معرفی دانشگاه شهید بهشتی

آشنایی با دانشگاه شهید بهشتی ...

معرفی دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات عمومی دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه های مهم و پیشگام در تولیدات علمی و ایجاد رشته های نوین و کاربردی در کشور می باشد که توانسته است در پیشرفت علمی تحقیقاتی مراکز صنعتی و غیر صنعتی نقش آفرین باشد.
اعضاء هیئت علمی این دانشگاه از نظر تعداد و همچنین از نظر سطح تحصیلات وسوابق اگر نگوئیم بی نظیر قطعا کم نظیر است. مراکز تحقیقاتی، دانشکده های فعال و گروه های آموزشی توانمند و روابط عمومی فعال این دانشگاه، این مرکز علمی را کانون توجه اندیشمندان ساخته است.

دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی

رشته ریاضی ابتدا در سال 1348 تحت پوشش دانشکده علوم ایجاد شد ، و از آن زمان به فعالیت آموزشی خود ادامه داد تا اینکه به خاطر نیاز جامعه و لزوم گسترش آن در روز 7/2/1374 مقارن با بیست و هفتمین سمینار روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور، گروه ریاضی تبدیل به دانشکده ریاضی شده و رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

هم اکنون دانشکده علوم ریاضی با سه گروه آموزشیِ زیر فعالیت می­کند:

  • گروه آموزشی ریاضی محضو دبیری

  • گروه آموزشی ریاضی کاربردی

  • گروه آموزشی آمار و رایانه

سطوح تحصیلی

زمینه­ های تحصیل و گرایشات تحقیق عبارتند از:

جبر

نظریه عدد

هندسه دیفرانسیل

آنالیز غیر خطی

اشتباهات محاسبه درکامپیوتر

آنالیز رقمی

علوم دینامیک شمارشی سیالات

فرآیند پردازش

آمار

معاملات جزئی و چند مجهولی

معادلات انتگران

تئوری ریاضیات

فیزیک وگرافیک

امکانات آزمایشگاهی

دانشکده علوم ریاضی دارای آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی آمار با دارا بودن شبکه NT و نرم افزارهای مختلف ریاضی و آمار می باشد. دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، این دانشکده از قدمتی دیرینه در امر آموزش و تحقیق برخوردار است که سابقه آن به سال۱۳۵۵باز می‌گردد و در دانشگاه شهید بهشتی به دانشکده فنی نیز معروف است، زیرا تقریبا تنها دانشکده‌ی مهندسی این دانشگاه است.

رشته‌ها و گرایش‌های ذیل در این دانشکده در مقطع کارشناسی وجود دارند:

مهندسی کامپیوتر

مهندسی نرم‌افزار

مهندسی سخت افزار

مهندسی برق

مهندسی الکترونیک

مهندسی قدرت

مهندسی مخابرات

همچنین رشته­ های زیر در این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد:

برق

گرایش الکترونيک

گرایش قدرت

گرایش مخابرات

کامپیوتر

گرایش نرم افزار

گرایش سخت افزار

گرایش هوش مصنوعی

دوره های مجازی این دانشگاه در سطح کارشناسی ارشد بدین صورت برگزار میشود که دروس تئوری از طریق اینترنت درس داده خواهد شد ولی برای دروس آزمایشگاهی، عملی و امتحانات باید دانشجو در دانشگاه حضور یابد. دوره های مجازی این دانشگاه از اعتبار خاصی برخوردار است و معادل دوره های روزانه این دانشگاه می ­باشد و مدرک رسمی دانشگاه شهید بهشتی (بدون قید کلمه مجازی) به ان اعطا خواهد شد.

این دانشکده در هفدهم آبان ماه 93 به دو دانشکده "علوم و مهندسی کامپیوتر" و "مهندسی برق" تجزیه شد.

پژوهشکده لیزر و پلاسما

پژوهشکده لیزر و پلاسمادانشگاه شهید بهشتیدر سال ۱۳۷۲ با هدف گسترش علم لیزر،اپتیک،فوتونیک و پلاسمابا تربیت نیروی متخصص، انجام تحقیقات پایه‌ای جهت گسترش مرزهای علم و تحقیقات کاربردی در صنعت و علوم، دردانشکده علومفعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۷۴ این پژوهشکده مجوز اصولی و در سال ۱۳۷۷ مجوز قطعی تأسیس خود را از شورای گسترشوزارت علوم، تحقیقات و فناوریدریافت کرد و در سال ۱۳۸۳ به دنبال گسترش فعالیتها، به پژوهشکده لیزر و پلاسما تغییر نام یافت.

این پژوهشکده شامل ۱۸ آزمایشگاه فعال می‌باشد و در حال حاضر تعداد ۱6 عضو هیأت علمی در پژوهشکده فعالیت دارند. هم‌اکنون ۵ گروه پژوهشی مصوب زیر درپژوهشکده لیزر و پلاسماوجود دارد:

کاربردهای لیزر

تکنولوژی لیزر

ماده چگال

بیوفوتونیک

مهندسی پلاسما

ویژگی های خاص دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی در دو بخش مهم دارای ویژگی های منحصر به فرد در کشور است:

  • داشتن ابتکار عمل در ایجاد دانشکده های مدرن برای رشته هایی که با توجه به فن آوری نوین به آنها نیاز است.

  • کادر علمی پژوهشی از نظر سابقه علمی و فراوانی کارهای پژوهشی این دانشگاه را در رتبه ای ممتاز در سطح کشور قرار داده است.

پایگاه نشر دانش

پایگاه نشر دانشدانشگاه شهید بهشتی با هدف ارائه همه محتواهای دانشی این دانشگاه در فضای وب آماده شده است. راه‌اندازی این سامانه کمک می‌کند تا کلیه پژوهش‌ها و فعالیت‌های تولید دانش در دانشگاه شهید بهشتی ساماندهی شده، هزینه‌های جانبی تولید محتوا کم شود و بتوان این هزینه را برای افزایش کیفیت محتوایی به کاربرد. به کمک این پایگاه محققین و دانشجویان می‌توانند به راحتی به محتوای همه نشریات علمی این دانشگاه، دسترسی داشته و از آنها استفاده نمایند. همچنین امکان خرید و ارسال سفارش کتابهای چاپ شده توسط انتشارات دانشگاه نیز برای همه وجود دارد. به زودی محتوای پایان‌نامه‌های دانشگاه، همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی برگزار شده در دانشگاه و دیگر تولیدات علمی دانشگاه در این پایگاه قرار خواهد گرفت.

 

دوره‌های مجازی دانشگاه شهید بهشتی تهران

دوره‌های مجازی دانشگاه شهید بهشتی تهرانیکی از معتبرترین دوره‌ها در ایران و در سطح خاورمیانه می‌باشد. مدرک دوره‌های مجازی این دانشگاه در تمامی دانشگاههای معتبر دنیا پذیرفته می‌شود و از اعتبار بسیار خوبی برخوردار است. این دوره‌ها برای کسانی که شاغل هستند و یا وقت کافی در اختیار ندارند بهترین گزینه می‌باشد. علاقه‌مندان جهت پذیرفته شدن در این دوره‌ها باید در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی شرکت نمایند و در صورتی که در این آزمون مجاز شوند می‌توانند نسبت به انتخاب این دانشگاه اقدام نمایند. در حال حاضر این دانشگاه در رشته‌های مهندسی معماری کامپیوتر،مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر،مدیریت فناوری اطلاعات، حساب داری و علوم کامپیوتر از طریق آزمون کارشناسی ارشد دولتی دانشجو می‌پذیرد. برای پذیرفته شدن در این دانشگاه حداکثر باید رتبه ۱۵۰ را در آزمون کارشناسی ارشد رشته مربوطه کسب نمایید.

امکانات خوابگاهی

دانشجویان این دانشگاه تا زمان فعالیت دانشگاه در سال 1357 به علت تمکن مالی عموماً نیاز به خوابگاه نداشتند. بنابراین تا پیروزی انقلاب اسلامی اساساً در این دانشگاه تجربه احداث و اداره خوابگاه و زندگی شبانه روزی دانشجویی به وجود نیامد. لیکن در سال 1362 با شروع مجدد فعالیت آموزشی دانشگاه و با توجه به ترکیب دانشجویان جدید و نیاز مبرم آنها به خوابگاههای دانشجویی مسئولین دانشگاه را بر آن داشت تا درصدد رفع این مشکل برآیند. تا سال 1370 با در اختیار گرفتن خوابگاههای استیجاری و واگذاری تا حدودی این مشکل برطرف می شد.

از سال 1370 با احداث مجتمع خوابگاهی برادران و متعاقب آن احداث مجتمع خوابگاهی خواهران در سال 1371 (که این امر با کمک های افراد نیکوکار و مشارکت مالی برخی سازمانها و مؤسسات صورت گرفت) مشکل سکونت دانشجویان شهرستانی تا حد زیادی برطرف شد. ضمن آنکه خوابگاههای استیجاری و واگذاری سابق نیز همچنان برای این امر استفاده می شود و در پی جلب همین کمک های مردمی و با سرمایه گذاری مشترک پزشک کهنسال ایرانی مقیمفرانسهو دانشگاه، برجی 13 طبقه با کاربری خوابگاهی به منظور اسکان دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی با 7200 متر مربع مساحت نیز در تاریخ 19 آبان 82 تأسیس و به بهره برداری رسید. هم چنین کلنگ افتتاح فاز دوم طرح خوابگاهی متأهلی نیز در همان تاریخ و با حضور مقامات علمی و سیاسی کشور در ضلع شمال غربی دانشگاه به زمین زده شد.

تسهیلات و وام­ها

صندوق رفاه دانشجویان به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت رشد استعدادها و کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم بضاعت کشور و جهت تأمین بخشی از هزینه های دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هر ساله برابر ضوابط و مقررات و اعتبارات تخصیص یافته، تسهیلاتی را به صورت وام (تحصیلی، مسکن، ازدواج، ضروری، خوابگاه، بیمه خدمات درمانی) و ودیعه مسکن به دانشجویان دوره روزانه و وام ضروری به دانشجویان دوره شبانه ارائه می نماید. دانشجویان متقاضی دریافت وام با مراجعه بهمدیریتامور دانشجویی دانشگاه و تکمیل فرم های مربوطه می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده صندوق رفاه دانشجویان در طول سنوات تحصیل بهره مند شوند. گفتنی است بر اساس مصوبه های موجود تسهیلات ویژه ای نیز برای دانشجویان ممتاز در نظر گرفته شده است.


اولین شهرک بانکداری الکترونیک با مشارکت بانک تجارت دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شده و در مهرماه سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد. از مزایایی این طرح در اختیار قرار دادن کارت جوان به دانشجویان ورودی جدید به منظور حذف استفاده از پول کاغذی با در اختیار داشتن کیف پولاکترونیکمی باشد.
رستورانها و بوفه های دانشگاه با در اختیار گذاشتن غذای گرم و سرد به قیمت مناسب در طول روز خدمات تغذیه ای را به دانشجویان ارائه می دهند هم چنین یک وعده غذاخوری خوابگاهها توزیع می­گردد.


سرویس ایاب و ذهاب برای انتقال دانشجویان از سطح شهر و بالعکس با مسیرهای منتهی به میادین اصلی شهر و شهرهای اقماری اطراف تهران، از شروع سال تحصیلی تا پایان هر ترم فعال می­باشد. اداره بهداشت و درمان و مشاوره دانشجویان با بخش های عمومی و تخصصی پزشکی امکان استفاده دانشجویان از این بخش ها را فراهم نموده است. شایان ذکر است با توجه به قراردادهای تنظیم شده، در صورت نیاز به بستری دانشجویان و درمان­های تکمیلی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امکانات بیمارستانی خود را در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار می­دهد.

مراجع:

سایت دانشگاه شهید بهشتیhttp://sbu.ac.ir

سایت دانشنامه رشد

سایت ویکیپدیای فارسی

Menu