرا جزء دستهی محدودی هستند که به این مرحله رسیدهاند (حس خوب رقابت کردن) و مهمتر از آن اصلاح برنامهی 4 سال آیندهشان تا اولاً از گذشتهی خود بهتر شوند (حس خوب پیشرفت کردن) و ثانیاً در جایگاه رقابت با بهترینها قرار بگیرند (حس خوب برتر شدن).
امتیازاتی که با شرکت در آزمونها نصیبتان خواهد شد:
هنگام برگزاری آزمون
1- سؤالات نظرخواهی
یکی از بهترین آیتمهای آزمونهای کانون است که در هر پروژه و هر بازهی زمانی مهمترین نکات مشاورهای را در اختیار شما قرار میدهد تا با ایجاد ذهنی واضح و شفاف، شما را آمادهی بهترین تصمیمگیری کند و نیز با آوردن فکر شما روی کاغذ به مشاور و پشتیبان شما کمک میکند تا در کمترین زمان، مؤثرترین راهکار را به شما ارائه دهد. همچنین با ارائهی سؤالات نظرخواهی به اولیایتان میتوانید آنها را در جریان سیر مطالعهتان قرار دهید و از آنها برای در پیش گرفتن بهترین راه کمک بخواهید (اولین و نزدیکترین مشاور شما اولیای شما هستند).
2- افزایش سرعت مطالعه
بهترین راهکار برای این مسئله آزمون دادن است تا با پاسخ دادن به سؤالات هر درس در زمان پیشنهادی آن، خود را به مطالعهی زماندار عادت دهید و چون سر جلسهی آزمون هدفدار فکر میکنید (رسیدن به جواب آخر هر تست) بسیاری از ابهاماتتان از بین میرود و راهحل مخصوص هر تیپ سؤال را پیدا خواهید کرد. به طور طبیعی با کمک گرفتن و آزمایش همهی راهحلها علاوه بر سرعت، راندمان مطالعهتان هم افزایش پیدا خواهد کرد.
3- مرور همهی درسها به صورت مؤثر و پیوسته
مهمترین شرط مرور کردن، در نظر گرفتن وقت مناسب برای هر مبحث است تا با تداعی همهی مطالب با تمرکز بجا، بهدرستی در ذهنتان طبقهبندی شوند. برخی از دانشآموزان بهاشتباه مرور کردن درسها را در نظر گرفتن وقت یکسان برای همهی مباحث میدانند که درنتیجه با توجه به کمبود وقت به همهی مطالب نخواهند رسید و پس از مدتی با تکراری شدن مطالب، خسته خواهند شد و مابقی را رها میکنند.
بعد از آزمون (بررسی کارنامه)
4- سنجش تعادل مطالعاتی
اولین و مهمترین جنبهی آن توجه به ستون چندتا از دهتاست که با رعایت کردن آن (همگی منطبق باشند) حداکثر تراز هر درس را داشته باشید. مثلاً اگر درصد زبان اکثر دانشآموزان بالاست آن را رعایت کنید که از بقیه عقب نمانید و در گام دوم اگر همه در درس عربی مشکل دارند، میتوانید با درصدهایی حتی کمتر از درصد درس زبان، تراز تکدرس بیشتری نسبت به آن کسب کنید.
دومین جنبه آن است که در نمودار تعادل مطالعاتی (تصویر درجشده در بالا و سمت چپ کارنامه) فاصلهی بین درسهایتان کم باشد؛ یعنی همهی درسها بین A + تا A - باشند یا همه بین B – تا C + باشند که نشانهی تأثیر مثبت همهی درسها در رتبهی کارنامهتان خواهد بود (مثلاً درصد منفی یکی از درسهایتان باعث از بین رفتن تأثیر درسی که در آزمون 100 درصد زدهاید، نشود).
5- بهترین راه برای مشخص کردن یادگیریهای کامل و ناقص
یادگیری کامل شما با تستهای صحیح و یادگیری ناقصتان در تستهای اشتباه یا نزده خواهد بود. برای کنکور باید درسها را مبحثی خواند؛ یعنی روز کنکور تکلیفتان با خودتان معلوم باشد که فلان مبحث را کامل یاد گرفتهاید و عمدهی تمرکزتان روی آن خواهد بود و حتماً نتیجهاش را خواهید گرفت.
6- کتاب خودآموزی
بهترین وسیله برای تبدیل یادگیری ناقص به کامل، کتابی است که از خودتان یاد میگیرید. چون این کتاب را خودتان مینویسید اولاً به جزئیات بیشتر دقت میکنید (منظم شدن ذهنتان) و ثانیاً برای مطالعه در دفعات بعدی (خصوصاً آزمونهای جامع) بهتر و سریعتر ارتباط برقرار خواهید کرد.
7- اصلاح برنامهریزی گذشته و پیدا کردن راهکار جدید
از روی نمودار پیشرفت تحصیلی و ضریب رشدتان میتوانید برنامهریزی گذشته و نکاتی را که از آزمون قبل به آن اضافه کردهاید ارزیابی کنید و با صحبت کردن با پشتیبانتان در جلسهی بررسی کارنامه، نکات مثبت کارتان را به سایر درسها تعمیم دهید و از ایدههای جدید آنها استفاده کنید.
نکتهی آخر...
با این همه نکات مثبت فقط برای یک آزمون، دیگر فرصت و دلیلی برای شرکت نکردن در آزمونها نخواهد بود و از آنجا که بیشترین تأثیر یک موضوع در تداوم داشتن آن است، با حضور صددرصدی در همهی آزمونها جایگاه خود را بین سایر شرکتکنندگان تثبیت کنید و با استفاده از همهی ویژگیهای یک آزمون، برتری خود را به دیگران دیکته کنید.
