بابک ندرخانی: کارهایی که دانش‌آموزان در نیم‌سال دوم انجام دهند

صحبت‌های بابک ندرخانی در برنامه تلویزیونی فرصت برابر 22 بهمن 93 را در زیر بخوانید...

بابک ندرخانی: کارهایی که دانش‌آموزان در نیم‌سال دوم انجام دهند

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

کارشناس برنامه: بابک ندرخانی

22 بهمن 93

در جلسه قبل در مورد این‌که دانش‌آموزان در نیم‌سال دوم چه کارهایی باید انجام دهند صحبت کردم. آزمون 24 بهمن اولین آزمون نیم‌سال دوم (در پروژه 5) است و بعد از آن آزمون‌های 8 و 22 اسفند را داریم.

به این‌که چرا نیم‌سال دوم آغازی مهم‌تراست اشاره کردیم و گفتیم:

  • چون در این نیم‌سال کارنامه داشته و نسبت به گذشته خود دید روشنی داریم. کارنامه آزمون‌های 26 دی و 10 بهمن که آزمون‌های دوره‌ای بودند را داریم، در این آزمون‌ها به جمع‌بندی مطالب پیش 1 و پایه پرداختیم. دانش‌آموزان هم‌چنین کارنامه مدرسه و کارنامه 5 نوع درس را دارند.

  • ساعت مطالعه بعد از یک نیم‌سال تثبیت شده است.

  • در این نیم‌سال دوران طلایی نوروز را داریم. در این دوران گویا زمان می‌ایستد و ما می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم. دوران طلایی نوروز یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های این نیم‌سال است.

  • دانش‌آموزان بعد از یک نیم‌سال مطالعه، کلکسیونی از روش‌های موفق خودشان را دارند که می‌توانند برای درس‌هایی که در آن‌ها مسلط نیستند به کار ببرند.

  • بودجه‌بندی نیم‌سال دوم مهم‌تر است چون تست‌های ترکیبی زیادی از مباحث نیم‌سال دوم مطرح می‌شود. طراح‌های کنکور هنگام طرح تست سعی می‌کنند سوال‌های ترکیبی از سال‌های پایه و پیش بدهند به همین دلیل در برخی از دروس بودجه‌بندی نیم‌سال دوم بیشتر از نیم‌سال اول است.

  • به دلیل نزدیکی نیم‌سال دوم به کنکور، ماندگاری مطالب در ذهن ما بیشتر است. پس خود این موضوع که در این نیم‌سال فاصله ما به کنکور نزدیک‌تر است یک موهبت است که سبب افزایش تمرکز و ماندگاری مطالب در ذهن ما می‌شود. کنکور امسال هم که حدود 20 روز یا کمی بیشتر به جلو کشیده شده است.

برنامه‌ریزی در نیم‌سال دوم خیلی مهم است. در این نیم‌سال دانش‌آموزان چه کار باید بکنند؟ در 40 روز باقی‌مانده بهمن و اسفند کارهای زیر را توصیه می‌کنیم:

  • تحلیل واقع‌بینانه نیم‌سال اول. اگر دانش‌آموزان یک روز یا نصف روز زمان صرف این موضوع کنند اتفاق خاصی نمی‌افتد چراکه تاثیر این تحلیل بیش از دو روز درس خواندن است. در حین ارزیابی هم باید واقع‌بینانه رفتار کنند و دچار کم‌بینی یا توهم نشوند. واقع‌بینانه ساعت مطالعه خودشان و وضعیت تک‌تک دروس را در مقایسه با همتراز‌هایشان بررسی کنند.

  • فقط درس‌های پیش 2 را بخوانند و خصوصا به فارغ التحصیلان هشدار می‌دهم وای اگر در این نیم‌سال کشف و اختراع جدیدی به کار ببرند و بخواهند از برنامه جدا شوند یا دوباره پیش 1 را بخوانند. نباید به بهانه این‌که برخی از مباحث را عقب مانده‌اید به عقب برگردید در دبستان هم اگر دقت کنید می‌بینید وقتی در دیکته عقب می‌افتادیم معلم می‌گفت از هر جاکه می‌گویم بنویس قبلی‌ها را بعدا برایت می‌خوانم. از همان اول که یک خط عقب نمی‌افتادیم بلکه یک کلمه جا می‌ماندیم می‌آمدیم آن را درست کنیم می‌شد 3 کلمه و 4 کلمه و بیشتر و بیشتر. هر بار که خواستیم عقب افتادن را جبران کنیم بدتر شد. کانون برای شما ایستگاه‌های جبرانی در نظر گرفته است و 20 سال روی برنامه کانون کار شده است پس به آن اعتماد کنید.

  • در انتخاب پایه‌ها مانند نوابغ عمل کنید یعنی در تشخیص اولویت‌ها. نوابغ لزوما هوش بالایی ندارند بلکه در تشخیص اولویت‌ها برتر هستند. شما هم وقتی مثلا روزی که احساس می‌کنید روز مفیدی نداشته‌اید نگاه کنید می‌بینید که یک سری کار دیگر انجام داده‌اید که اولویت اول شما نبوده‌اند. برای نیم‌سال دوم باید کدام پایه‌ها را انتخاب کنید؟ مطالبی را که بودجه‌بندی بیشتری دارند، حجم آن‌ها کمتر است و از آن‌ها ترکیبی بیشتر سوال می‌دهند، مسلط‌تر هستید و راحت‌تر یاد می‌گیرید را انتخاب کنید.

.................

 کاظم قلم‌چی به توجه به عمومی‌ها اشاره کردند. همواره توصیه می‌کنیم بعد از عید سهم مطالعه و توجه به عمومی‌ها را بیشتر کنید. توصیه می‌کنم تا پایان نوروز زرد عمومی را تمام کنید. این کتاب شامل 30 دوره کنکور عمومی سال‌های اخیر داخل و خارج از کشور است و مجموعه‌ای غنی است که شامل 3000 سوال است. از همین الان می‌توانید با این کتاب کار کنید در کنار سوال‌های آن مشخص شده است که به پیش مربوط است یا به کدام پایه. هر درس این کتاب حدود 750 سوال دارد با توجه به اهمیت توجه به عمومی‌ها در نیم‌سال دوم استفاده این کتاب الزامی است.

.................

  • در آزمون‌های باقی‌مانده غیبت نکنید و و حتما در تمام آزمون‌های بعدی شرکت کنید و با برنامه راهبردی پیش بیایید. برخی ممکن است به بهانه عقب ماندن از مباحث آزمون‌ ها در نیم‌سال دوم تعداد غیبت بیشتری داشته باشند برخی هم بگویند من که تاکنون آزمون نداده‌ام دیگر ثبت‌نام نکنم و فقط 3 تا آزمون آخر را شرکت ‌کنم. این کار اشتباه است، با جدیت نیم‌سال دوم را دنبال کنید و هیچ آزمونی را از دست ندهید.

  •  به نقاط قوتتان بیشتر توجه کنید. کاظم قلم‌چی به جمله‌ای اشاره می‌کنند: "بهترین راه رفع نقاط ضعف تقویت نقاط قوت است". همه ما ضعف‌هایی داریم. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست تیم فوتبال برزیل در یکی از سال‌های گذشته این بود که مربی این تیم گفته بود ما که در خط حمله قوی هستیم تلاش کنیم دفاع را تقویت کنیم. با تمرکز روی دفاع، در نقطه قوت افت کرده و از همان‌جا ضربه خورده بودند. در نتیجه به نقاط قوت که کلی می‌تواند در پیشرفت شما تاثیر بگذارد توجه کنید.

  •  در برنامه‌ریزی خود وضوح و شفافیت کافی داشته باشید. هنگام مطالعه مشخص کنید چند ساعت و کدام مباحث را می‌خواهید مطالعه کنید. احتمالا اکثر شما هنگام آماده شدن برای آزمون‌ها به تمام مباحث آزمون نمی‌رسید اما در این بین برخی رشد می‌کنند چرا؟ چون با وضوح و شفافیت بیشتری درس می‌خوانند با توجه به بودجه‌بندی و با توجه به نقاط قوت‌شان تصمیم می‌گیرند اولویت‌ها را مطالعه کنند، این دانش‌آموزان با فراشناخت بالا، می‌گویند مثلا این مباحث را نمی‌خوانیم یا در اولویت‌بندی دوم قرار می‌دهیم چون مثلا در فلان آزمون این مباحث تکرار می‌شود یا قبلا آن‌ها را کار کرده‌ایم.

  •  در عید مباحث پیش 1 و پایه تکرار می‌شوند در نتیجه می‌توانید در ایستگاه جبرانی عید، دوباره به مرور این مباحث بپردازید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

مطالب مرتبط

Menu