یاسمین رمضانی: جمع‌بندی؛ موقعیت طلایی برای جبران و پیشرفت دروس

برای برنامه‌ریزی برای آزمون‌ها و دوران جمع‌بندی، ابتدا زمان باقی مانده را بررسی کردم و بر اساس آن برنامه چیدم. سپس، مطالب اساسی و پایه‌های و نقاط ضعفی که داشتم را مرور کردم.

یاسمین رمضانی: جمع‌بندی؛ موقعیت طلایی برای جبران و پیشرفت دروس

سلام من یاسمین رمضانی هستم، رتبه 9 منطقه 2 کنکور انسانی 1403 و دانشجوی حقوق دانشگاه تهران.

     

دوران عید ضرورتی برای جمع بندی و به تسلط رسیدن در درس هایی است که در نیم سال اول مطالعه کرده‌ایم.

من در این دوره کتاب تست های جدیدی را شروع کردم و اول از همه یکبار به مرور خلاصه ها پرداختم و یا اگر در درسی ضعف بودم مجددا جزواتشان را به طور کامل مطالعه کردم. در ادامه به تست های هایلایت و نشانه دار خود رجوع کردم و آنها را مورد بررسی قرار دادم و سپس کتاب تست های جدید خود را شروع کردم که این کتاب سنگین تر از منابع قبلی بودند.

همچنین در ایام عید دروس عمومی را به صورت ترکیبی مطالعه کردم. برای این دروس روتین ها و برنامه های تکراری روزانه داشتم تا به تسلط کامل برسم.

من هم مثل خیلی از دانش‌آموزان، تعطیلات عید را همیشه فرصتی دوگانه می‌دیدم: از یک طرف ماندن و از طرف دیگر یک موقعیت طلایی برای جبران و پیشرفت دروس. 

وقتی به روزهای آخر اسفند رسیدم، متوجه شدم که باید یک برنامه جدی داشته باشم. ابتدا یک دفترچه برداشتم و برنامه‌ای کاملاً واقعی و اجرایی نوشتم، نه از آن برنامه‌های سنگینی که بعد از چند روز انگیزه را از بین می‌برد. صبح‌ها را به دروس تحلیلی مثل ریاضی و عربی اختصاص دادم، چون ذهنم تازه و آماده بود. بعدازظهرها، دروس حفظی مثل جغرافیا و تاریخ را مرور می‌کردم. نتیجه‌ این برنامه ریزی فوق‌العاده بود. بعد از تعطیلات عید، وقتی به آزمونهای آزمایشی نگاه کردم، دیدم که درصدهایم به شکل محسوسی رشد کرده است. تسلط و آرامشی که در آن روزها به دست آوردم، در روز کنکور هم همراهم بود. این تجربه به یاد من داد که موفقیت در آزمون‌های دوران عید، بیشتر از هر چیز، به یک برنامه منظم و پایبند بودم به آن بستگی دارد.

 

برای برنامه‌ریزی برای آزمون‌ها و دوران جمع‌بندی، ابتدا زمان باقی مانده را بررسی کردم و بر اساس آن برنامه‌ چیدم. سپس، مطالب اساسی و پایه های و نقاط ضعفی که داشتم را مرور کردم. 

در دوران جمع‌بندی، روزانه تست می‌زدم و پس از هر تست، اشتباهاتم رو تحلیل می‌کردم. به نقاط ضعفم بیشتر توجه می کردم و روی انها وقت می‌گذاشتم. 

بعد از مرور و تست‌زنی در دوران جمع‌بندی، من همیشه برای مرور سریع نکات کلیدی و فرمول‌ها وقتی را اختصاص می‌دادم. این کار به من کمک می‌کند تا در روزهای پایانی، همه‌چیز را به خاطر بیاورم.

 

زمانی که دوران جمع‌بندی فرارسید متوجه شدم که دوران آزمون و خطا به پایان رسیده است و باید برای تحلیل، یک روش ثابت داشته باشم:

 

سوالات غلط: دلیل اشتباهم را پیدا می‌کردم. آیا بی‌دقتی کرده ام؟ مطلب را بلد نبوده‌ام؟ 

سوالات نزده: اگر وقتي كم آوردم، آزمون را بررسي مي‌كنيم. اگر مطلب را بلد نبودم، خلاصه‌ای از آن را می‌خواندم.

سوالات درست با شک: اینها خطرناک‌ترین بودند و باید با دقت بررسی می‌شدند.

بعد از چند آزمون، متوجه شدم که از تعداد آزمونهایی که میزنم، کیفیت تحلیلم مهم است. وقتی این روند را جدی گرفتم، دیدم که در هر آزمون بعدی، نقاط ضعفم کمتر و مدیریت زمانم بهتر می‌شود.

روز کنکور، وقتی دفترچه را باز کردم، دیگر احساس غافلگیری نداشتم. چون ده‌ها بار این شرایط را شبیه سازی کرده بودم. برایم روشن شده بود که اجرای درست آزمون‌های جمع‌بندی، یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های موفقیت است.


اولویت‌بندی منابع:

ابتدا از منابع اصلی شروع می‌کنم؛ یعنی کتاب درسی و جزوه ها و بعد سراغ منابع تکمیلی میرفتم.

 

تمرکز روی سوالات کنکورهای قبلی:

در دوران جمع‌بندی، یکی از مهم‌ترین منابع سوالات کنکور سال‌های گذشته است. زیرا این سوالات دقیقاً مطابق با سطح آزمون هستند و به من کمک کردند تا با انواع سوالات و روش های طرح آن ها آشنا بشوم. روزانه یک سری سوال از هر درس می‌زدم و جواب می‌دادم و تحلیل می‌کردم.

 

استفاده از کتابهای تست:

کتاب‌های تست رو به‌صورت هدفمند استفاده می‌کردم مخصوصا برای دروسی که ضعیف بودم.

 

مرور جزوات و نکات کلیدی:

منابع کم حجم و خلاصه شده مناسبی برای جمع بندی بودند.


کانال تلگرام ما


یاسمین رمضانی: جمع‌بندی؛ موقعیت طلایی برای جبران و پیشرفت دروس


Menu