😍سلام به همه کانونی های عزیز😍
دانش آموزان گرامی در ادامه میتوانید سوالات امتحانات نهایی ادوار گذشته درس علوم و فنون ادبی بصورت تفکیک شده (درس به درس) که مطابق با بودجهبندی جامع میباشد را مطالعه کنید.
با توجه به اهمیت امتحانات نهایی در نتایج شما، این فایل در جهت تسهیل مطالعه و آمادگی شما برای امتحانات نهایی تهیه شده است.
🥰با آرزوی موفقیت برای شما.🥰
همچنین از طریق لینک زیر میتوانید به سوالات نهایی باقی دروس نهایی دسترسی داشته باشید.
♦️ دانلود تمام سوالات امتحان نهایی _مبحث محور ♦️ | ![]() |
![]() | نازنین قریب رتبه 388 رشته انسانی کنکور 1404 دانشجوی حقوق دانشگاه الزهرا |
فایل پی دی اف سوالات و پاسخنامه تشریحی درس اول : انتهای همین مطلب بخش پیوست
دانلود مستقیم تمام سوالات امتحان نهایی علوم و فنون ادبی | ||
|---|---|---|
درس اول | تاریخ ادبیات قرن های دوازدهم و سیزدهم | |
درس دوم | پایه های آوایی ناهمسان | |
درس سوم | مراعات نظیر، تلمیح و تضمین | به زودی |
درس چهارم | سبک شناسی قرن های دوازدهم و سیزدهم | به زودی |
درس پنجم | پنجم: اختیارات شاعری (1) زبانی | به زودی |
درس ششم | لف و نشر، تضاد و متناقض نما | به زودی |
درس هفتم | تاریخ ادبیات قرن چهاردهم | به زودی |
درس هشتم | اختیارات شاعری (2) وزنی | به زودی |
درس نهم | اغراق، ایهام و ایهام تناسب | به زودی |
درس دهم | سبک شناسی دورة معاصر و انقلاب اسلامی | به زودی |
| درس یازدهم | وزن در شعر نیمایی | به زودی |
درس دوازدهم | حسن تعلیل، حس آمیزی و اسلوب معادله | به زودی |
فنون دوازدهم انسانی
سوالات امتحان نهایی از سال 99 تا 1404
درس دوم : پایه های آوایی ناهمسان
1) در بیتهای زیر، انواع وزن «همسان تکلختی، همسان دولختی، ناهمسان» را مشخّص کنید. (یک وزن اضافی است) 0/5 نمره
الف) بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست / بگشای لب که قند فراوانم آرزوست
ب) ز دو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی / چه کنم که هست اینها گل باغ آشنایی
(امتحان نهایی فنون 3خرداد 1404)
2) کدام بیت رانميتوان به شکل « همسان » تقطیع هجایي کرد؟ 0/25 نمره
الف)دل نیست کبوتر که چو برخــاست نشیند/از گوشــة بامي که پریــدیم،پریدیـــم
ب)باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟/بازاین چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟
ج)تا رفت مرا از نظــر آن چشــم جهــان بیــن/کس واقف ما نیست که از دیده،چه ها رفت
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1404)
3) کدام گزینه با بیت «گشتهام در جهان و آخر کار / دلبری برگزیدهام که مپرس» وزن یکسان دارد؟ 0/25 نمره
1) راستی کن که راستان رستند / راستان در جهان قوی دستند
2) گشت یکی چشمه ز سنگی جدا / غلغه زن، چهره نما، تیزپا
( امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1404)
4) کدام یک از اوزان زیر برتری دارد و وزن بیت را بهتر نشان میدهد؟ 0/25 نمره
1) مستفعلُ فاعلاتُ مستفعلُ فع
2) مستفعلُ مستفعلُ مستفعلُ مستف
3) مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ فعولن
(امتحان نهایی فنون 3شهریور 1404)
5) پایههای آوایی کدامیک از بیتهای زیر را میتوان به دو صورت همسان و ناهمسان برش زد؟ 0/25 نمره
1) تا رفت مرا از نظر آن چشم جهان بین / کس واقف ما نیست که از دیده چهها رفت
2) آب زنید راه را هین که نگار میرسد / مژده دهید باغ را بوی بهار میرسد
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1403)
6) وزن واژة دومین پاية آوايي مصراع درد عشقي كشیده ام كه مپرس را بنويسید.0/25 نمره
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1403)
7) در ابیات زیر انواع وزن «همسان تکلختی، همسان دولختی و ناهمسان» را مشخص کنید 0/75 نمره
الف) هر کاو نظری دارد با یار کمان ابرو / باید که سپر باشد پیش همه پیکانها
ب) این مه که چون منیژه لب چاه مینشست / گریان به تازیانه افراسیاب رفت
ج) ز کوی یار میآید نسیم باد نوروزی / از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
( امتحان نهایی فنون3 خرداد 1403)
8) نشانههای هجایی کدام بیت را میتوان به دو صورت «همسان و ناهمسان» بُرش آوایی زد؟ نظم کدام برش بر دیگری برتری دارد؟ 0/5 نمره
الف) چون جام شفق موج زند خون به دل من / با این همه، دور از تو مرا چهره زردی است
ب) ترک گدایی مکن که گنج بیابی / از نظر رهروی که در گذر آید
( امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1403 )
9) در ابیات زیر انواع وزن «ناهمسان، همسان تک لختی و همسان دولختی» را مشخص کنید 0/75 نمره.
الف) کشتی شکستگانیم، ای باد شُرطه برخیز
بـــــاشـــد کـه بـــاز بینـیم دیـــدار آشـــنـــا را
ب) در دام فُـــــــتـــــــاده آهــــــــویـــــی چـــــنـــــد
مـــحــکــم شــده دســـت و پــــای در بـــنــد
ج) خَــلَــد گـــر بـــه پــــا خــــاری آســــان بــــرآیــــد
چه ســــازم به خــــاری کـه در دل نشیند؟
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1403)
10) پایههای آوایی کدامیک از ابیات زیر را میتوان به دو صورت برش زد ؟ 0/25 نمره
الف) ســــرو را مــانـی ولیکن سرو را رفتار نه
ماه را مانی ولیکن ماه را گفتار نیست
ب) بنمای رخ که بـاغ و گلستانم آرزوسـت
بگشای لـب که قند فـراوانم آرزوسـت
( امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1403 )
11) وزن مصراع «جانا نظری که ناتوانم»، «مُستفلُ فاعلاتُ مُستف» است. اگر هجاهای این مصراع را به گونهای دیگر برش بزنیم، وزن آن چه خواهد بود؟ 0/75 نمره
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1402 )
12) از بیتهای زیر برای انواع وزن «همسان تک لختی، ناهمسان و همسان دولختی» یک نمونه انتخاب کنید. 0/75 نمره
الف) گـر این چنین به خاک وطن شب سـحـر کـنـم
خــاک وطـن چـو رفـت، چـه خـاکی به سر کنم؟
ب) هـوای خـود چــو نهـادم رضـای او چـو گـزیـدم
جهان و هر چه در او جز به کام خویش ندیدم
ج) فــصــل گــل مــیگــذرد هـمنـفسـان بـهــر خــدا
بــنــشـیــنیــد بــه بــــاغـــی و مــــرا یـاد کــنــیـــد
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1402)
13) وزن کدام مصراع در مقابل آن درست نوشته شده است؟ 0/25 نمره
الف) دریاب که مبتلای عشقم (مفعولُ مفاعلن فعولن)
ب) لختی بخند خندۀ گل زیباست (مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلن)
(امتحان نهایی فنون3 خرداد 1402)
14) وزن سومین پایۀ آوایی، در بیت زیر چیست؟ 0/25 نمره
اگـر چه حُسنفروشان به جلوه آمدهاند کسی به حُسن و ملاحت به یار ما نرسد
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1402)
15) نشانههای هجایی کدام گزینه را میتوان به دو گونه، جدا و سازماندهی کرد؟ وزن هر دو گونۀ آن را بنویسید. 0/75 نمره
الف) هــــر کــــه تـــأمــــل نــکنـــد در جـــــواب
بـیـشـتــــر آیـــــد سخـنـــش، نــــاصـــواب
ب) زین خَلقِ پرشکایتِ گریان شـدم ملول
آن های هوی و نعرۀ مستانم آرزوست
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1402)
16) دومین پایۀ آوایی کدام مصراع «فعلاتن» است؟ 0/5 نمره
الف) فلک با تنگ چشمان گوشۀ چشم دگر دارد
ب) سبــک ســری کــه زنــد پیــش بـحـر لاف وجــود
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1401)
17) کدامیک از ابیات زیر، دو «برش آوایی» دارند. 0/25 نمره
الف) دلــم گــرفته از ایـن روزهــا دلم تنگ است میــان مـــا و رسیــدن هــزار فــرسنگ اســت
ب) تــــا رفــت مــرا از نــظـر آن چشــم جهــان بیــن کس واقف ما نیست که از دیده چه ها رفت
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1401)
18) بیت «دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر / کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست» بر وزن «مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل» است؛ برش آوایی دوم این بیت کدام یک از موارد زیر است؟ 0/5نمره
الف) فاعلاتن مفاعلن فعلن
ب) مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن
ج) مفعولُ مفاعلن مفاعیلن
د) مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلن
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1401)
19) کدامیک از بیتهای زیر، دو «برشِ آوایی» دارد ؟ 0/5 نمره
الف) شفای این دل بیمار جز لقای تو نیست
طبیب جان خـرابم کسی وَرای تو نیست
ب) ای ســروِ بـــلـــنـــد قـــامـــت دوسـت
وه وه کـــه شـمــایـلـت چـه نـیـکوسـت!
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1401)
20) کدام یک از ابیات زیر، دو برش آوایی ندارد؟ (با دو وزن خوانده نمیشود؟) 0/5 نمره
1) از کرده خویشتن پشیمانم جز توبه ره دگر نمیداند
2) درد عشقی کشیدهام که مپرس / زهر هجری چشیدهام که مپرس
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1400)
21) برای بیت :«دل گفت وصالش به دعا باز توان یافت / عمری است که عمرم همه در کار دعا رفت» کدام وزن ترجیح ندارد؟ 0/5 نمره
الف) مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ فعولن
ب) مستفعلُ مستفعلُ مستفعلُ مستف
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1400)
22) «وزن» کدام یک از ابیات زیر، با بیت «چون جام شفق موج زند خون به دل من / با این همه دور از تو مرا چهره زردی است» متفاوت است؟ 0/5 نمره
1) هرگز وجود حاضر غایب شنیدهای؟ / من در میان جمع و دلم جای دیگر است
2) هنگام وداع تو ز بس گریه که کردم / دور از رخ تو چشم مرا نور نمانده است
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1400)
23) برای بیت زیر، کدام وزن ترجیح دارد؟ چرا؟ 0/75 نمره
«تا رفت مرا از نظر آن چشم جهانبین / کس واقف از ما نیست که از دیده چهها رفت»
1) مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ فعولن
2) مستفعلُ مستفعلُ مستفعلُ مُستف
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1399)
24) برای هر یک از ابیات زیر ، یکی از وزن هاي داخل کمانک را انتخاب کنید 0/75 نمره
(همسان یک پایه اي – ناهمسان – همسان دو لختی)
الف) پیش کمان ابرویش لابه همی کنم ولی گوش کشیده است از آن گوش به من نمی کند
ب) نسیم صبح را گفتم که با او جانبی داري کز آن جانب که او باشد ،صبا عنبر فشان آید
ج) در دام فتاده آهویی چند محکم شده دست و پاي در بند
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1399)
♦️ فایل پیدیاف (PDF) ♦️
دوستان عزیز، شما میتوانید فایل پیدیاف این فصل و فصلهای قبل را که شامل سوالات امتحان نهایی و پاسخ تشریحی رسمی آنها میباشند را در انتهای همین مطلب دانلود کنید.
💯موفق باشید!💯
🔴مشاوره تحصیلی با پشتیبان ویژه (رتبههای یک رقمی کنکور)🔴



