فاطمه سخایی: تحلیل جغرافیا کنکور انسانی 94

تحلیل پرسش‌های درس جغرافیا در کنکور سراسری 94

فاطمه سخایی: تحلیل جغرافیا کنکور انسانی 94

تحلیل پرسش‌های درس جغرافیا در کنکور سراسری 94

تهیه و تنظیم: فاطمه سخایی

فهرست عناوین:

الف) ساختار و ظاهر      ب) بودجه‌بندی  ج) پوشش مطالب د) سطح دشواری ه) کیفیت و ابتکار و) سایر موارد

الف) ساختار و ظاهر

  • عدم وجود سوال جای خالی و این در حالی است که تقریبا در تمام کنکورهای آزاد و سراسری سال‌های گذشته، تیپ سوال جای خالی، به طور ثابت مورد توجه بوده است.

  • سوالات حاوی درست، یا نادرست مورد توجه طراحان کنکور قرار نگرفته است.

  • تعدادی زیادی از سوالات کنکور امسال طولانی‌تر از گذشته به نظر می آیند.

  •  همان طور که پیش بینی شده بود،  از مقیاس و همین طور شکل سوال مطرح شده است. و این امر حاکی از گرایش کنکور به اهمیت یادگیری عمقی و معنایی مطالب درسی است.

  • همه سوالات پرسشی‌ هستند و با علامت سوال به پایان می‌رسند و بر خلاف سال های گذشته عبارات گزینه‌ها عموماً بلند – به جز سوال های 209 و 213 - هستند.

  • به جز دو سوال 207 و 215سوال ترکیبی به کار نرفته است! اگرچه برخی سوالات مفهومی‌اند اما سوالی ترکیبی که از ترکیب دو یا چند مبحث تولید شده باشد، به چشم‌ نمی‌خورد و از این رو گزینه‌های سوالات تک قسمتی‌ و البته مفهومی تر از سال های پیش هستند.

ب) بودجه‌بندی

امسال هم طبق بودجه بندی مصوب سازمان سنجش از هر کدام از کتاب های جغرافیای 1 و 2 و پیش دانشگاهی 5 سوال طرح گردیده است

با توجه به حجم زیاد این سه کتاب و تعداد دروس زیاد آن ها بهتر است طرح سوال ها  به طور متوازن و به گونه ای صورت گیرد که تمام مباحث به صورت یکپارچه مورد سوال قرار گیرند.

نگاهی به نحوه بودجه بندی سوالات نشان می دهد که در هر سه کتاب دروس پایانی از اقبال بیش تری برای طرح سوال برخوردار بوده اند.‌ البته به صرف این نحوه ی بودجه‌بندی، نمی‌توان انتقادی را وارد دانست چرا که این امر در صلاحدید طراحان محترم است.

در مقایسه با سال های پیشین می توان گفت که حدوداَ از 15 سؤال کنکور امسال، 10 سؤال از دروسی مطرح شده است که در چند سال گذشته نیز مورد پرسش بوده‌اند.

ج) پوشش مطالب

همان طور که گفته شد، به دلیل حجم بالای مطالب درسی سه کتاب جغرافیا شاید تنها راهی که بتوان پوشش مطالب را به خوبی رعایت کرد استفاده از سوالات ترکیبی و تلفیقی است. در این آزمون هر چند که سوالات مفهومی و متفاوت تری از سال های پیش طرح شده بود اما نتوانسته بود آموخته های بیش تری را از دانش آموزان مورد پرسش قرار دهد.

د) سطح دشواری

همان طور که از نظرسنجی ها برمی آید،برخی سوالات جغرافیای امسال به علت مفهومی تر شدن از یک سو و خارج شدن از کلیشه های گذشته در طرح سوال از سوی دیگر، چالش برانگیز بوده و پاسخ گویی را دشوارتر کرده است. به‌طور کلی آزمون سال 94 نسبت به سال 93 دشوار تر ارزیابی می‌شود. سطح دشواری سؤالات به‌گونه‌ای است که دانش‌آموزان ضعیف‌تر به‌خوبی قادر به پاسخ‌گویی به همه سؤالات نبوده اند. 

ه) کیفیت و ابتکار

سوال ها به ویژه طرح گزینه های  نزدیک به هم در آن ها از کیفیت مطلوبی برخوردار است. به نظر این جانب، با کیفیت ترین آن ها سوال 205 است که مصداق هایی متفاوت از متن کتاب در آن به کار رفته است.

و) سایر موارد

در این آزمون تا حدی تعداد سؤالات صرفاً حفظی که برای یافتن پاسخ آن‌ها باید فقط متن کتاب درسی را حفظ بود، نسبت به سال های قبل کم تر شده . با این رویکرد، دانش آموزان باید توجه داشته باشند که در مطالعه مطالب درسی روابط علی و معلولی را بیش تر مورد توجه قرار دهند.

مطالب مرتبط

Menu