برنامه رادیویی زنگ برنامهریزی
کارشناس برنامه: پژمان عبدالهیان
کیفیت یادگیری
21 آبان 93
قبلا درباره کمیت مطالعه صحبت کردیم و امروز در مورد کیفیت یادگیری صحبت میکنیم. رئوس و عوامل موثر در کیفیت مطالعه عبارتند از:
· اصل تعادل
· اصل شفافیت و وضوح ذهن
· اصل تمرکز
· اصل یادگیری از آموزههای خود
· اصل آزمون دادن و تحلیل
· اصل تفکر کردن
· اصل مدیریت و تشخیص اولویتها
· اصل مشورت یا یادگیری از همتایان
اما اصل تعادل خودش جنبههای مختلفی دارد از جمله تعادلهایی که باید دانشآموزان رعایت کنند عبارتند از:
تعادل در مطالعه تستی و تشریحی.
تعادل در مطالعه عمومی و اختصاصی.
تعادل در مطالعه فردی و شرکت در کلاس.
تعادل در مطالعه دروس با ضریب بالا و پایین.
تعادل تعداد دروسی که روزانه مطالعه میکنند.
تعادل در برنامه راهبردی و برنامه مدرسه.
تعادل در هدفگذاریها (میانمدت، کوتاهمدت و بلندمدت).
تعادل در برنامهریزی برای مطالعه بین دو هفته آزمون.
خوب است که دانشآموزان هفته اول بیشتر مفهومی و تشریحی کار کنند و هفته دوم بیشتر به تمرین و تست و مرور بپردازند.
اصل وضوح و شفافیت ذهن
چند مصداق برای وضوح و شفافیت ذهنی بیان میکنم:
· شفافیت در برنامه کلی
به این صورت که دانشآموزان باید همیشه یک برنامه کلی را مدنظر قرار دهند؛ اگر چند برنامه عالی را نیمهکاره انجام دهند شکست میخورند ولی اجرای یک برنامه متوسط تا انتها بهتر است.
· وضوح در برنامه شخصی
دانشآموزان باید در برنامه شخصی با تواناییهای خودشان آشنا شوند و بتوانند شخصی سازی کنند. با تکمیل دفتر برنامهریزی این موضوع محقق میشود و تعادلها رعایت و رصد میشوند.
· وضوح در انتخاب منابع مطالعاتی
در سال کنکور تعداد منابع زیاد است و انتخاب منابع مطالعاتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
در روند مطالعه توصیه ما شروع با کتاب درسی و جزوه مدرسه و سپس حل تمرین از کتابهای پرتکرار و در نهایت حل تست از سوالات کنکور سالهای گذشته از کتابهای آبی است.
· وضوح در انتخاب روشها
در وضوح و شفافیت، انتخاب روشها خیلی مهم است، دانشآموزان باید روشهای مختلف را بشناسند و بعد بهترین روشهایی را که برای خودشان بهینه است را انتخاب کنند.
· وضوح و شفافیت در هدف
اهداف باید واقعبینانه انتخاب شوند. اگر ذهن ما نداند به کجا خواهد رسید به هدف نخواهیم رسیم.
در نتیجه شما برای کیفیت مطالعه باید به این موضوعات توجه کنید.
....................................................................
سوال: در مورد تاثیر کتاب کار برای دانشآموازن صحبت کنید:
پژمان عبدالهیان: کتاب کار ابزاری است که پله پله به پیشرفت دانشآموزان کمک میکند کتاب کار خصوصا برای دوستان دبستانی که در حال برداشتن اولین قدمهای آموزشی خودشان هستند بسیار مفید است و اگر آنها این قدمها را محکم بردارند نتایج بهتری میگیرند.
سوال: در تیزهوشان کیفیت مطالعه مهمتر است یا کمیت ؟
پژمان عبدالهیان: اول این که این دو در مقابل هم نیستند بلکه باید در کنار هم باشند هم باید کمیت باشد و زیاد درس بخوانید هم خوب؛ این دو مکمل هم هستند فرقی هم ندارد هم برای تیزهوشانی و هم برای دیگران.
...................................................................
نکته پایانی: به دانشآموزان توصیه میکنم آزمون 23 آبان را جدی بگیرند چون این آزمون یک آزمون جبرانی است؛ هر آنچه دانشآموزان در نیمسال اول خواندهاند در این آزمون مرور میشود. همچنین از دانشآموزان میخواهم امروز و فردا هم برای این آزمون تلاش کنند.همچنین، کسانی که هنوز به جمع آزمونها نپیوستهاند میتوانند با شماره 8451 تماس بگیرند یا نام شهرشان را به شماره 10008451 پیامک کنند.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
