برنامه تلویزیونی فرصت برابر
کارشناس برنامه: دکتر حسین خوشکیش
جلسات 5 نفره بهمنماه
16 بهمن 93
دانشآموزان به کمک و همراهی نیاز دارند تا مسیر موفقیت را طی کنند و این جلسات این شرایط را فراهم میکند. در طول سال تحصیلی 3 جلسه 5 نفره داریم آبان، بهمن و اردیبهشتماه که به دلیل اینکه امسال کنکور جلوتر افتاده است جلسه اردیبهشت ماه در هفته های پایانی فروردین ماه برگزار میشود.
در این جلسات، 5 دانشآموز، به همراه اولیا این دانشآموزان (یعنی 5 مادر و 5 پدر) و پشتیبان و مدیر حضور دارند. دلیل اینکه ما اصرار داریم والدین در این جلسات باشند این است که تاثیر والدین روی موفقیت دانشآموزان غیرقابل انکار است. تاکید من به خانوادهها و دانشآموزان این است که این جلسات را جدی بگیرید و از نتایج آن بهره ببرید.
اهداف این جلسات:
ارزیابی نیمسال اول براساس کارنامههای نیمسال اول و کارنامه مدرسه و آشنایی با پیشرفت درسی دانشآموز.
مشارکت والدین در برنامهریزی و آشنایی با وضعیت درسی او و هدفگذاری برای نیمسال دوم
مهمترین هدف ما در این جلسات یادگیری از همتایان است (به همین دلیل 5 نفر را به جلسه دعوت میکنیم). دانشآموزان در جلسه راهکارهای هم را میشنوند و از یکدیگر یاد میگیرند.
موضوع جلسات:
تاکید بر گذشته و اینکه چه کردهاند که به اینجا رسیدهاند و هر درس را چگونه خوانده اند و با چه راهکارهایی موفق شدهاند و آیا این راهکارها برای دروس دیگر هم قابل اجرا هستند؟
نگاه به آینده
مخاطب من همه دانشآموزان هستند هم کنکوریها و هم پایهها
ابزارها
کارنامه ترم اول مدرسه
انگیزه بالا برای پیشرفت درسی
دانشآموزان در این بازه زمانی منطقیتر تصمیم میگیرند.
دانشآموزان به شناخت کافی از خودشان رسیدهاند و میتوانند هدفگذاری خوبی داشته باشند.
هدفگذاری
کوتاهمدت، برای آزمون پشرو
میانمدت، برای دوران طلایی نوروز و برنامه راهبردی
بلندمدت، کنکوریها برای دوران جمعبندی هدفگذاری کنند (در دوران جمعبندی آزمونهای جمعبندی شبیهسازی کنکور و برنامه 3 روزیکبار را داریم.)
برای دانشآموزان سال های پایه هم همین هدفگذاری کوتاه و میان مدت را داریم ولی در هدفگذاری بلندمدت واحدگیری تابستان را پیشنهاد میکنم. توصیه می کنم سال سومیها از همین الان یاد بگیرند که برای واحدگیری بهتر است چه کار کنند که در فروردین هم این برنامه را همراه خودشان بیاورند.
آیا دانشآموزان میتوانند پیشرفت کنند؟حتما. بله اما کدام دانشآموزان؟
شرط پیشرفت این است که از برنامه جدا نشوند.
رویاپردازی هم نکنند. دانشآموزان خودشان را میشناسند و با تواناییهایشان آشنا هستند در نتیجه واقعبینانه هدفگذاری کنند.
به رتبه و تراز فکر نکنند. این آفت است که به رتبه فکر کنند.
سختکوشی مهمترین کار است
و اراده قوی و مصمم (البته کسی که از برنامه جدا نشود اراده قوی دارد)
و نکته آخر اینکه ذهن واضح و شفاف داشته باشید و بدانید چه میخواهید و چه کار می خواهید انجام دهید.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
