تصویری جهانی از حرفهٔ معلمی در TALIS 2024

نظرسنجی بین‌المللی TALIS در سال 2024 با مشارکت بیش از دویست‌هزار معلم و مدیر از ده‌ها نظام آموزشی، یکی از گسترده‌ترین ارزیابی‌های وضعیت آموزش در جهان است. نتایج این دوره نشان می‌دهد.

تصویری جهانی از حرفهٔ معلمی در TALIS 2024

TALIS ۲۰۲۴ بزرگ‌ترین نظرسنجی بین‌المللی دربارهٔ وضعیت معلمان و مدیران مدارس است. در این دوره حدود ۲۸۰ هزار معلم از ۵۵ نظام آموزشی شرکت کرده‌اند و تصویری دقیق از تجربهٔ معلمان در کلاس‌های درس جهان ارائه شده است.

* حدود ۹۰٪ معلمان گفته‌اند از شغل خود رضایت دارند؛ نشانه‌ای از انگیزه و تاب‌آوری بالای معلمان در شرایطی که بسیاری کشورها با کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده روبه‌رو هستند. یکی از چالش‌های اصلی این است که معلمان تازه‌کار معمولاً در مدارسِ دشوارتر مشغول می‌شوند و فشار بیشتری را تجربه می‌کنند.

* استفاده از هوش مصنوعی در تدریس به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته و در برخی نظام‌های آموزشی تا ۷۵٪ معلمان از ابزارهای هوش مصنوعی برای آماده‌سازی درس، تمرین‌سازی، یا ارزیابی بهره می‌برند. البته بهره‌وری از این فناوری وابسته به آموزش و زیرساخت مناسب است.

* در شاخص «خودکارآمدی»، معلمان بیشترین اعتماد را به توانایی خود در مدیریت کلاس و تدریس دارند (حدود ۸۴٪ و ۸۰٪). اما در بخش انگیزش دانش‌آموزان این میزان پایین‌تر گزارش شده (حدود ۶۷٪) که نشان‌دهندهٔ یکی از دغدغه‌های مشترک در مدارس جهان است.

* زمان از دست‌رفتهٔ کلاس به‌دلیل حفظ نظم نیز افزایش یافته و به‌طور میانگین به ۱۶٪ زمان تدریس رسیده است؛ موضوعی که فشار اداری و رفتاری بر معلمان را بیشتر می‌کند.

* یکی از یافته‌های مهم این است که احساس ارزش‌گذاری اجتماعی برای حرفهٔ معلمی نقش تعیین‌کننده‌ای در ماندگاری معلمان در شغل دارد. هر جا معلمان حمایت حرفه‌ای، فرصت رشد و احترام اجتماعی بیشتری احساس می‌کنند، ترک شغل کاهش می‌یابد.

* معلمان زن و همچنین معلمانی که با دانش‌آموزان نیازمند حمایت عاطفی یا اجتماعی کار می‌کنند، بیش از دیگران بر آموزش مهارت‌های اجتماعی–عاطفی تمرکز دارند؛ مهارت‌هایی که در کلاس‌های امروز اهمیت فزاینده‌ای یافته‌اند.

جمع‌بندی و پیشنهادهای سیاستی

تقویت برنامه‌های رشد حرفه‌ای، به‌ویژه برای معلمان تازه‌کار، طراحی نظام‌های منتورشیپ، کاهش بار اداری و فراهم‌کردن زیرساخت‌های دیجیتال و آموزشی برای کار با هوش مصنوعی از اصلی‌ترین توصیه‌های این گزارش است. توجه به تنوع دانش‌آموزان و مهارت‌های اجتماعی–عاطفی نیز در نظام‌های آموزشی امروز به ضرورتی اساسی تبدیل شده است.

مطالب مرتبط

Menu