😍سلام به همه کانونی های عزیز😍
دانش آموزان گرامی در ادامه میتوانید سوالات امتحانات نهایی ادوار گذشته درس علوم و فنون ادبی بصورت تفکیک شده (درس به درس) که مطابق با بودجهبندی جامع میباشد را مطالعه کنید.
با توجه به اهمیت امتحانات نهایی در نتایج شما، این فایل در جهت تسهیل مطالعه و آمادگی شما برای امتحانات نهایی تهیه شده است.
🥰با آرزوی موفقیت برای شما.🥰
همچنین از طریق لینک زیر میتوانید به سوالات نهایی باقی دروس نهایی دسترسی داشته باشید.
♦️ دانلود تمام سوالات امتحان نهایی _مبحث محور ♦️ | ![]() |
![]() | نازنین قریب رتبه 388 رشته انسانی کنکور 1404 دانشجوی حقوق دانشگاه الزهرا |
فایل پی دی اف سوالات و پاسخنامه تشریحی دروس : انتهای همین مطلب بخش پیوست
دانلود مستقیم تمام سوالات امتحان نهایی علوم و فنون ادبی | ||
|---|---|---|
درس اول | تاریخ ادبیات قرن های دوازدهم و سیزدهم | |
درس دوم | پایه های آوایی ناهمسان | |
درس سوم | مراعات نظیر، تلمیح و تضمین | |
درس چهارم | سبک شناسی قرن های دوازدهم و سیزدهم | |
درس پنجم | پنجم: اختیارات شاعری (1) زبانی | به زودی |
درس ششم | لف و نشر، تضاد و متناقض نما | به زودی |
درس هفتم | تاریخ ادبیات قرن چهاردهم | به زودی |
درس هشتم | اختیارات شاعری (2) وزنی | به زودی |
درس نهم | اغراق، ایهام و ایهام تناسب | به زودی |
درس دهم | سبک شناسی دورة معاصر و انقلاب اسلامی | به زودی |
| درس یازدهم | وزن در شعر نیمایی | به زودی |
درس دوازدهم | حسن تعلیل، حس آمیزی و اسلوب معادله | به زودی |
فنون دوازدهم انسانی
سوالات امتحان نهایی از سال 99 تا 1404
درس سوم : مراعات نظیر ، تلمیح و تضمین
1) شخصیّتهای داستانیِ بیت زیر با کدام یک از گزینهها یکسان است؟ 0/25 نمره
«گواه رهرو آن باشد که سردش یابی از دوزخ / نشان عاشق آن باشد که خشکش بینی از دریا»
الف) دامن خاک شد ز بسّد و لعل / تاج فرعون و گنج دقیانوس
ب) بمیر ای دوست پیش از مرگ اگر می زندگی خواهی / که ادریس از چنین مردن بهشتی گشت پیش ازما
ج) جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او / آن نور روی موسی عمرانم آرزوست
د) یا رب این آتش که بر جان من است / سرد کن زان سان که کردی بر خلیل
1) الف ـ ب
2) د ـ الف
3) د ـ ج
4) ب ـ ج
(امتحان نهایی فنون 3خرداد 1404)
2) با توجّه به سرودههای زیر، کدام داستان مشترک در ذهن مخاطب، تداعی میشود؟ 0/25 نمره
ـ گفت آن یار کز او گشت سرِ دار بلند / جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد
ـ در آینه دوباره نمایان شد / با ابر گیسوانش در باد / باز آن سرود سرخ أناالحق / ورد زبان اوست
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1404)
3) تعامل و همنشینیِ کدام واژهها در بیتِ «باغ باران خورده مینوشید نور / لرزشی در سبزههای تر دوید» سبب «زیباییآفرینی» شده و این کاربرد شاعرانه، کدام آرایه ادبی را خلق کرده است؟ 0/5 نمره
( امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1404)
4) در کدام یک از واژههای مشخص شده بیتهای زیر آرایه «مراعات نظیر» وجود دارد؟ 0/25 نمره
1) دولت عشق بین که چون از سر فقر و افتخار / گوشه تاج سلطنت میشکند گدای تو
2) بمیر ای دوست پیش از مرگ اگر می زندگی خواهی / که ادریس از چنین مردن بهشتی گشت پیش ازما
3) باغ باران خورده مینوشید نور / لرزشی در سبزههای تر دوید
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1404)
5) در کدام بیت اشارهٔ تاریخی به داستان «عاشقانه» دیده نمیشود؟ 0/25 نمره
1) ناقه سنگین میرود در هر قدم گویی ز شوق / روح مجنون چنگ در دامان محمل میزند
2) شور شیرین تو را نازم که بعد از قرنها / هر که لاف عشق زد، نامی هم از فرهاد برد
3) گفت آن یار کز او گشت سرِ دار بلند / جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1404 )
6) با توجه به ابیات زیر پاسخ دهید. [یک بیت اضافی است] 0/5 نمره
1) گواه رهرو آن باشد که سردش یابی از دوزخ / نشان عاشق آن باشد که خشکش بینی از دریا
2)مه روشن میان اختران پنهان نمیماند / میان شاخههای گل مشو پنهان که پیدایی
3) خیز تا خاطر بدان ترک سمرقندی دهیم / کز نسیمش بوی جوی مولیان آید همی
الف) شاعر در کدام بیت آگاهی خود را از موضوعات مختلف به بهترین وجه نشان داده است؟
ب) شاعر در کدام بیت یک مفهوم بلند را در سخنی کوتاه گنجانده است؟
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1403)
7) زیبایی آفرینی، در شعر زیر بر اثر تعامل و همنشینی کدام واژهها ایجاد شده است؟ این کاربرد شاعرانه، کدام آرایه ادبی را خلق کرده است؟ 0/5 نمره
«چترها را باد بست / زیر باران باید رفت»
( امتحان نهایی فنون3 دی 1403)
8) شاعر در بیت زیر به کدام داستان تاریخی اشاره کرده است؟ کاربرد این داستان موجب پیدایش کدام آرایۀ ادبی شده است؟ 0/5 نمره
«یا رب این آتش که بر جان من است سرد کن زانسان که کردی بر خلیل»
( امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1403 )
9) تضمین را در سرودۀ زیر مشخص کنید؛ هاتف اصفهانی در این سروده، شعر کدام شاعر را تضمین کرده است؟ 0/5 نمره
مَهِ من نقاب بگشا ز جمال کبریایی که بتان فرو گذارند اساس خودنمایی
شده انتظارم از حد چه شود ز در درآیی ز دو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی
چه کنم که هست اینها گل باغ آشنایی
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1403)
10) در بیت «از اسب پیاده شو، بر نطع زمین رخ نه / زیر پی پیلش بین شهمات شده نعمان» واژههایی که زیر آنها خط کشیده شده است، کدام آرایۀ ادبی را ایجاد نموده است؟ 0/25 نمره
( امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1403 )
11) موضوع «تلمیح» در کدام بیتهای زیر مشترک است و به چه داستانی اشاره دارد؟ 0/75 نمره
الف) در آینه دوباره نمایان شد / با ابر گیسوانش در باد / باز آن سرود سرخ اناالحق / ورد زبان اوست
ب) نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت
مــتـــحـــیّــــرم چـــه نــامــم شـه مـلـک لافـتـی را
ج) گــفــت آن یـــار کــــزو گــــشــــت ســـر دار بــلـنـد
جــــرمـــش آن بــــود کــه اسـرار هویـدا میکرد
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1403)
12) شاعر در کدام یک از ابیات زیر، مصراعی را تضمین کرده است؟ مصراع تضمین شده را مشخص کنید 0/5 نمره
1) مه من نقاب بگشا، ز جمال کبریایی / که بتان فروگذارند اساس خودنمایی
2) شده انتظارم از حد، چه شود ز در درآیی؟ / ز دو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی
(امتحان نهایی فنون3 دی 1402)
13) در بیت زیر، دو شبکه «مراعات نظیر» موجود است. آنها را مشخص کنید 0/5 نمره
سر من مست جمالت، دل من دام خیالت / گُهر دیده نثار کف دریای تو دارد
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1402)
14) با توجّه به سرودۀ زیر، به پرسشها پاسخ دهید 0/5 نمره
«چــه زنــم چــونـای هـردم ز نـوای شـوق او دم
کـــه لســان غـیــب خــوشــتـــر بـنـوازد ایــن نـوا را
همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
بــــه پـــــیــــــــام آشـــنــــایــی بــــنــــوازد آشـــنـــــا را»
الف) چگونه درمییابیم بخشی از این سروده از «حافظ» است؟
ب) این کاربرد باعث پیدایی کدام آرایه شده است؟
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1402)
15) «تلمیح» بیت زیر را در یک سطر توضیح دهید 0/5 نمره
«چون خضر دید آن لب جانبخش دلفریب / گفتا که آب چشمه حیوان دهان توست»
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1402)
16) بیت: «یار بیپرده از در و دیوار / در تجلّی است یا اولی الابصار» به کدامیک از گزینههای زیر «تلمیح» دارد؟ 0/25 نمره
الف) فَأَينَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ
ب) كُلُّ يَومٍ هُوَ فِی شَأنٍ
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1402 )
17) در کدامیک از بیتهای زیر آرایۀ ادبی «تضمین» بهکار رفته است؟ 0/25 نمره
الف) بیستون بر سر راه است مباد از شیرین
خبــری گفتـه و غمگین دل فرهــاد کنید
ب) حــافـظ از جـور تــو حاشـا کـه بگردانـد روی
مــــن از آن روز کـــــه در بنــــد تــــوام آزادم
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1402)
18) «تلمیح» به کار رفته در بیت زیر را بنویسید 0/5 نمره
آن کسی را که در این مُلک سلیمان کردیم
مـلت امــروز یقیـن کــرد کـه او اهـرمـن است
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1401)
19) با توجه به ابیات زیر در کدام گزینه، آرایهها به درستی به کار رفته است؟ 0/25 نمره
چــــه زنــــم چـونــای هـــر دم ز نـوای شـوق او دم
کــــه لــســان غــیـب خـــوشتــر بـنـوازد ایــن نــوا را
«همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
بـــــــه پــــیــــام آشـــنـــــایـــــــی بــنــــوازد آشــــنــــا را»
الف) مراعات نظیر - تلمیح
ب) تلمیح - تشبیه
ج) تضمین - مراعات نظیر
د) تلمیح - تضمین
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1401)
20) یکی از تلمیحات بیت زیر را بنویسید 0/5 نمره
«گـواه رهرو آن باشد که سـردش یـابـی از دوزخ
نشان عاشق آن باشد که خشکش بینی از دریا»
(امتحان نهایی فنون 3شهریور 1401 )
21) بیت زیر، به چه موضوعی «تلمیح» دارد؟ 0/5 نمره
یارب این آتش که بر جان من است / سرد کن زان سان که کردی بر خلیل
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1400)
22) برای هر یک از ابیات زیر، آرایۀ مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنید 0/5 نمره
الف) چـــون جـــواب احمق آمــــد خــامشی
این درازی در سخن چون میکشی (تلمیح - حسن تعلیل)
ب) من مسلمانم، قبلهام یک گل سرخ / جانمازم چشمه، مهرم نور / دشت سجادۀ من (متناقضنما - مراعات نظیر)
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1400)
23) در بیت :«بیستون کندن فرهاد نه کاری است شگفت/ شور شیرین به سر هر که فتد، کوهکن است» هر دو آرایۀ ................... و .................... وجود دارد 0/5 نمره
1) تلمیح - تضمین
2) مراعات نظیر - لف و نشر
3) مراعات نظیر - تضمین
4) تلمیح - مراعات نظیر
(امتحان نهایی فنون 3شهریور 1400 )
24) در عبارت «درویش بی معرفت نیارامد تا فقرش به کفر انجامد کاد الفَقرُ اَن یَکُون کُفرًا 0/75 نمره
الف) کدام قسمت، آرایۀ «تضمین» دارد؟
ب) ارتباط آن را با قسمتهای دیگر متن، مشخّص نمایید.
(امتحان نهایی فنون 3دی 1399 )
✨🌱🦋😉💛
فنون دوازدهم انسانی
سوالات امتحان نهایی از سال 99 تا 1404
درس چهارم : سبک شناسی قرن های دوازدهم و سیزدهم
1) هر یک از مفاهیم (وطن، توجّه به مردم، بیگانهستیزی) مربوط به کدام یک از عبارتهای زیر است؟ 0/75 نمره
الف) یک مرغ گرفتار در این گلشن ویران / تنها به قفس ماند، هزاران، همه رفتند
ب) چون نگریم ز درد و چون ننالم / دزد را چو محرم به خانه کردم؟
ج) در پیشگاه اهل خرد نیست محترم / هر کس که فکر جامعه را محترم نداشت
(امتحان نهایی فنون 3خرداد 1404)
2) با توجه به واژهای داخل کمانک پاسخ درست را انتخاب کنید. 0/25 نمره
یکی از ضعف های تکنیکی در اغلب داستان های دوره مشروطه وجود راوی ( اول شخص- سوم شخص ) در بعضی از قسمت های داستان است.
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1404)
3) کدام بیت مصداق توضیح زیر است؟ 0/25 نمره
گروهی از شاعران دورۀ بیداری با آگاهی از سنّتهای ادبی، به زبان پرصلابت گذشته وفادار ماندند
اﻟﻒ) آﺗﺶ ﺣــﺐ ّ اﻟﻮﻃﻦ چو ﺷـﻌﻠﻪ ﻓﺮوزد / از دل ﻣــﺆﻣﻦ کند ﺑﻪ ﻣﺠﻤﺮه اسپند
ب) گشت از ﺑﺮق ﺗﻮ ﻇﺎﻫﺮ ﻧﻮر اﯾﻤﺎن ايﻗﻠﻢ / مشکلات ﺧﻠﻖ گردد از ﺗﻮ آﺳﺎن اي قلم
( امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1404)
4) هر کدام از عبارتهای زیر مربوط به کدامیک از ویژگیهای زبانی، ادبی و فکری نثر دورهٔ بیداری است؟ 0/5 نمره
الف) از شاخههای ارزندهای که در نثر بیداری چشمنواز است، نثر سیاسی ـ اجتماعی است
ب) نثر فارسی در این دوره قید و بندهای نثر مصنوع و فنّی را کنار میگذارد و گزارشی و ساده میشود
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1403 )
5) ویژگیهای «فکری» سبک دورهٔ بازگشت و بیداری در همهٔ بیتها مشهود است به جز.... 0/25 نمره
1) دلا خموشی چرا؟ چو خُم نجوشی چرا؟ / برون شد از پرده راز، تو پرده پوشی چرا
2) شو منفجر ای دل زمانه / وان آتش خود نهفته مپسند
3) در پیشگاه اهل خرد نیست محترم / هر کس که فکر جامعه را محترم نداشت
4) من از آن روز که در بند تواَم آزادم / پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1403)
6) عبارات زیر نشاندهندۀ کدام یک از سطوح زبانی، فکری و ادبی نثر ادبیات بیداری است؟ 0/5 نمره
الف) طنز سیاسی- اجتماعی از شاخههای نثر عصر بیداری است.
ب) قید و بند نثرفنی و مصنوع در آفرینش آثار کنار گذاشته میشود
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1403)
7) در بیت زیر کدام یک از درون مایههای شعر عصر بیداری مشاهده میشود 0/25 نمره
چون نَگِریم ز درد و چون ننالم؟ دزد را چو محرم به خانه کردم
الف) توجه به مردم ب) تعلیم و تربیت جدید ج) وطن د) آزادی
( امتحان نهایی فنون3 خرداد 1403)
8) با توجه به واژههای داخل کمانک پاسخ درست را انتخاب نمایید 0/5 نمره
الف) بنیادیترین تفکّر و خواست مشروطه خواهان (قانون - آزادی) بود.
ب) بسیاری از نثرهای دورۀ بیداری بهویژه نثر داستان به موضوع (حقوق مدنی زنان - تنفّر از خرافات) میپردازد.
( امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1403 )
9) درست یا نادرست بودن موارد زیر را مشخص کنید 0/25 نمره
در دورۀ بیداری شاعرانی که مطابق زبان کوچه و بازار شعر میسرودند، به سنّتهای ادبی بسیار پایبند بودند. (درست / نادرست)
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1403)
10) از میان واژگان بیت زیر دو واژه را که از شاخصترین درونمایههای شعر عصر بیداریاند مشخص کنید 0/5 نمره
بی تربیت آزادی و قانون نتوان داشت / سعفص نتوان خواند، نخوانده کلمن را
( امتحان نهایی فنون 3 دی 1402 )
11) گروهی از شاعران دورۀ بازگشت به قصیده سرایی به سبک شاعران خراسانی و عهد سلجوقی پرداختند
(درست – نادرست) 0/25 نمره
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1402)
12) کدام بیت مصداق توضیح زیر است 0/25 نمره
گروهی از شاعران دوره بیداری با آگاهی از سنّتهای ادبی، به زبان پرصلابت گذشته وفادار ماندند
الف) بـرکش ز سـر ایـن سپـیـدمعجـر
بنشـیــن بــه یـکــی کـبـوداورنـد
ب) چون نگریم ز درد و چون ننالم
دزد را چو محرم به خانه کردم؟
(امتحان نهایی فنون3 خرداد 1402 )
13) مفهوم کدام بیت با مفهوم «آزادی» در دوره بیداری، متفاوت است؟ 0/25 نمره
الف) در محیط طوفانزا ماهرانه در جنگ است
نـــاخــــدای اســتـــبــــداد بــــا خــــدای آزادی
ب) اســــــیـــــــری هــــــیــــــچ آزادی نــــجــــــــویـــــد
چــــو دل در بــــنـــــد گـــیـــســـوی تــــو دارد
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1402)
14) کدام گزینه دربردارندۀ «سطح فکری» شعر در دورۀ بیداری نیست؟ 0/25 نمره
الف) نگرش شاعران و نویسندگان نسبت به جهان بیرون، از کلّینگری و ذهنیّتگرایی به جزئینگری و عینیتگرایی تغییر کرد
ب) مفهوم آزادی در سخن شاعران و نویسندگان، بنیادیترین تفکّر و خواست مشروطهخواهان گردید
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1402)
15) کدام گزینه بیانگر «سطح ادبی» شعر در قرنهای دوازدهم و سیزدهم است؟ 0/25 نمره
الف) گرایش به قالبهای کم کاربرد یا نوین بهتدریج زمینه را برای ظهور شعر نو فراهم کرد
ب) شعر بهعنوان زبان بُرندۀ نهضت در اختیار روزنامهها قرار گرفت
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1402)
16) مفهوم «آزادی» در شعر دورۀ بیداری مترادف با چه مفهومی است؟ 0/25 نمره
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1401 )
17) درستی یا نادرستی عبارت زیر را مشخص کنید. 0/25 نمره
در سطح فکری دوره بیداری نگرش شاعران از جزئینگری و عینیتگرایی به کلینگری و ذهنیتگرایی تغییر کرد
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1401 )
18) پاسخ مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنید: 0/5 نمره
الف) «ابوالقاسم لاهوتی» و «فرّخی یزدی» از شاخصترین شاعران حوزۀ (توجّه به مردم - دانشها و فنون نوین) هستند
ب) سبک نویسندگی اکثر نویسندگان دورۀ بازگشت و بیداری مطابقت کاملی با ادبیّات داستانی (کهن - جدید) نداشت
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1401)
19) کاربرد واژۀ «خلید» در بیت زیر، در کدام سطح از سبکِ شعر دورۀ «بیداری» بررسی میشود؟ 0/25 نمره
«خلید خـــار درشــتــی بــه پــای طــفـلـی خُــرد
به هم برآمد و از پویه باز ماند و گریست»
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1401)
20) در نثر دورۀ بازگشت و بیداری، عبارتهای وصفی دور و دراز و لفظ پردازیهای بیجا در نامهها و نوشتهها، افزایشی آشکار مییابد (نادرست- درست) 0/25 نمره
(امتحان نهایی فنون 3شهریور 1401 )
21) جمله زیر، مربوط به کدام یک از ویژگیهای (زبانی - ادبی - فکری) است؟ 0/25 نمره
دشمنی با استعمار و استبداد، در نثر روزنامهای عصر بیداری بسیار مورد توجه قرار گرفته است
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1400)
22) کاربرد کدام یک از کلمات زیر، بیانگر توجه به «واژگان کهن» در سطح زبانی شعر عصر بیداری است؟ 0/25 نمره
1) وصال
2) گلخن
3) رنگین
4) آزادی
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1400)
23) در بیت زیر از «ملک الشّعرای بهار»، کاربرد واژۀ مشخّص شده، جزءِ کدام سطح از سبک شعر در «دورۀ بازگشت و بیداری» است؟ 0/5 نمره
«بشکن در دوزخ و برون ریز
بــادافــره کفــر کــافــری چنـد»
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1400 )
24) کدامیک از عبارتهای زیر بیانگر ویژگی «سطح ادبی» سبک نثر دورۀ بیداری است؟ 0/25 نمره
الف) یکی از ضعفهای تکنیکی در اغلب داستانهای دوران مشروطه، حضور راوی سوم شخص در بعضی صحنههای داستان است
ب) بسیاری از نثرهای دورۀ بیداری بهویژه نثر داستانی به موضوع تنفّر از خرافات میپردازد
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1400 )
25) کدام یک از موارد زیر از عوامل کم توجهی به ساختار جملات و ترکیب های زبانی نیست؟ 0/5 نمره
الف) اﻏﻠﺐ ﺷﺎﻋﺮان ﺻﺮﻓﺎ ﺑﻪ شکل و ﻇﺎﻫﺮ، گرایش داﺷﺘﻨﺪ
ب) ﺑﺮخی ﺷﺎﻋﺮان ﺗﺴﻠﻂ کافی ﺑﺮاي ادﺑﯿﺎت کهن ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ
ج) ﺷﺎﻋﺮان ﺑﺮاي آگﺎهﺳﺎزي ﻣﺮدم و اﻧﺘﺸﺎر آﺛﺎر در روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﻧﺎگزیر ﺑﻮدﻧﺪ، ﺑﻪ ﺷﺘﺎب ﺷﻌﺮﺑﺴﺮاﯾﻨﺪ
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور 1400 )
26) کدام یک از عبارتهای زیر نادرست است؟ 0/5 نمره
1) توجه به قالبهای «مستزاد و چهارپاره» در شعر «ملک الشّعرای بهار» و «ادیب الممالک فراهانی» بیشتر است
2) از نظر موسیقی و عروض، گروه «سنّتگرا» بسیار پایبند به سنّتهای ادبی بودند
3) لغات و ترکیبات امروزی و جدید وارد شعر شده است.
(امتحان نهایی فنون 3 دی 1399 )
27) جاهای خالی را با عبارت مناسب پر کنید. 0/75 نمره
الف) گرایش شاعران دوره بیداری به قالبهای کم کاربرد مانند: مستزاد و چهارپاره، زمینه را برای ظهور.......... فراهم کرد.
ب) در نثر دوره بیداری عبارتهای وصفی دور و دراز و لفظپردازیهای بیجا در نامهها و نوشتهها .................. مییابد.
ج) نثر دوران مشروطه با ویژگیهایی چون نوگرایی، تجددخواهی و آزادیطلبی و با هدف .........................گسترش یافت.
(امتحان نهایی فنون 3 خرداد 1399 )
28) کدام یک از واژه هاي داخل کمانک درست است ؟ 0/75 نمره
الف) از بارزترین شاخصه هاي زبان شعر عصر بیداري ( سادگي ، پیچیدگی ) است
ب) از شاخه هاي ارزنده اي که در نثر عصر بیداري چشم نواز است ، ( طنز سیاسی – اجتماعی ، طنز اخلاقی ) است
ج) شاعري که با استفاده از واژه ها و اصطلاحات موسیقی عامیانه شعر میسرود ( ادیب الممالک فراهانی ، عارف قزوینی ) بود.
(امتحان نهایی فنون 3 شهریور1399 )
♦️ فایل پیدیاف (PDF) ♦️
دوستان عزیز، شما میتوانید فایل پیدیاف این فصل و فصلهای قبل را که شامل سوالات امتحان نهایی و پاسخ تشریحی رسمی آنها میباشند را در انتهای همین مطلب دانلود کنید.
💯موفق باشید!💯
🔴مشاوره تحصیلی با پشتیبان ویژه (رتبههای یک رقمی کنکور)🔴



