مشاورهي درسي آزمون 12 مهر «عربي»
عربي عمومي:
بخش ضميمهي پرسشهاي عربي عمومي اين آزمون، همگي از «كتاب زرد عمومي» گزينش شدهاند كه شامل كليهي مباحث عربي (2) و (3) است؛ هدف از اين كار، آشنايي شما با سبك سؤالات كنكورهاي سراسري سالهاي اخير و جمعبندي كلي آموختههايتان در طول تابستان است.
در مطالعهي كتاب زرد عمومي به نكات زير توجه كنيد:
1- از آنجاييكه بخش ضميمهي عربي عمومي آزمون 12 مهر، عيناً از كتاب زرد عمومي گزينش شده است؛ شما ميتوانيد با تمرين تستهاي اين كتاب، آمادگي خود را براي آزمون افزايش داده و به درصد پاسخگويي بالايي در اين درس دست پيدا كنيد.
2- در هنگام تمرين تستهاي كتاب زرد عمومي، فقط به تستهاي كنكورهاي انساني اكتفا نكنيد؛ بلكه در بخش عربي عمومي، پرسشهاي عربي ساير گروههاي آزمايشي نيز اهميت زيادي دارند و ممكن است تعدادي از سؤالهاي آزمون 12 مهر از آنها گزينش شده باشد؛ پس حتماً تستهاي كتاب زرد را بهطور كامل تمرين نماييد.
3- اگر زمان كافي براي تمرين تمام تستهاي كتاب زرد را نداريد؛ ابتدا تستهاي كنكور سراسري گروههاي رياضي، تجربي و انساني را كار كنيد و سپس به سراغ تستهاي گروههاي هنر و زبان برويد.
4- حتماً و حتماً اگر هنگام تستزني به نكتهي تازه و مفيدي برخورديد، آن را ياد گرفته و در گوشهاي يادداشت كنيد تا امكان مرور آن را نيز داشته باشيد.
5- در تستهاي ترجمه، به فنون ترجمه توجه بسيار داشته باشيد و آنها را براي خود يادداشت نموده و مرور كنيد؛ اين فنون اغلب در بخش «كارگاه ترجمه»ي كتاب درسي آمده و داراي اهميت بسيار است و بارها و بارها در كنكورهاي سراسري تكرار شده است و پس از اين باز هم تكرار خواهند شد.
عربي اختصاصي:
مباحث درسهاي 1 تا 3 كتاب عربي پيشدانشگاهي در اين آزمون دوره خواهند شد كه در اينجا نكات مهم درس 3 عربي پيشدانشگاهي را با هم مرور ميكنيم:
معرفه و نكره
اين مبحث در كتاب عربي 2 نيز آموزش داده شده است و لذا در عربي پيشدانشگاهي تنها چند نكتهي اختصاصي به آموختههاي قبلي شما اضافه خواهد شد كه مهمترين اين نكات كه در كنكورهاي سراسري بارها مورد پرسش واقع شده است، مبحث مربوط به «عائد صله» است.
«صله» چيست؟
جمله يا شبهجملهاي است كه پس از اسم موصول ميآيد و معناي آن را كامل ميكند و محلي از اعراب ندارد.
مثال: «هو الّذي أرسل رسوله بالهدي»
در اين جمله، «أرسل» كه يك فعل ماضي است، پس از اسم موصول خاص «الّذي» آمده و معناي آن را كامل كرده است لذا «صله»ي موصول است و محلي از اعراب ندارد.
عائد صله چيست؟
در جملهي صله، بايد ضميري باشد كه از نظر جنس و تعداد با موصول پيش از آن مطابقت كند؛ به اين ضمير، «عائد صله» ميگويند.
مثال: «هو الّذي أرسل رسوله بالهدي»
در اين مثال، ضمير «ه» در «رسوله» از نظر جنس و تعداد با موصول «الّذي» مطابقت ميكند؛ پس عائد صله است. اگر اين ضمير در صله وجود نداشته باشد ميگوييم عائد صله، «محذوف» است و اگر وجود داشته باشد ميگوييم عائد صله، «مذكور» است.
نمونهي تست (سراسري 90)
عيِّن عائد الصلة محذوفاً:
1) نحفظ كثيراً من الأحاديت النبويّة الّتي ترشدنا إِلي الصراط المستقيم!
2) يُميت الله كلّ ما هو يخلق في السماوات و الأرض!
3) نحن من نحبّ مساعدة الآخرين في كلّ الاوقات!
4) هو الّذي جاهد في الحياة حقّ الجهاد!
پاسخ: گزينهي «2»
در اين گزينه، «ما» اسم موصول عام يا مشترك، جملهي «هو يخلق في … » جملهي صله است اما ضميري كه با موصول مطابقت كند در آن وجود ندارد؛ پس ميگوييم عائد صله محذوف است! (اصل جملهي صله قبل از حذف ضمير عائد اينگونه بوده است: هو يخلقه في ...)
نكته: اگر در جملهي صله، فعل متعدي بهكار رفته باشد اما مفعولبه اين فعل در جمله موجود نباشد، در مييابيم كه عائد صله حذف شده است. در مثال فوق، «يخلق» فعلي متعدي است كه مفعولبه آن در جمله ذكر نشده است، لذا پي ميبريم كه مفعولبه آن ضمير متصلي بوده كه عائد صله بوده و از جمله حذف شده است.
تشريح گزينههاي ديگر:
در گزينهي «1»: «الّتي» اسم موصول، جملهي «ترشدنا إِلي … » صله و ضمير مستتر «هي» در فعل «ترشدنا» عائد صله است.
گزينهي «3»: «مَن» اسم موصول، جملهي «نحبّ مساعدة…» صله و ضمير مستتر «نحن» در فعل «نحبّ» عائد صله است.
گزينهي «4»: «الّذي» اسم موصول، جملهي «جاهد في الحياة…» صله و ضمير مستتر «هو» در فعل «جاهد» عائد صله است.
موفق باشيد
عمادالدين صالحيان
