دانشآموزان در پایان مقطع اول دبیرستان در مقابل یک انتخاب مهم قرار میگیرند که اهمیت بسیار زیادی دارد و سرنوشت تحصیلی، شغلی و اجتماعی آنها را در آینده رقم خواهد زد.
آنها باید تصمیم بگیرند که بر اساس وضعیت تحصیللی، علاقه، امکانات و توانمندیها و... در کدام شاخه به ادماه ی تحصیلی بپردازند.
بسیاری از دانشآموزان موفق و سختکوش اول دبیرستانی در این مقطع هنرستان (شاخهی فنی و حرفهای و همچنین کار و دانش) را انتخاب میکنند. آنها دلایل قانعکنندهای برای خود دارند که خواندنی است؛ مخصوصاً اگر بدانیم که همهی اینها در پایان توانستند رتبههای یکرقمی را در کنکور هنرستان کسب کنند. این گزارش را حتماً بخوانید.
شکور کریمی، رتبهی 5 نقشهبرداری از قروه
چه شد که نقشهبرداری را انتخاب کردی؟
بازار کار این رشته را خوب دیدم.
به بازار کار بیشتر فکر میکنی یا ادامهی تحصیل؟
همزمان به هر دو فکر میکنم و هر دو برایم مهم است.
آیا همزمان با درس خواندن کار هم کردهای؟
بله، در راستای رشتهی خودم به مدت دو سال در یک شرکت به صورت پارهوقت کار میکردم. درآمد زیادی نداشتم اما بیشتر به فکر یادگیری بودم تا بتوانم در آینده از آن استفاده کنم.
سیدمحمدجواد موسوی، رتبهی 1 صنایع شیمیایی از قم
چه شد که هنرستان را انتخاب کردی؟
من دوم دبیرستان به رشتهی تجربی رفتم اما بعد از آن تغییر رشته دادم؛ زیرا متوجه شدم گرایشات فنی و حرفهای، بازار کار خوبی دارد. من به علوم تجربی علاقهی زیادی داشتم اما وقتی فهمیدم رشتهی صنایع شیمیایی هم مرتبط با علوم تجربی است به هنرستان رفتم و چون درسها را با علاقه دنبال میکردم معدلم 19 شد.
آیا همزمان با درس خواندن کار هم میکردی؟
من تابستان سال سوم چون حجم درسها هنوز زیاد نشده بود در یک آزمایشگاه کنترل کیفی کار میکردم.
از کار کردن چه حسی داشتی؟
احساس استقلال داشتم.
خانم کاظمی، رتبهی 2 طراحی و دوخت از قم
چه شد که این رشته را انتخاب کردید؟
من قبلاً در رشتهی تجربی درس خواندم و دیپلم گرفتم. بعد از آن به دنبال کار خیاطی رفتم و در پایان دورهی خیاطی به آموزش پرداختم. سال 86 تصمیم گرفتم تغییر رشته دهم و در راستای شغلم درس بخوانم. دیپلم هنرستان را گرفتم اما چون مشغولیت کاری داشتم نمیتوانستم برای کنکور درس بخوانم. از بهمنماه سال گذشته به طور جدی شروع به درس خواندن کردم.
سالهای دوری از کتاب و درس را چهطور جبران کردید؟
من 13 سال از درس و مدرسه فاصله گرفته بودم و شرکت در آزمونها این فاصله را به خوبی جبران کرد. برنامهی راهبردی باعث شد بهتدریج درسها را پیش ببرم و فشار زیادی را احساس نکنم. اینکه من از سال 86 شرکت در کنکور را به زمان دیگر موکول میکردم به این دلیل بود که نمیدانستم باید چگونه درس بخوانم.
شما که کار میکردید چه نیازی به ادامهی تحصیل داشتید؟
من دوست داشتم در دانشگاه تدریس کنم.
