الهام ایزانلو،رتبه 2 منطقه 3 کنکور انسانی 1404

هر شرایطی برنامه درسی و آزمون‌ها را اجرا میکردم و هیچگاه اجازه نمیدادم به این دلیل شرایط نامناسب روند کنکور را حتی برای یک روز متوقف کنم.

الهام ایزانلو،رتبه 2 منطقه 3 کنکور انسانی 1404

نام و نام خانوادگی : الهام ایزانلو

پایه : دوازدهم

نام شهر و استان : شیروان،خراسان شمالی

میانگین تراز :۷۰۰۰

معدل :

سال‌های حضور در کانون : یکسال

چند آزمون شرکت کرده است : ۲۶ آزمون

شغل و تحصیلات مادر :خانه دار_دیپلم

شغل و تحصیلات پدر :آزاد_دیپلم


مصاحبه‌گر :محمد عوض زاده


1.با پشت سر گذاشتن کنکور اردی‌بهشت؛ چه تصمیم‌های جدیدی برای کنکور تیر گرفتید؟

 یکی از نکات مهمی که از کنکور اردیبهشت به دست آوردم این که شرایط آزمون همیشه به دلخواه نیست. در ازمون های آزمایشی معمولا در جایی آزمون میدادم که محرک های فضایی کمترباشد. در کنکور اردیبهشت اولین صندلی، صندلی من بود که جلوی در ورودی قرار داشت و عوامل زیادی بر روی کاهش تمرکز نقش داشت اما با یاری خدا توانستم آزمون را به خوبی مدیریت کنم این تجربه باعث شد برای کنکور تیر آزمون ها را در فضای شلوغ تری برگزار کنم و در حوزه های آزمون جایی آزمون بدهم که محرک های زیادی برای انحراف تمرکز وجود داشته باشند.


2.برای امتحانات نهایی چه برنامه‌ای داشتید؟ 

من مطالعه به سبک نهایی را از شروع دوران جمعبندی آغاز کردم. بعد از آخرین آزمون مبحثی در اسفند ماه تغییر زیادی در برنامه مطالعه من شکل گرفت و بیشتر درس ها از جمله تاریخ، جغرافیا، جامعه شناسی و ... را به سبک امتحان تشریحی مطالعه کردم و برای این درس ها کمتر از تست کمک گرفتم از همین زمان مطالعه درس های عمومی را هم شروع کردم. من برای امتحانات نهایی از تحلیل کامل کتاب درسی استفاده کردم و کمتر از منابع ویژه نهایی بهره گرفتم.


3.چه برنامه‌ای برای کنکور تیر ماه داشتید؟

 برنام جمعبندی من برای کنکور تیر ترکیبی از مرور آزمون بود. در این دوره که نکاتی که از آزمون های قبل از کنکور اردیبهشت به دست آوردم را مرور کردم و به صورت روتین روزانه آزمون جامع شبیه ساز کنکور برای خود برگزار کردم. در این دوره بسیار کمتر از کتاب های تستی و کتاب درسی استفاده میکردم و کتاب های درسی بیشتر در زمان تحلیل آزمون مورد استفاده قرار میگرفت. با توجه به شبیه سازی میان کنکور تیر با اردیبهشت، دو هفته آخر قبل از کنکور تیر کنکور اردیبهشت را آزمون دادم.



4.آیا توانستید در جلسه کنکور  سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟

 بله با توجه به توصیه های استادم در شب قبل از کنکور به گونه ای برنامه ریزی کردم که هر سوال را حداقل یک بار بخوانم و به اغلب سوالات ساده پاسخ دادم. من زمان بندی درس ها را به گونه ای انجام دادم که با اتمام دور اول پاسخگویی، 20 دقیقه زمان برای مرور دوم زخیره کردم. و به این ترتیب با کاهش استرس،سوالات بیشتری را ساده تشخیص دادم.


5.آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟

 بله من از هر درس 5 دقیقه را زخیره کردم. با توجخ به قوت من در درس های جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد و عربی انتظار داشتم مانند آزمون های آزمایشی مدت بیشتری از زمان بندی درس ها را زخیره کنم که البته با توجه به دشواری درس های جامعه شناسی و روانشناسی چندان موفق نبودم اما با نگاهی که به مدیریت زمان کنکور به خوبی انجام شد. از زمان های زخیره شده با توجه به اهمیت درس ها بهره بردم، در دفترچه اول از این زمان برای علوم و فنون ادبی و در دفترچه دوم برای فلسفه و منطق و عربی استفاده کردم.



6.اگر به هفته آخر قبل کنکور برگردید ، چه برنامه‌ای برای کسب نتیجه بهتر در کنکور اجرا می‌کنید؟ 

به نظر من در هفته پایانی مطالعه چندان کارآمد نیست. در این زمان نباید مطالعه سنگین انجام داد و بیشتر باید از مرور نمودار ها و جداول استفاده کرد. حتی مرور خلاصه نویسی ها هم چندان درست نیست و باید به همان نمودار و جدول اکتفا کرد. من ترجیح دادم در این زمان بیشتر از تکنیک های مدیریت استرس و بازیابی اطلاعات استفاده کنم تا اینکه بخواهم درس های خوانده نشده را مطالعه کنم. به نقل از مشاورم درس هایی که در سال کنکور مطالعه شده، بیشتر شبیه به میوه های برداشت شده از باغ است، زمانی که به انتهای کار نزدیک میشویم دیگر برداشت بیشتر به اندازه جمعبندی ارزش و مزیت ندارد. پس اگر به گذشته برمیگشتم، به جای مطالعه همین روند را پیش میگرفتم.



7.آیا سوالات کنکور اردی‌بهشت راتحلیل کردید؟ 

همانطور که پیش تر هم اشاره کردم به این دلیل که لزوما باید سطح کنکور تا حدود زیادی نزدیک به هم باشد و احتمال دادم که مانند دو سال قبل سبک سوالات کنکور تیر شباهت زیادی به کنکور اردیبهشت داشته باشد، تحلیل کنکور اردیبهشت را در هفته پایانی منتهی به کنکور تیر انجام دادم و برای این کار پس از اینکه به صورت آزمون به کنکور اردیبهشت پاسخ دادم، ابتدا تحلیل دبیران مطرح مانند استاد حمیدی،استاد بدیع و... را دیدم و نکات و شیوه برخورد با هر سبک سوال را برسی کردم یک بار هم از پاسخنامه ای بر اساس کلید سازمان سنجش تنظیم شده بود استفاده کردم. به این ترتیب با کنکور اردیبهشت تجربه کافی را برای کنکور تیر به دست آوردم و راحت تر سوالاتی که میتوانستم پاسخ دهم را در تیر پیدا کردم.


8.اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟ 

اولین تراز من در آزمون قلمچی 7009 و آخرین تراز من 7355 بود. البته در این فاصله تراز های خیلی بالاتر و خیلی پایین تر هم داشت، اما به نظرم مهمترین دلیل این تراز این بود که من در هر شرایطی برنامه درسی و آزمون ها را اجرا میکردم و هیچگاه اجازه نمیدادم به این دلیل شرایط  نامناسب روند کنکور را حتی برای یک روز متوقف کنم.


9.شما برای دوران جمع‌بندی کنکور اردیبهشت چه برنامه‌‌ای اجرا کردید؟ 

من جمعبندی کنکور اردیبهشت را از از بعد از آخرین آزمون مبحثی در اسفند ماه آغاز کردیم. دراین دوره روند متفاوتی در پیش گرفتم و به جای کتاب تست بیشتر از متن کتاب و آزمون های دوپینگ استفاده کردم. آزمون های دوپینگ به این صورت بود که هر روز برگزار میشد و روزانه دروس طبق بودجه بندی آزمون گرفته میشد و روز بعد سوالات متناظر با بودجه بندی که در کنکور طراحی شده بودند آزمون گرفته میشد. در این دوره از یک طرف چون مباحث را به صورت مقطعی جمعبندی کردم و از طرف دیگر چون هر مبحث هم سوالات نکته خیز کنکور، هم مباحث تست خیز و همچنین نکات کمتر تکرار شده را آزمون میدادم و تحلیل میکردم و از طرف دیگر چون هر مبحث هم سوالات نکته خیز کنکور هم مباحث تست خیز و همچنین نکات کمتر تکرار شده را آزمون میدادم و تحلیل میکردم و از طرف دیگر چون هر روز آزمون میدادم توانستم درس های کلیدی مانند علوم و فنون ادبی و فلسفه منطق را به خوبی جمعبندی کنم. برای سایر دروس مانند جامعه شناسی و روانشناسی خودم از خودم آزمون میگرفتم. از سوی دیگر دبیر ریاضی من طرحی برگزار کرد که هر شب به مدت یک ماه آزمون ریاضی داشتم. این ها نقطه قوت من در جمعبندی بود. به علاوه در این دوره از کلاس های نکته و تست هم استفاده کردم. به این ترتیب استاد حیدری از موسسه کلاسینو برای درس ریاضی، استاد بدیع از موسسه ماز برای درس علوم و فنون ادبی و استاد مهدی پور از موسسه ماز برای درس عربی از کلاس دبیران دیگری هم استفاده کردم. کار متفاوت دیگری که من در دوره جمع‌بندی انجام دادم مربوط به آزمون و مدیریت زمان بود من در آزمون‌های مبحثی بیشتر زمان را صرف مباحث مطالعه شده و هدف‌های کوتاه مدتی که در طول دو هفته قبل از آزمون تعیین کردم می‌کردم اما با شروع دوره جمع‌بندی از تکنیک گلدن تایم یا همان زمان‌های طلایی استفاده کردم به این ترتیب در طول زمان‌های مبحثی و جمع‌بندی هم نقاط قوتم را تثبیت و ضعف‌هایم را کم کردم و هم مهارت مدیریت زمان را به دست آوردم


10.پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

پیوستگی در آزمون ها چند نتیجه مهم برای من داشت. یکی از نتیجه ها این بود که یادگرفتم در هر شرایطی آزمون بدهم این باعث شد بتوانم سر جلسه آزمون کنکور اردیبهشت با شرایط سازگار شوم دوم اینکه در بعضی آزمون‌ها بودجه‌بندی آزمون به پایان نمی‌رسید و شرکت در آن آزمون باعث می‌شد یاد بگیرم سوالی را که نخوانده‌ام نزنم و در کل عقیده‌ای که من دارم این است که زمانی که یک لیتر آب به یکباره به سطحی تخلیه شود اثری نخواهد گذاشت اما اگر به طور مداوم و قطره قطره در مدت طولانی به همان سطح تخلیه شود به اندازه خود حفره‌ای ایجاد می‌کند و نتیجه همواره از استمرار به دست می‌آید من به همین باور به استمرار همواره پایبند بودم .                                               



11.آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟

 خیر در این آزمون‌ها شرکت نکردم شاید شرکت در این آزمون‌ها به عملکرد من در آزمون‌های قلمچی تاثیر مثبتی داشت اما چون هدف اصلی من کنکور بود و نه تراز بالاتر در آزمون‌های آزمایشی شرکت نمی‌کردم.


12.از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

 بیشتر از کارنامه ‌های پروژه‌ای استفاده می‌کردم تا عملکرد خودم را با توجه به سطح آزمون و نسبت به خودم بسنجم.


13.مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید.

 نه در تمامی دروس، گاهی برنامه مطالعاتی من با بودجه‌بندی آزمون متفاوت بود در این آزمون‌ها سعی می‌کردم بیشتر به قوت‌هایم تمرکز کنم و ضعف‌ها را مشخص کنم و برای رفع آنها برنامه‌ریزی می‌کردم از طرف دیگر من در تابستان بخش قابل توجهی از دروس دوازدهم را پیشخوانی کرده بودم که باعث می‌شد از برنامه آزمون جلوتر باشم مانند فنون و ریاضی در برخی دروس مانند فلسفه هم چون به روش خودم مطالعه می‌کردم با برنامه آزمون هماهنگ نبودم.


۱۴.روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟  در تحلیل آزمون ابتدا سوالات نادرست و نزده را مشخص می‌کردم و علت نادرستی یا نزدن آن را برای خود مشخص می‌کردم ابتدا این سوالات را با توجه به پاسخ اصلی خودم بررسی می‌کردم سعی من این بود که نکته سوال را پیش از مطالعه پاسخنامه به دست آورم بعد از آن با استفاده از پاسخنامه ابتدا سوالات نکته محور، نادرست ،نزده و نیز سوالاتی را که در هنگام آزمون سخت‌تر ارزیابی کرده بودم را تحلیل می‌کردم برای تحلیل تست‌های ساده‌تر و مثال محور غالباً از ارتباط آنها با متن کتاب درسی در تحلیل بهره می‌بردم نکته دیگری که شاید برخی از آن غافل شوند تحلیل تست‌ها و سوالات درست و از همه مهمتر سوالات شک دار که درست هستند است من تمام سوالات را به ترتیب اهمیت دروس تحلیل می‌کردم و برای هر درس دفتری داشتم که تحلیل ها را در آن ثبت میکردم این کار در دوران جمعبندی کمک زیادی به من کرد.


۱۵.به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کردید؟چه میزان به تست اختصاص می‌دادید؟

 میزان مطالعه من در بازه‌های مختلف متغیر بود من مطالعه برای کنکور و امتحانات نهایی را از ۲۱ آبان ۱۴۰۲ آغاز کردم در آن زمان در روزهایی که به مدرسه می‌رفتم به طور میانگین 6 تا ۸ ساعت و در روزهای تعطیل ۱۱ ساعت درس می‌خواندم از این تاریخ ساعت مطالعه من هرگز پایین‌تر از ۶ ساعت نبود در دوران امتحانات نهایی پایه یازدهم ساعت مطالعه من افزایش چشمگیری داشت پس از پایان امتحانات از تاریخ ۵ تیر ماه به مدت یک هفته کاملاً از فضای درس دور شدم تا استراحت لازم را به انجام رسانده باشم و از ۱۲ تیر ماه با روزی ۱۰ ساعت مطالعه را آغاز کردم پس از یک هفته مطالعه را به روزانه ۱۲ ساعت افزایش دادم با شروع مهرماه در طول هفته روزانه ۶ تا ۸ ساعت و روزهای تعطیل روزانه ۱۳ تا ۱۴ ساعت مطالعه داشتم من تا اواسط بهمن در کلاس‌های مدرسه شرکت می‌کردم از آن به بعد به صورت روتین ۱۳ ساعت مطالعه داشتم در خرد اد 1۴0۴ هم در زمان امتحانات نهایی مطالعه روزانه من افزایش چشمگیری داشت برای کنکور تیر ماه روزانه ۱۴ ساعت مطالعه داشتم من در دوران آزمون‌های مبحثی زمان بیشتری به تست اختصاص می‌دادم و مهارت خوبی در تست به دست آوردم در دوران جمع‌بندی تنها از آزمون‌های دوپینگ به عنوان منبع تست استفاده می‌کردم و بعد از آزمون و تحلیل باقی زمان را به مطالعه نکات و تشریحی خوانی اختصاص می‌دادم.


۱۶.دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

 من دو دفتر را به برنامه‌هایم اختصاص داده بودم در دفتر اول برنامه‌هایم برای روزهای بعد را یادداشت می‌کردم و در دفتر دوم در پایان هر روز عملکرد خود را ثبت می‌کردم بعد از هر آزمون با توجه به نتیجه‌ای که به دست می آوردم بر نامه‌ریزی و عملکردم را مقایسه می‌کردم و اگر کم کاری در عملکردم داشتم در برنامه هفته بعد به ازای هر پارت کم کاری دو پارت اضافه می‌کردم این کار انگیزه زیادی به من می‌داد تا در مطالعه درگیر اهمال کاری و یا سرگرمی‌های جاذب غیر درسی نشوم.


۱۷.کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

 در درس علوم و فنون ادبی از کتاب آبی کانون استفاده کردم با توجه به دسته‌بندی سوالات کمک زیادی به من کرد علاوه بر آن در درس‌های روانشناسی ،جامعه شناسی و تاریخ و جغرافیا از کتاب‌های سه سطحی استفاده کردم با توجه به اینکه سایر کتاب‌های تست در درس تاریخ و جغرافیا شباهتی به کنکورهای اخیر ندارند این کتاب گزینه مناسب‌تری است به جز این موارد کتاب اشتباهات متداول که هدیه کانون قلمچی به باشگاه هزارتایی‌ها بود سوالات فوق العاده‌ای داشت در کل به نظرم کتاب‌های سه سطحی مجموعه جالبی است که می‌تواند برای دانش آموزان برتر بسیار مفید باشد.



۱۸.برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

 من درس‌های پایه یازدهم را برای امتحانات نهایی بسیار دقیق و کامل مطالعه کرده بودم و نقطه قوت پایدار من به شمار می‌رفتند برعکس برخی از دروس پایه دهم که مدت زیادی از مطالعه آنها می‌گذشت نقطه ضعف من به شمار می‌رفت با شروع مطالعه در تابستان ۱۴۰۳ من ابتدا یک جمع‌بندی نهایی برای پایه یازدهم انجام دادم و سپس مطالعه درس‌های دهم را آغاز کردم بعد از مطالعه درس‌های کلیدی دهم ریاضی، فنون، جامعه شناسی، عربی، اقتصاد و منطق پیشخوانی درس‌های دوازدهم را آغاز کردم با شروع مهر ۴۰ درصد از برنامه را به دروس پایه و ۶۰ درصد را به دروس دوازدهم اختصاص دادم. از فروردین تا کنکور اردیبهشت تقریبا در 85 درصد زمان دروس دوازدهم را مطالعه کردم. بعد از امتحانات نهایی این روند برعکس شد و حدودا 70تا80 درصد زمان را به دروس پایه اختصاص دادم.



۲۰.برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟

 بعد از امتحانات نهایی پایه یازدهم با توجه به تسلطی که به درس‌های این پایه داشتم ابتدا در مدت کوتاهی درس‌های این پایه را جمع بندی کردم و پس از آن به مطالعه درس‌های پایه دهم پرداختم با توجه به اینکه مدت زیادی از مطالعه این درس‌ها می‌گذشت مطالعه آنها دشوارتر بود و زمان بیشتری را صرف آن کردم حدوداً از اول شهریور ماه که مطالعه دروس پایه دهم به پایان رسید پیشخوانی درس‌های پایه دوازدهم را آغاز کردم و تا شروع مهرماه حد زیادی از درس‌ها را مطالعه کرده بودم مثلاً از علوم و فنون ادبی دو درس و از جغرافیا ۳ درس باقی مانده بود شاید نکته طلایی در روند کنکور من همین پیشخوانی باشد.


۲۱.بهترین درس شما در کنکور اردی‌بهشت کدام بود؟ روش مطلعه این درس را توضیح دهید. 

بهترین درس از نظر درصد درس جامعه شناسی بود که در این درس در کنکور هم مانند اغلب آزمون‌های آزمایشی در سطح ۱۰۰ کسب کردم اما با توجه به سطح سوالات تراز من بیشتر به خاطر درس علوم و فنون ادبی ۷۳ درصد و در درس ریاضی ۴۸ درصد و سپس درس جامعه شناسی به این سطح رسید روش مطالعه من برای درس جامعه شناسی به این صورت بود که ابتدا کتاب را کاملاً دقیق به همراه تمام بخوانیم و بدانیم پاورقی نکات زیر تصاویر و.... مطالعه می‌کردم و به تسلط خوبی می‌رسیدم سپس برای سنجش خودم از تست‌ استفاده می‌کردم در درس ریاضی از ابتدای دوره مرداد در کلاس ریاضی استاد حیدری شرکت کردم و تمام عملکرد من طبق تکالیف و برنامه‌های استاد بود من در تمام آزمون‌های ورودی کلاس درصد ۹۰ یا ۱۰۰ به دست می‌آوردم اما درس علوم و فنون ادبی که از چند بخش تشکیل شده متفاوت بود بخش تاریخ ادبیات حفظی محور است و تنها روش مطالعه و مرور زیاد است اما سوالات مربوط به سبک شناسی متفاوت است در این و مباحث پس مطالعه ویژگی‌های هر سبک در قلمروهای مختلف برای درک کامل‌تر سعی می‌کردم بیت‌ها و مثال‌هایی مرتبط با آن ویژگی پیدا کنم در بخش آرایه‌های ادبی و قرابت معنایی هم از این روش استفاده کردم این کار باعث شد که هم نکات مربوط به هر سبک را بهتر درک کنم و هم در مواجهه با هر سبک به خوبی تشخیص دهم در سوالات مربوط به مبحث عروض من از سال دهم این مبحث را به صورت سماعی کار می‌کردم و چون خودم با تکرار و تمرین سماعی یاد گرفتم مشکلی نداشتم.


۲۲.آیا از سایت کانون استفاده می کردید ؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می کردید و چه قسمت هایی را مشاهده می کردید ؟ 

بله به طور مرتب بعد از آزمون ها برای دریافت پاسخنامه از این سایت استفاده میکردم. معمولا سعی میکردم کارنامه را به صورت کمتر از کانون دریافت کنم. در طول هفته و در بازه‌های مختلف از این سایت برای مطالعه مصاحبه رتبه‌های سال‌های گذشته استفاده می‌کردم به این صورت از خیلی از اشتباهات مطلع می‌شدم و آنها را تکرار نمی‌کردم به علاوه اینکه در هر مصاحبه نکات مفیدی هم می‌آموختم


۲۳.از کدام کارنامه های سایت کانون بیشتر استفاده می کردید ؟ 

کارنامه آزمون ها و کارنامه پروژه ای


۲۴.کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

 مصاحبه رتبه برتر های سال گذشته






Menu