امروزه با فشرده شدن رقابت میان خودروسازان به خصوص در زمینهی سیستم تعلیق، سیستمهای تعلیقی وارد بازار شدهاند که از نظر اقتصادی باصرفه هستند. منظور از صرفهی اقتصادی تنها قیمت اولیه نیست بلکه منظور هزینههای بعدی مانند بررسی کلی سیستم، هزینهی تعویض قطعات و غیره است. بحث اصلی در مورد طرح UPSS است. از نظر مهندسان مکانیک خودرو، سیستم تعلیق خوب، سیستمی است که ضربات جاده را سریع جذب و سریع پس دهد که چنین سیستمی وجود ندارد؛ ولی از دیدگاه من سیستم تعلیق خوب، سیستمی است که ضربات جاده را سریع جذب و به آرامی پس دهد. این طرح هم مزیت اول و هم مزیت دوم را دارد. این سیستم با گاز متراکمشده، کار میکند و سیستم تعلیق پنوماتیک نامیده میشود. در این طرح هیچگونه فنری به کار نرفته است بلکه در آن، مجموعهای از فنر و کمکفنر استفاده شده است. یکی دیگر از اجزای بهکاررفته در این سیستم، ECS (بخش کنترل الکترونیکی سیستم تعلیق) است که تمام اجزای این سیستم را به طور کاملاً اتوماتیک کنترل میکند. اکنون شما را با برخی از مزایای این سیستم آشنا میکنم:
- کاهش کلهزنی در زمان ترمز و شتاب
- اصطکاک کمتر نسبت به دیگر سیستمهای تعلیق پنوماتیک
- کمتر شدن وزن خودرو
- ضربات جاده را سریع جذب و سریع پس میدهد یا سریع جذب و به آرامی به حالت اول برمیگرداند.
- قابلیت تنظیم ارتفاع به دلخواه
- دارا بودن آپشنهایی مانند:
RACE -SPORT -COMFORT -NORMAL
- تنظیم ارتفاع دو چرخ جلو، دو چرخ عقب یا هر چهار چرخ
-کاهش قیمت و بهصرفه بودن نسبت به دیگر سیستمهای تعلیق پنوماتیک
- قابلیت نصب بر روی تمامی خودروهای سبک
- کاهش ضربهزنی و راحتی سرنشینان
- سادگی ساختمان در عین پیچیدگی عملکرد
- افزایش Handling خودرو در سر پیچ (حفظ تعادل خودرو در سر پیچها زیرا نیروی گریز از مرکز تمایل به واژگون کردن خودرو دارد.)
- حالت normal برای داخل شهر، comfort برای بزرگراهها و اتوبانها، sport برای جادههای خاکی و حالت race برای مسابقات و کورس استفاده میشود.
پویا باقرپور، طراح UPSS، هنرجوی سال سوم مکانیک خودرو از شهر سپیدان در استان فارس است که در آزمونهای برنامهای کانون شرکت میکند.

