روزی معلم ریاضی سال سوم راهنمایی من (جناب آقای فاطمی که سایهاش بر سر فرزندان این مرز و بوم مستدام باد) به عنوان جایزهی نمرهی 20 نهایی من، 3 فرمول پایهای مثلثات را با شعری زیبا به من آموخت و در چشمان حیرتزده (و کمی هم دلخور من که این دیگر چه جایزهای است!) به من گفت: «سعی کن قبل از آنکه کسی سعی کند به تو انبوهی فرمول مثلثات را به عنوان تکلیفی حفظکردنی، تحمیل کند، بیاموزی که چهطور میتوانی همهی فرمولها را از این 3 فرمول به دست آوری.»
کار برای من آغاز شد. در تابستان همان سال و در تمام طول سال اول دبیرستان، بازی با فرمولها و اتحادهای مثلثاتی و خلق فرمولهای جدید برای من یک بازی ذهنی جذاب بود که منجر به حل 5000 مسئلهی مثلثات شد. وقتی معلمهای ریاضی مدرسهمان کارشان را با برگههای لبریز از فرمولهای مثلثات و اجبار به حفظ کردن آنها آغاز کردند و کار سخت دوستانم را دیدم و عدم علاقهشان به این درس، یاد مهربانی چشمان آقای فاطمی افتادم که چه کمک بزرگی به من کرد. پس از سالها که در جایگاهی قرار گرفتهام که آن بار امانت را به شما دانشآموزان منتقل کنم، احساس شعفی وصفناپذیر مرا فرا میگیرد.
روی سخن من با دانشآموزان سوم و چهارم دبیرستان است. تابستان بهترین فرصت برای یادگیری و تمرین هر چه بیشتر مثلثات است. در صورت تسلط بر راز و رمزهای مثلثات، از این درس بینهایت لذت خواهید برد. از طرفی اگر به آنچه در کنکور سراسری 1393 شاهد بودیم دقت کنیم، 3 سؤال مستقیم مثلثات و 3 سؤال غیر مستقیم (یعنی مجموعاً 6 سؤال) طرح شده است که اهمیت این مبحث را نشان میدهد. پس وقت آن است که ذهن خود را از پیشداوریهای سختگیرانه نسبت به این مبحث مهم رها کرده و فصل جدیدی در ریاضیات باز کنید.
به شما خواهم آموخت که چگونه میتوان با تبدیل فرمولهای مثلثات و اتحادهای آن، ذهن را درگیر خلاقیتی سرشار کرد. به دلیل محدودیت جا در مجلهی آزمون، میتوانید قسمت تمرینات همراه با درسنامههای مفصلتر را در سایت کانون بخوانید.
