TALIS ۲۰۲۴ بزرگترین نظرسنجی بینالمللی دربارهٔ وضعیت معلمان و مدیران مدارس است. در این دوره حدود ۲۸۰ هزار معلم از ۵۵ نظام آموزشی شرکت کردهاند و تصویری دقیق از تجربهٔ معلمان در کلاسهای درس جهان ارائه شده است.
* حدود ۹۰٪ معلمان گفتهاند از شغل خود رضایت دارند؛ نشانهای از انگیزه و تابآوری بالای معلمان در شرایطی که بسیاری کشورها با کمبود نیروی انسانی آموزشدیده روبهرو هستند. یکی از چالشهای اصلی این است که معلمان تازهکار معمولاً در مدارسِ دشوارتر مشغول میشوند و فشار بیشتری را تجربه میکنند.
* استفاده از هوش مصنوعی در تدریس بهطور چشمگیری افزایش یافته و در برخی نظامهای آموزشی تا ۷۵٪ معلمان از ابزارهای هوش مصنوعی برای آمادهسازی درس، تمرینسازی، یا ارزیابی بهره میبرند. البته بهرهوری از این فناوری وابسته به آموزش و زیرساخت مناسب است.
* در شاخص «خودکارآمدی»، معلمان بیشترین اعتماد را به توانایی خود در مدیریت کلاس و تدریس دارند (حدود ۸۴٪ و ۸۰٪). اما در بخش انگیزش دانشآموزان این میزان پایینتر گزارش شده (حدود ۶۷٪) که نشاندهندهٔ یکی از دغدغههای مشترک در مدارس جهان است.
* زمان از دسترفتهٔ کلاس بهدلیل حفظ نظم نیز افزایش یافته و بهطور میانگین به ۱۶٪ زمان تدریس رسیده است؛ موضوعی که فشار اداری و رفتاری بر معلمان را بیشتر میکند.
* یکی از یافتههای مهم این است که احساس ارزشگذاری اجتماعی برای حرفهٔ معلمی نقش تعیینکنندهای در ماندگاری معلمان در شغل دارد. هر جا معلمان حمایت حرفهای، فرصت رشد و احترام اجتماعی بیشتری احساس میکنند، ترک شغل کاهش مییابد.
* معلمان زن و همچنین معلمانی که با دانشآموزان نیازمند حمایت عاطفی یا اجتماعی کار میکنند، بیش از دیگران بر آموزش مهارتهای اجتماعی–عاطفی تمرکز دارند؛ مهارتهایی که در کلاسهای امروز اهمیت فزایندهای یافتهاند.
جمعبندی و پیشنهادهای سیاستی
تقویت برنامههای رشد حرفهای، بهویژه برای معلمان تازهکار، طراحی نظامهای منتورشیپ، کاهش بار اداری و فراهمکردن زیرساختهای دیجیتال و آموزشی برای کار با هوش مصنوعی از اصلیترین توصیههای این گزارش است. توجه به تنوع دانشآموزان و مهارتهای اجتماعی–عاطفی نیز در نظامهای آموزشی امروز به ضرورتی اساسی تبدیل شده است.
