تحلیل زبان تخصصی کنکور منحصرا زبان 91

تحلیل زبان تخصصی کنکور سراسری منحصرا زبان 91

تحلیل زبان تخصصی کنکور منحصرا زبان 91

تحليل درس زبان تخصصي کنکور منحصراًَ زبان91

  تهيه و تنظيم: مرجان شيخي- مسعود پير بداقي- معصومه شاعري

 

 

بودجه بندي سوالات

مبحث

تعداد سوال

Grammar

10

Vocabulary

15

Sentence Structure

5

Language Functions

10

Cloze Test

10

Reading Comprehension

20

 

 

جدول ارزيابي سطح سوالات

 

کنکور 91

سطح دشواري

ساده

متوسط

دشوار

زبان تخصصي

14

36

10

 

 

 

گرامر

1.      نزديک به نيمي از سوالات دستور زبان مطرح شده در آزمون امسال از مباحثي بودند که در کتاب هاي درسي ( به ويژه کتاب زبان پيش دانشگاهي) مطرح شده اند. به عنوان مثال ميتوانيم به سوال 108 اشاره کنيم؛ مبحث گرامري مربوط به اين سوال در کتاب پيش دانشگاهي مورد بررسي قرار گرفته است. نمونه ي ديگر سوال 105 مي باشد که آن هم در کتاب پيش دانشگاهي به تفصيل مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

2.      تقريبا نيم ديگر سوالات که از سطح دشواري نسبتاً بالاتري برخوردار هستند به مباحثي مي پردازند که در کتب درسي مورد بحث واقع شده اند؛ اما در اينگونه از سوالات جنبه هايي از اين ساختارهاي گرامري مورد پرسش واقع شده اند که در کتب درسي به طور مستقيم و دقيق بررسي نشده اند و انتظار مي رود که دانش آموز در اين نقاط کمي ضعف داشته باشد و بدون مطالعه ي فراتر از کتاب نتواند به اين قبيل از سوالات پاسخ مناسب دهد. براي نمونه ميتوانيم به سوال 106 اشاره کنيم که سوالي حول مبحث سوالات ضميمه مطرح کرده است؛ اما جنبه اي از اين ساختار را مورد پرسش قرار داده که شايد با توجه به دانش کسب شده از کتب درسي نتوان به آن پاسخ گفت.

3.      برخلاف کنکور 90، در کنکور سال 91 به زمان ها توجه خاصي شده به طوري که شصت درصد سوالات گرامر به طور مستقيم يا غير مستقيم مربوط به زمان ها مي شود.

4.      بر خلاف سه سال اخير، در سال 91 هيچ سوالي از بخش نقل قول مستقيم و غير مستقيم مطرح نشده است.

5.      بيشتر سوالات گرامر سال 91 فعل جمله را مورد پرسش قرار داده و توجه کمتري به ساير بخش هاي جمله نظير صفت، حروف اضافه و ... داشته اند؛ به عنوان استثنا ميتوان به سوال 107 اشاره کرد که از مبحث ربط دهنده ها ( که آن هم در چهارچوب کتب درسي بوده است) سوالي را مطرح کرده است.

6.       لازم به ذکر است که سوالات گرامر امسال ترکيبي نيستند و هر سوال به نکته ي گرامري خاصي اشاره دارد؛ همچنين سوالاتي که داراي دو يا سه جاي خالي باشند نيز در بين سوالات گرامر امسال ديده نمي شوند.

7.      سوالات گرامر امسال داراي سطح دشواري متوسطي بودند و دانش آموزي که کتب دبيرستان و پيش دانشگاهي را به طور کامل و دقيق مطالعه کرده بود ميتوانست نزديک به نيمي از اين سوالات را پاسخ دهد

8.      با وجود اين که تنها 10 سوال گرامر وجود دارد، دو جفت از سوال ها در مورد يک مبحث بودند: سوال هاي 103 و 104 مربوط به مبحث "inversion" است.

واژگان

1.      سوالات واژگان مطرح شده در کنکور زبان اختصاصي سال 1391 در سطح متوسط رو به بالا قرار مي گيرند. از ميان 15 سوال مطرح شده، کمتر از نيمي از آنها را ميتوان با توجه به کتب درسي دبيرستان و پيش دانشگاهي  پاسخ گفت. به عنوان نمونه مي توانيم به سوال هاي 116 و  125اشاره کنيم که قيد جمله را مورد پرسش قرار داده است؛ هرچند بعضي از واژگان مطرح شده در گزينه ها ممکن است به چشم داوطلب ناآشنا و جديد باشند، اما با توجه به سطح ساده ي سوال، داوطلب ميتواند به محض ديدن پاسخ صحيح آن را انتخاب کرده و به ساير گزينه ها توجهي نکند.

2.      همانند سالهاي پيشين، نکات گرامري در پاسخ دادن به سوالات واژگان موثر هستند؛ به ويژه در مواردي که فعل يا صفت در جمله مورد پرسش قرار گرفته باشد.

3.      حروف اضافه ي متداول با يک صفت يا يک فعل در سوالات امسال مورد توجه واقع شده اند؛ به عنوان مثال سوال 112 که از صفت "instrumental" و حرف اضافه ي مربوط به آن يعني "in" سوالي را مطرح کرده است؛ هرچند با توجه به معناي کلمات و بدون توجه به حرف اضافه ميتوان به اين سوال پاسخ داد، اما دانش آموزي که معناي ساير گزينه ها را نداند ميتواند از اين مورد کمک گرفته و با اطمينان بيشتري گزينه ي مورد نظر خود را انتخاب کند.

4.      در بسياري از سوالات، گزينه ها  از لحاظ معنايي، ارتباط نزديکي با يکديگر دارند. اين ارتباط در سوالي مانند سوال 120 به گونه اي است که حتي مي توان دو گزينه را جواب صحيح در نظر گرفت؛ يا در سوال 125، معناي "law" و "principle" به قدري به هم نزديک است که داوطلب را دچار مشکل کند.

ترتيب اجزاي جمله

1.      سوالات اين بخش بيشتر به دانش گرامري، و معمولاً نکات ريزتري همانند حروف اضافه و چگونگي کاربرد کلمات در کنار يکديگر (collocation) مربوط ميشود.

2.      بيشتر سوالات اين بخش در سال 91، فعل جمله را مورد پرسش قرار داده اند و تنها با نگاهي به فعل جمله ميتوان پاسخ صحيح را پيدا کرد. بعنوان مثال در سوال 126 تنها با دانستن اينکه بعد از فعل "need" به عنوان فعل اصلي، بايد فعل را به صورت مصدر با "to" بکار ببريم، مي توانيم دو گزينه را کنار بگذاريم؛ سپس با نگاهي گذرا به چگونگي استفاده از حروف اضافه در جمله نيز مي توانيم گزينه ي صحيح را بيابيم.

3.      سوال 127 به مبحث معلوم و مجهول در زبان انگليسي پرداخته است؛ سطح اين سوال نيز در حدي است که دانش آموز با داشتن دانشي کافي نسبت به کتب درسي دبيرستان و پيش دانشگاهي خواهد توانست به آن پاسخ دهد.

4.      سطح دشواري سوالات اين بخش متوسط است و ميتوان به نيمي از سوالات با اندکي دقت پاسخ داد؛ تنها سوال 130 و تا حدودي سوال 129 مي توانند کمي دشوار باشند و براي پاسخ دادن به آنها نياز به اطلاعاتي فراتر از کتب مدرسه است.

مکالمه

   1.  متن اول اين بخش و سوالات مطرح شده بيشتر مربوط به مبحث "collocation" هستند (سوالات 131، 133 و 134). سوال 132 مربوط به گرامر صفت هاست و سوال 135 مربوط به مبحث واژگان است..

2.  متن دوم مکالمه توجه بسيار کمي به مبحث اصطلاحات داشته است.

کلوز تست

1.      اين بخش جزو بخش هاي دشوار امتحان زبان تخصصي محسوب ميشود؛ چرا که سوالات اين بخش ترکيبي از گرامر و واژگان بوده و همچنين نياز دارد که دانش آموز هنگام پاسخ گفتن به يک سوال به سوالات قبل و بعد از آن نيز توجه داشته باشد.

2.      اکثر سوالات اين بخش مربوط به مباحث گرامري بودند و يا همانند سوال 141 و 145 از حروف اضافه ي مناسب براي هر فعل يا کلمه سوال مطرح کرده بودند و يا ساختار مناسب براي فعل اصلي يا فعل کمکي را مورد پرسش قرار داده بودند؛ تنها در سه مورد، پاسخ گفتن به سوال مورد نظر نياز به دانش واژگاني را مي طلبيد.

3.      در ابتداي متن کلوز تست جمله اي بلند آورده شده که ابتدا، وسط و انتهاي آن جاي خالي و مورد پرسش طراح سوال بوده است؛ اين مورد تا حد زيادي به دشواري اين بخش افزوده است، به ويژه که اين جمله ي طولاني و دشوار در ابتداي متن آورده شده است.

4.      بيشتر سوالات اين بخش با دانش کسب شده از کتاب پيش دانشگاهي قابل پاسخ گويي مي باشند؛ مي توانيم به عنوان نمونه به سوال 144 اشاره کنيم که از فعل "increase" که به کرات در کتب درسي مورد بحث قرار گرفته است، ياد کنيم.

5.      نکته ي قابل توجه در مورد اين کلوز تست استفاده از واژه ي "cloning" است که هم به نوعي کليد واژه ي متن محسوب مي شود و هم احتمالاً براي اکثر داوطلبان واژه اي مجهول و ناآشنا به حساب مي آيد؛ اين نکته مي تواند ميزان سختي کلوز تست را تا حد زيادي بالا ببرد و اعتماد به نفس داوطلب را در پاسخ گويي به متن متزلزل کند.

درک مطلب

1.      درک مطلب به نوعي دشوارترين بخش آزمون زبان تخصصي بوده و براي بسياري از داوطلبان مشکل ساز است؛ خصوصا اينکه اين بخش در انتهاي آزمون آورده شده و داوطلب هنگامي به سوالات اين بخش مي رسد که به چند ده سوال پاسخ گفته و انرژي چنداني براي ادامه دادن ندارد.

2.      از سه متن درک مطلب ارائه شده در آزمون امسال ، متن اول و متن سوم به يک اندازه هستند و متن دوم اندکي کوتاه تر است. در عوض تعداد سوالات مطرح شده براي متن دوم از دو متن ديگر بيشتر است. اين متن داراي 8 سوال مي باشد؛ متن اول از لحاظ تعداد سوالات با 7 سوال در رتبه ي دوم قرار دارد و در انتها متن سوم است که با ارائه ي 5 سوال در پايان امتحان آورده شده است.

3.      در بخش درک مطلب تعداد سوالاتي که مرجع ضمير را از ما مي خواهند به نسبت زياد است؛ در متن اول دو سوال و در متن دوم 1 سوال از اين دسته مي باشند. همچنين يک سوال در متن اول و يک سوال در متن دوم معناي کلمه اي خاص را از ما مي طلبند. اينگونه سوالات در بخش درک مطلب  جزو سوالات ساده محسوب ميشوند.

4.      متن سوم فاقد هرگونه سوالي در حوزه ي درک مطلب است. سوالات اين متن را مي توان تنها با دانستن معني معادل گزينه ي صحيح پاسخ داد، به طوري که مي توان تمام 5 سوال اين متن را به فرمت "The word X is closets in meaning to..." در آورد.  به طور مثال، در سوال 167، گزينه ي "calm" معادل "pacify" است که در متن وجود دارد. 

Menu