زلیخا تفرشی: تعادل‌ها و کیفیت مطالعه

صحبت‌های زلیخا تفرشی را در زیر بخوانید...

زلیخا تفرشی: تعادل‌ها و کیفیت مطالعه
برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

کارشناس برنامه: زلیخا تفرشی

18 آبان 93

ابتدا به دو حسن بزرگ دفتر برنامه‌ریزی اشاره می‌کنم:

·         افزایش ساعت مطالعه که به مرور زمان با استفاده از دفتر برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

·         افزایش تعادل

تعادل‌ها در واقع کیفیت مطالعه را افزایش می‌دهند. تعادل‌ها را از چندین جنبه داریم از جمله:

·         تعادل در مطالعه مطالب پیش و پایه

حجم برنامه آزمون‌ها به گونه‌ای است که در برخی از آزمون‌ها حجم مباحث پایه بیشتر و در برخی از آزمون‌ها حجم مباحث پیش بیشتر است و دانش‌آموزان باید بدانند چه حجمی از پیش و پایه را مطالعه کنند.

·         تعادل در ساعت مطالعه هفته اول و دوم

ساعت مطالعه در هر دو هفته بسته به خود دانش‌آموز می‌تواند با هم متفاوت باشد و حجم زمانی که در این دو هفته به تشریحی و تستی یا عمومی و اختصاصی و جمع‌بندی در نظر گرفته می‌شود با هم می‌تواند متفاوت باشد.

·         تعادل در مطالعه تستی و تشریحی

بسته به نیاز دانش‌آموز و میزان تسلط او در یک درس، خود او می‌تواند تشریحی بیشتر کار کند یا تستی و برعکس اما همواره توصیه ما این است که ابتدا به مطالعه تشریحی و مفهومی و عمقی مطالب بپردازید و بعد تستی. از طرفی ما نمی‌توانیم برای دانش‌آموزان تصمیم بگیریم که چه کار کنند.

·         تعادل میزان مطالعه هر درس

براساس اهمیت یک درس می‌تواند میزان ساعت مطالعه برخی از دروس بیشتر باشد مثلا در رشته تجربی دانش‌آموزان می‌توانند به درس اصلی آن‌ها یعنی زیست و یا در رشته ریاضی به درس دیفرانسیل بیشتر از دیگر دروس اختصاصی زمان در نظر بگیرند. البته باز هم این میزان اهمیت را دانش‌آموز خودش تشخیص می‌دهد.

·         تعادل تعداد دروسی که در طی هفته و روز مطالعه می‌کنند.

 این که دانش‌آموزان چند درس اختصاصی و چند درس عمومی را در یک روز مطالعه کنند و با چه فواصل زمانی شامل این تعادل می‌شود.

·         تعادل بین برنامه راهبردی و مدرسه

توصیه ما این است که اولویت با برنامه مدرسه است و منعطف کردن برنامه راهبردی در کنار مدرسه که به آن برسند.

دانش‌آموزان با پرکردن دفتر برنامه ریزی به یک شناخت از خودشان می‌رسند و به مرور به این تعادل‌ها می‌رسند، ما نمی‌توانیم یک الگو واحد برای همه در نظر بگیریم.

توصیه پایانی: از این هفته و هفته‌های آتی، امتحان‌های میان ترم در مدارس آغاز می‌شوند. امتحان‌های میان‌ترم تقریبا 60 تا 70 درصد مباحث نیمسال اول را دربرمی‌گیرند و دانش‌آموزان می‌توانند با همراه شدن با آزمون‌های برنامه‌ای کانون با برنامه‌ها همراه شوند.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

Menu