بابک ندرخانی: حیطه‌های شناختی

صحبت‌های بابک ندرخانی را در زیر مطالعه کنید...

بابک ندرخانی: حیطه‌های شناختی

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

کارشناس برنامه: بابک ندرخانی

25 آبان 93

ابتدا مراحل یادگیری را بر اساس حیطه‌های شناختی بنجامین بلوم بیان می‌کنم. این حیطه‌ها عبارتند از:

·         دانش

·         درک و فهم

·         کاربرد

·         تجزیه

·         ترکیب

·         قضاوت و داوری

روی دوتای اول تاکید دارم. ما به مورد اول می گوییم حفظی ها. غالبا ما نمی‌توانیم بدون گذر از قدم اول به قدم‌های بعدی راه یابیم.

کلیدی‌ترین مرحله یادگیری درک و فهم است. در دوران مدرسه به ما گفته می شد که مطالب را حفظ نکنید یاد بگیرید یعنی در حیطه اول نمانید و به حیطه دوم بروید .حال برای این‌که مطمئن شویم که آیا درک کرده‌ایم یا نه چه کنیم؟ اگر توانستیم مطالب یاد گرفته‌شده را به زبان خودمان بیان کنیم یعنی مطلب را به خوبی درک کرده‌ایم.

این‌که به مغزمان فشار بیاوریم و بتوانیم مطالب را به زبان خودمان بیان کنیم قدرت یادگیری ما را افزایش می‌دهد.

یکی از اشتباهاتی که دانش‌آموزان مرتکب می‌شوند بازخوانی به تعداد زیاد است. به جای بازخوانی باید تعداد بازیابی‌ها را افزایش داد. بازخواندن را مختصر کنید و خودنوشته‌هایتان را و حل تمرین را زیاد کنید در واقع تعداد بازیابی را افزایش دهید.

از طرف دیگر، ما همیشه تاکید می‌کنیم "درس هر روز را همان روز بخوانید". این یعنی چه که خیلی‌ها اجرا نمی‌کنند و غالبا می‌ گویند پس درس‌های فردا را چه کار کنم و چگونه بعد از این‌که از مدرسه آمده ام دوباره مطالب بیان شده در مدرسه را مرور کنم. اما تعبیر من از این جمله این است که به محض رسیدن به منزل درس‌های آن‌روز خودت را به زبان خودت بیان کن.

در مدارس سرای دانش که به روش کاظم قلم‌چی مدیریت می شوند جدیدا از برگه‌های بازیابی استفاده می‌شود به این صورت که دانش‌آموزان در کار در کلاس بعد از تدریس، یک برگه سفید برمی‌دارند و آن‌چه را که از مطالب تدریس شده یاد گرفته‌اند به زبان خودشان می‌نویسند؛ این به این معنی نیست که مثلا اگر30 صفحه از کتاب تدریس شده است در زمان طولانی مدت کل 30 صفحه از کتاب را بخوانم بلکه این است که در زمان کم مثل 30 دقیقه آن‌چه را که از کلاس یاد گرفته‌ایم را بیان کنیم. با این کار یعنی به مرحله دوم رسیده‌اید.

بعد از مرحله دوم تازه دنبال کاربرد می‌رویم. یعنی بتوانیم کاربرد درست مفاهیم را تشخیص بدهیم.

در تجزیه و ترکیب، شخص باید بتواند مفاهیم جدید را باز و به مفاهیمی که قبلا یاد گرفته است تبدیل کند.

معرفی کتاب‌های کانون از زبان رتبه‌های برتر کنکور

محمدرضا جاذب رتبه 15 رشته انسانی

من از کتاب‌های آبی و سبز کانون و زرد عمومی و اختصاصی برای جمع‌بندی استفاده کردم. من هم‌چنین از کتاب خلاصه 14 کتاب عمومی رشته انسانی نیز استفاده کردم.

محتوای این کتاب‌ها عالی و جامع بود و در آن‌ها تست های سال‌های 90 و 91 و 92 هم آورده شده بود. من بیشتر از کتاب‌های آبی استفاده می‌کردم و بعد از آن بیشتر از کتاب‌های سبز. من در درس‌های ادبیات اختصاصی و عربی از کتاب‌های سبز استفاده کردم. در کل کتاب‌های کانون شامل تست‌های جدید هستند و این خیلی مفید است. من بیشترین درصدم در درس روانشناسی با 80 درصد بود که برای آن از کتاب‌های آّبی تست زده بودم. توصیه می‌کنم دانش‌آموزان دیگر نیز از این کتاب‌ها استفاده کنند.

در تجزیه، مفاهیم بزرگ‌تر را به کوچک‌تر تبدیل می‌کنیم.

ترکیب مربوط به زمانی است که سوال ترکیبی است مثلا وقتی در حین حل یک سوال فیزیک مجبور به حل یک سوال ریاضی باشیم.

در مرحله آخر شخص باید بتواند استنتاج کند و همه این‌ها مستلزم این است که ما از مراحل دانش در ابتدا با موفقیت بگذریم.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

بابک ندر خانی در زنگ برنامه ریزی 25 آبان 93

بابک ندر خانی در زنگ برنامه ریزی 25 آبان 93 - بخش دوم

Menu