نگاهي به کارنامهي خود بيندازيد. شما در بعضي از درسها نمرهي خيلي خوبي گرفتهايد. بررسي کنيد و ببينيد که روش شما در آن درسها چه بوده است و چهکار کردهايد که اين نمره را به دست آورديد؛ اما ممکن است در بعضي از درسها از وضعيت خودتان راضي نباشيد و به دنبال راهي براي بهبود نمرهي آن درس باشيد. آن را چگونه پيدا ميکنيد؟
يک روش اين است که روشهاي موفق خود را به درسهاي مشابه تعميم دهيد. ممکن است روشي که در يک درس به شما کمک کرده و نمرهي خوبي گرفتهايد، در درسهاي ديگر هم به شما کمک کند؛ اما روش ديگر اين است که ببينيد دانشآموزان ديگر براي آن درسها چهکار ميکنند. يادگيري از همتايان ميتواند به بهبود نمرهي شما در آن درس کمک کند.
در اين گزارش با کلکسيون روش دانشآموزاني که توانستهاند در بعضي از درسها نمرات خود را بهبود بخشند، آشنا ميشويد. ببينيد کدام روش براي شما مناسب است و اگر روش مناسب خود را تشخيص داديد همان روش را براي خود انتخاب کنيد.
غزاله فشکي (سوم معماري):
در درس عربي از 15 درصد به 28 درصد رسيدم.
روش قبلي: 1- در خواندن درس عربي مشکل داشتم. 2- فقط معني درس را ميخواندم. 3- قواعد را نميخواندم.
روش جديد: 1- از کتاب سبز عربي براي خواندن قواعد استفاده ميکنم. 2- پس از آن از کتاب قهوهاي تست ميزنم.
زهرا يزداني (معماري):
در درس زبان روش خود را تغيير دادم. تراز قبليام 4940 و تراز فعليام 5802 است.
روش قبلي: 1- متن کتاب را روخواني ميکردم. 2- به سراغ تستها ميرفتم.
روش جديد: 1- استفاده از جعبهي بهياد براي حفظ لغات کمکم کرد. 2- روي سؤالهاي زمانبر مثل متنها وقت نگذاشتم تا بتوانم روي تستهاي آسانتر تمرکز کنم.
مهسا حبيبي (معماري):
در درس آمار روشم را تغيير دادم. تراز آزمون قبلم 4568 و تراز آزمون جديدم 5788 است.
روش قبلي: تنها کتاب درسي را ميخواندم.
روش جديد: 1- ابتدا از روي متن کتاب ميخوانم. 2- تمرينهاي کتاب درسي را مرور ميکنم. 3- همهي مسائل کتاب را دو بار حل ميکنم. 4- تستهاي کتاب قهوهاي را ميخوانم.
يگانه حقيقي (صنايع شيميايي):
در درس زبان ابتدا نمرهام 20 درصد بود که به 72 درصد رسيد.
روش قبلي: 1- فقط لغت حفظ ميکردم. 2- تعداد اشتباهاتم زياد بود.
روش جديد: 1- اول از روي کتاب درسي ميخوانم. 2- از کتابهاي قهوهاي تست ميزنم. 3- سعي ميکنم تعداد اشتباهاتم را کاهش دهم.
طاهره درويش (حسابداري):
توانستم با تغيير روش در درس زبان درصد آن را از منفي 15 به 25 درصد برسانم.
روش قبلي: هميشه فکر ميکردم بايد درس زبان را براي کنکور کنار بگذارم.
روش جديد: 1- چون گرامر بلد نيستم روي لغات تمرکز ميکنم. به پيشنهاد پشتيبانم براي لغات زبان، فلشکارت تهيه کردم و تقريباً هر روز لغات آن را مرور ميکنم. 2- نکاتي را که در هر آزمون برايم بيگانه است در کتاب خودآموز يادداشت ميکنم و براي آزمون بعد علاوه بر لغات کتاب درسي، آن لغات را هم مرور ميکنم.
مهتاب موسويان (کامپيوتر):
درس زبان خود را از 15درصد به 80 درصد رساندم.
روش قبلي: من در درس زبان علاوه بر مطالعهي کتاب، تست ميزدم اما سر آزمون چون آخرين درس دفترچه است وقت کم ميآوردم و نميتوانستم به تمام سؤالات پاسخ دهم.
روش جديد: 1- در منزل هنگام تست زدن در درسهاي عمومي وقت ميگيرم و سعي ميکنم هر 15 تست را در 17 دقيقه حل کنم. 2- از تکنيک ضربدر و منها نيز استفاده ميکنم.
غزال مالکي (صنايع شيميايي):
توانستم در درس رياضي پيشرفت خوبي داشته باشم.
روش قبلي: در گذشته براي رياضي خوب وقت نميگذاشتم و از تست زدنم راضي نبودم.
روش جديد: 1- مبحث مورد نظر را خوب ميخوانم و آنقدر مثال حل ميکنم تا بفهمم. 2- سعي ميکنم هنگام حل تستها در آزمون استرس خودم را کم کنم و بيدقتي نکنم تا به جواب درست برسم و پاسخهاي اشتباهم را کاهش دهم.
سوگند ابراهيمي (معماري):
درس عناصر و جزئيات را از صفر به 60 درصد رساندم.
روش قبلي: من ابتدا براي اين درس، برنامهريزي نداشتم و آن را نميخواندم و به تستها در آزمون پاسخ نميدادم.
روش جديد: از آزمون 17 شهريور با برنامهريزي پشتيبانم از روزي 30 دقيقه شروع کردم و موفق شدم نمرهي آن را به 60 درصد برسانم.
ليلا مغيثي (کامپيوتر):
در درس مباني کامپيوتر از 20 درصد به 63 درصد رسيدم.
روش قبلي: از ابتداي مبحث تا انتها از کتاب درسي ميخواندم ولي نتيجهي دلخواه را نميگرفتم.
روش جديد: 1- در حين مطالعه حتماً خلاصهنويسي ميکنم. 2- نکات مهم را در کتاب خودآموز وارد ميکنم. 3- شب قبل از آزمون کتاب خودآموز را مطالعه ميکنم.
پريسا عشقي (حسابداري):
من توانستم درس امور بازرگاني را با تغيير روش از 10 درصد به 58 درصد برسانم.
روش قبلي: از همان کلمهي اول همه را حفظ ميکردم و جلو ميرفتم.
روش جديد: 1- ابتدا درس را روزنامهوار مطالعه ميکنم تا کليات مطلب را بفهمم. 2- در دورهي دوم مباحث را حفظ ميکنم. 3- بار سوم آنچه را حفظ کردهام مينويسم و اين باعث تثبيت عميقتر مطالب ميشود.
زينب خمسه (سوم معماري):
در درس شناخت مواد و مصالح رشد نمرهي خوبي در آزمونها داشتم.
روش قبلي: ميزان مطالعه و تمرکزم در اين درس کافي نبود و نتيجهي دلخواه را نميگرفتم.
روش جديد: 1- بار اول مطلب جديد را روزنامهوار ميخوانم. 2- دومين بار مفهوميتر ميخوانم و از نکات مهم نکتهبرداري ميکنم. 3- بار سوم مطالب را مانند معلم براي خودم توضيح ميدهم تا ضعفم را در آن مطلب متوجه شوم. 4- پس از چند روز، تستهاي آن مبحث را کار ميکنم.
زهرا قاسمعلي (امور مالي):
در درس رياضي از 2 درصد به 53 درصد رسيدم.
روش قبلي: 1- زمان کمي را براي مطالعهي اين درس اختصاص ميدادم. 2- هيچ تستي نميزدم.
روش جديد: مباحث را طبقهبندي ميکنم. 2- هنگام تست زدن در منزل از روش ضربدر و منها استفاده ميکنم. 3- بعد از مطالعه براي مباحثي که خواندهام تست ميزنم و تستها را با کمک کتاب قهوهاي جمعبندي ميکنم. 4- خلاصهنويسي ميکنم. 5- قبل از آزمون براي پاسخگويي به اين درس با کمک پشتيبانم هدفگذاري ميکنم.
مرضيه گنجخاني:
نمرهام در درس امور بازرگاني از منفي 13 به 49 درصد رسيد.
روش قبلي: 1- توجه نميکردم که سؤالات اشتباه باعث کاهش درصد و تراز ميشود. 2- زمان خيلي کمي براي مطالعهي اين درس اختصاص ميدادم. 3- از سؤالاتي که منفي ميزدم خيلي راحت ميگذشتم.
روش جديد: 1- با راهنمايي پشتيبانم از تکنيک ضربدر و منها استفاده ميکنم. 2- به سؤالاتي که بيش از 70 درصد به پاسخ آنها اطمينان دارم پاسخ ميدهم. 3- به سؤالاتي که از آن ميگذرم دوباره توجه ميکنم و پاسخ صحيح را وارد کتاب خودآموز ميکنم.
پريسا رفيعي:
درصد درس رياضي را از 8 درصد به 49 درصد رساندم.
روش قبلي: 1- چون مباحث را خوب مطالعه نميکردم نميتوانستم تستها را حل کنم. 2- تستهايي را که بلد نبودم به راحتي رها ميکردم.
روش جديد: 1- بعد از مطالعه و يادگيري، از روي خلاصهدرس مرور ميکنم و نکات جديد را در کتاب خودآموز يادداشت ميکنم. 2- تست ميزنم و روي تستهايي که قادر به حل آن نيستم تمرکز ميکنم. 3- با کمک دفتر برنامهريزي هر هفته ساعت مطالعهام را افزايش ميدهم.
