راهکار برای مدیریت زمان

همواره فعالیت‌ها و تکالیف روز بعد خود را از شب قبل برنامه‌ریزی کنید و کارهایی را که باید به انجام رسانید روی کاغذ یادداشت کنید.

راهکار برای مدیریت زمان

1-همواره فعالیت‌ها و تکالیف روز بعد خود را از شب قبل برنامه‌ریزی کنید و کارهایی را که باید به انجام رسانید روی کاغذ یادداشت کنید.

2- فهرست تکالیف و کارهای خود را اولویت‌بندی کرده و برای هر کدام از آن‌ها مدت‌زمان اجرا منظور کنید.

3- همیشه کارهای دشوار و پردغدغه‌‌تر را زودتر از بقیه یا هنگامی که در بهترین شرایط جسمی و هستید انجام دهید. کارهای سبک‌تر را هنگام خستگی نیز می‌توان به انجام رساند.

4- امور بااهمیت اما ناخوشایند را به تعویق نیندازید. هیچ‌گاه کارها با به تعویق انداختن خوشایندتر نمی‌شوند.

5- هر گاه شروع به انجام کاری کردید سعی کنید بدون وقفه آن را به پایان برسانید.

6- بین فعالیت‌ها برای خود وقت استراحت در نظر بگیرید.

7- مکالمات تلفنی خود را نیز از پیش برنامه‌ریزی کنید: سخنانی که می‌خواهید بیان کنید یا اطلاعاتی که می‌خواهید کسب کنید  روی کاغذ یادداشت کنید.

8- همواره خودانگیخته باشید و با پشتکار کارهای خود را به پایان رسانده و مقهور موانع نشوید.

9- در هر زمان که تصور کردید کاری که در حال انجام آن هستید عبث، بی‌فایده و غیر سازنده است دست از آن بکشید.

10- به خود و اولویت‌بندی خود اعتماد و ایمان داشته باشید و در هر شرایطی به آن‌ پایبند باشید.

11- این‌که وقت خود را صرف چه اموری می‌کنید دقیقاً مورد بررسی و نظارت قرار داده و در صورت لزوم تغییراتی آگاهانه در رفتار خود پدید آورید.

12- همواره در زندگی فرد منظم و سازمان‌یافته‌ای باشید تا وقت خود را بیهوده صرف یافتن وسایل گمشده‌ی خود نکنید.

13- برای وقت خود ارزش قائل باشید. زمان هیچ‌گاه به عقب بازنمی‌گردد.

14- به خاطر داشته باشید استرس و خستگی معلول کارهایی نیست که به انجام رسانیده‌اید بلکه بیش‌تر مربوط است به کارهایی که می‌توانستیم انجام دهید اما انجامشان نداده‌اید.

15- به هیچ فردی اجازه ندهید وقت شما را تلف کند. برای خود مرزبندی مشخصی تعیین کرده و بیاموزید که در صورت لزوم با صراحت "نه" بگویید.

16- از تمام لحظات زندگی خود به نحو احسن استفاده کرده و سعی کنید از آن‌ها لذت ببرید.

17- سعی کنید فرد خوش‌بینی باشید و همواره در انتظار رویدادهای خوشایند در زندگی خود باشید.

18- برای زندگی خود اهداف مشخصی تعیین کرده و برای دست‌یابی به آن‌ها تلاش کنید.

19- هنگام نیاز از فرد آگاهی راهنمایی بخواهید.

20- وقت‌کُش‌ها یا هدردهنده‌های وقت را به حداقل برسانید.

آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

* تلفن‌های طولانی، بی‌هدف و غیر ضروری

* بازدیدکننده‌ها و مهمانان ناخوانده

* پشت‌گوش‌اندازی‌ها

* گفت‌وگوهای بی‌‌ثمر یا نامشخص

* دانش فنی ناکافی یا اطلاعات ناقص هنگام انجام کار

* فقدان اهداف و اولویت‌بندی‌ها یا مبهم و گنگ بودن آن‌ها

* فقدان برنامه‌ریزی

* خستگی و استرس

* ناتوانی در "نه" گفتن

* بی‌نظمی و نابسامانی‌های فردی

* تماشای تلویزیون: تماشای بیش از 2 ساعت در روز معقول نیست.

Menu