برنامه رادیویی زنگ برنامهریزی
کارشناس برنامه: محمد کتابدار
محمد کتابدار: تعادلهای مطالعاتی
20 آبان 93
برخی از این تعادلها مربوط به سال کنکور است و باقی برای کل مقاطع تحصیلی است.
اولین تعادل ، تعادل در روند مطالعه است، به این صورت که باید به طور پیوسته و یکنواخت درس بخوانیم. روند مطالعه ما باید در طول سال ثابت باشد و دانشآموزان باید سعی کنند به یک ساعت مطالعه مطلوبی برسند و در قدم بعدی آن را ثابت نگاه دارند.
تعادل مطالعه در هفته اول و دوم، به این صورت که تقسیم کار در هفته اول و دوم بین دو آزمون باید به صورت متعادل صورت بگیرد و برای این کار دانشآموزان باید برنامهریزی کنند.
تعادل در مطالعه مطالب پیش و پایه، به این صورت که اولویت با مطالب پیش است اما نباید از مطالب پایه غافل شوند.
برخی از دروس پایه به صورت اجباری در برنامه راهبردی گنجانده شدهاند (از جمله عربی) و برخی از مباحث پایه به صورت زوج درس در برنامه راهبردی آورده شده اند که سبب میشود تعادل پیش و پایه رعایت شود.
تعادل عمومی و اختصاصی، هر چند اختصاصیها دشوارتر هستند و ما توصیه می کنیم دانشآموزان بیشتر آنها را مطالعه کنند اما نباید به عمومیها کم توجهی کنند.
تعادل در شرکت در کلاسهای فوق درسی و مطالعه درسی یا تعادل بین مطالعه شخصی و حضور در کلاس مدرسه که به نوعی مشابه یکدیگر هستند، در این مورد روش پیشنهادی ما به این صورت است که دوبرابر زمانی که سر کلاس هستید مطالعه شخصی باید داشته باشید.
پس در کل از افراط و تفریط باید دوری کرد.
تعادل در مطالعه تشریحی و تستی، حل تمرین تشریحی و تست زدن نیز باید متعادل باشد و توصیه ما بیشتر به مطالعه مفهومی و تشریحی است.
همچنین ما توصیه اکید داریم که در مطالعه، مراحل مطالعه را کاملا رعایت کنید. مراحل مطالعه عبارتند از ادراک و تثبیت و تسلط. تمام این مراحل باید به صورت متوالی و متعادل رعایت شوند به این صورت که ابتدا کتاب درسی سپس حل تمرینهای تشریحی از کتاب های پرتکرار و سپس حل تست از کتابهای آبی که شامل تستهای استاندارد هستند، صورت بگیرد.
باید در سال چهارم برای همه قسمت ها زمان مناسبی در نظر بگیرید.
تعادل در تعداد دروسی که در یک روز مطالعه میکنید، به طوری که دانشآموزان، سعی کنند سه درس در یک روز و فارغ التحصیلها تعداد بیشتر مطالعه کنند. چیدمان درسها هم طوری باشد که دروس متضاد را بعد از هم مطالعه کنید. پس حتما در طول یک روز باید تعداد درسها متعادل باشد.
تعادل در پیشبرد دروس با برنامه راهبردی، دقت کنید که دانشآموزان اگر طبق برنامه راهبردی پیش بروند این تعادلها اکثرا رعایت میشود.
تعادل در خواب، به این صورت که شما باید حتما شبانه 6 تا 8 ساعت خواب پیوسته داشته باشید و بعد از 12 شب هم مظالعه نکنید چون بازده شما کاهش پیدا میکند.
تعادل بازیابی و بازخوانی، دقت کنید که سهم بازیابی اطلاعات باید بیش از بازخوانی و چندباره خوانی باشد چرا که اثربخشی آن نیز بیشتر است.
تعادل هدفگذاریهای میانمدت و بلندمدت، هدفگذاریها باید واقعبینانه و قابل اجرا و ملموس باشد.
تعادل در برنامه مدرسه و برنامه آزمون، اولویت با برنامه مدرسه است اما برنامه راهبردی چیزی مجزا از برنامه مدرسه نیست زیرا برنامه راهبردی پشت سر برنامه مدرسه است تا همه بتوانند با آن همراه باشند و مراحل مطالعه تکمیل شده باشد.
البته این تعادلها شخصی است و برای افراد مختلف با هم متفاوت است. تعادل هر کس براساس پایه درسی و شرایط او خاص خودش میباشد.
نکته مهم دیگر اینکه یادتان باشد تعادل به معنی تساوی نیست.
....................................................................
معرفی کتابهای کانون از زبان رتبههای برتر
مجتبی جعفری مسلم رتبه 6 منطقه 3 گروه انسانی
از کتابهای زرد عمومی و زرد اختصاصی و کتابهای آبی جامعهشناسی و ریاضی و همچنین آبی فلسفه منطق و روانشناسی استفاده کردم و به دیگران هم استفاده از آنها را توصیه میکنم.
مهمترین مزیت این کتابها این است که سوالهای کنکور را در یک جا و به صورت برنامهریزی شده دارد و پاسخهای تشریحی آن به یادگیری کمک زیادی میکند.
مهمترین سوالهای مورد نیاز یک دانشآموز برای حل کردن، سالهای کنکور است و من توصیه می کنم دیگران نیز از این کتابها استفاده کنند و این ابزارها میتواند برای آنها نیز مفید باشد.
نکته پایانی: بسیاری از پارامترهای تعادل با تکمیل دفتر برنامهریزی رصد و رعایت میشود. پرکردن دفتر برنامهریزی نیز روزی یکی دو دقیقه زمان نمیگیرد اما کمک میکند این تعادلها صورت بگیرد.
کسانی هم که هنوز عضو کانون نیستند میتوانند به شماره 10008451 پیامک بزنند ویا با شماره 8451 تماس بگیرند و به برنامههای کانون ملحق شوند.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
