برنامه تلویزیونی فرصت برابر
کارشناس برنامه: دکتر حسین خوش کیش
3 مهر 93
امروز جشن رتبه های تک رقمی هنرستانی ها در کانون برگزار شد. من 3 جشن را در کانون بسیار دوست دارم، جشنی که در آن از رتبه های برتر بورسیه تجلیل می شود، جشنی که در آن از نابینایان و کم بیناها تجلیل می شود و جشن رتبه های برتر هنرستان.
این 3 گروه قبلا هم درس می خواندند اما در کانون با خدماتی که به آن ها ارائه می شود با یک برنامه ریزی مشخص تری درس می خوانند و تعداد دانش آموزانی که از این جمع ها رتبه تک رقمی کسب می کنند خیلی زیاد شده اند و خود این دانش آموزان هم اقرار می کنند که برنامه راهبردی به آن ها کمک شایانی کرده است.
من که در جریان تدوین برنامه راهبردی هستم می دانم که سیر تکاملی بسیار خوبی را طی کرده است. من در جلسات قبل صحبت هایم را در مورد پیش شرط های موفقیت بیان کرده بودم و امروز می خواهم درباره برنامه راهبردی نکاتی را بیان کنم.
الان اوایل مهرماه است و دانش آموزانی که هنوز در کانون ثبت نام نکرده اند به آزمون های کانون بپیوندند و با چشم باز انتخاب کنند.
در دوران تحصیل معلمی داشتم که در ابتدای تدریس علاوه بر مباحث کلی ریز مباحث را هم مشخص می کرد، با این کار از همان اول انتهای کلاس مشخص می شد و وقتی به ترتیب مطالب را آغاز می کرد ما هم مطالب را بهتر دنبال می کردیم.
برنامه راهبردی هم همین طور است با برنامه راهبردی دانش آموزان آخر مسیر را می دانند.
از طرفی هر دانش آموز در کانون 2 برنامه دارد یکی برنامه راهبردی و دیگری برنامه ریزی شخصی. برنامه شخصی ریز کار را برای دانش آموز مشخص می کند که خود دانش آموز به کمک پشتیبانش آن را تنظیم می کنند.
برنامه راهبردی منطبق با برنامه مدرسه و نظام آموزش و پرورش است و کمی عقب تر از برنامه مدرسه است.
یکی از ابزارهای پیشرفت درسی معدل و نمرات درسی است. از طرفی من به سال سومی ها همواره بیان می کنم که هر آن چه الان درس می خوانند برای کنکور هم محسوب می شود، این دانش آموزان از زمانی که به برنامه کانون می پیوندند تا آخر اردیبهشت هم برای آزمون های مدرسه آماده می شوند و هم برای کنکور.
با برنامه راهبردی هم مشخص است که باید در هر زمانی چه بخوانند و نه تنها پیشرفت می کننند بلکه منظم تر می شوند.
در برنامه راهبردی اگر دانش آموزی به هر دلیل شیطنت یا تنبلی یا مایوس شدن از برنامه عقب ماند در ایستگاه های جبرانی می تواند خودش را به برنامه برساند.
حسن دیگر ایستگاه های جبرانی این است که دانش آموزان از هر زمانی که به برنامه ملحق شوند می توانند با برنامه مطابق باشند. البته این به این معنی نیست که می توانید دیرتر هم ثبت نام کنید بلکه کسانی که از تابستان همراه با برنامه ها بودند الان روش مطالعه هر درس را برای خودشان پیدا کرده اند و برنامه ریزی را زودتر یاد گرفته اند.
ما توصیه می کنیم که یک برنامه ای باشید و معنی یک برنامه ای بودن این است که باید همه ابزارهای مربوط به آن را تهیه کنید. از جمله این ابزارها هم منابع مطالعاتی هستند.
در مورد منابع مطالعاتی اولین اولویت کتاب درسی و جزوه معلم است و اگر هم معلمی تشخیص داد که جزوه او بر کتاب درسی اولویت دارد که کمتر معلمی چنین صحبتی می کند، شما هم به آن چه معلم می گوید توجه کنید.
دو نوع منابع وجود دارد دسته اول منابع برنامه ای هستند که شامل دفتر برنامه ریزی و کتاب خودآموز و اشتباهات متداول و جعبه به یاد و زرد عمومی هستند. در ضمن کتاب زرد عمومی را هم دانش آموزان سال سوم و هم کنکوری ها می توانند استفاده کنند.
دسته دوم کتاب های کمک آموزشی هستند که می توان از جمله آن ها به کتاب های آبی که برای همه دروس وجود دارد و کتاب های پرتکرار اشاره کرد.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
