زهرا رستمي، کارشناسي نقاشي
رشتهي نقاشي فضايي را ايجاد ميکند که هر دانشجوي خلاق متناسب با توان، سليقه، دانش و ذهنيت خويش، دنياي خاص آفرينندگي خود را در آن مييابد و در نتيجه ميتواند آثاري را خلق کند که باعث تحول خود و در مرحلهي بعد جامعهاش شود. اين رشته به آموزش سبکهاي برجستهي نقاشي معاصر ايران و جهان ميپردازد و در کنار آن دانشجويان درسهايي مثل طراحي، اطلاعات و مباني هنرهاي تجسمي، تاريخ هنر و تاريخ عمومي نقاشي را ميگذرانند. دانشجوي رشتهي نقاشي در طي تحصيل در دانشگاه ميآموزد که خوب ببيند، تحليل کند، دانش خود را وسعت ببخشد و آنچه را ياد گرفته است در سطوح مختلف اشاعه بدهد. به همين دليل اگر فردي قريحه و ذوق نقاشي نداشته باشد، با ورود به رشتهي نقاشي فقط يکسري اطلاعات به دست ميآورد و بازدهي نخواهد داشت.
تواناييهاي لازم:
دانشجوي رشتهي نقاشي بايد ويژگيهاي جسمي و روحي خاصي داشته باشد تا بتواند در اين رشته موفق شود و به همين دليل نيز آزمون نقاشي دانشگاهها و مراکز آموزش عالي به صورت نيمهمتمرکز برگزار ميشود؛ يعني پيش از ورود به دانشگاه استعداد و خلاقيت داوطلب در يک آزمون عملي سنجيده ميشود تا بهترين و توانمندترين داوطلبان وارد دانشگاه شوند. از سوي ديگر نقاش، يعني خلاق، يعني آفريننده و کسي که از مرز بايدها و نبايدها ميگذرد تا طرحي نو دراندازد و به همين دليل نميتوان به او دستور داد که چگونه باش و از چه راهي برو تا موفق شوي. يک نقاش نميتواند در چهارچوبي مشخص و معين محدود شود. هنر نقاشي مثل هر هنر ديگري کار طاقتفرسا، هوش، نبوغ و شعور فراوان نياز دارد.
موقعيت شغلي در ايران:
فارغالتحصيل نقاشي نبايد انتظار داشته باشد که تنها مشغله و منبع درآمدش نقاشي کشيدن باشد؛ زيرا حتي نقاشهاي موفق و معروف جهان نيز تنها مشغلهشان کشيدن نقاشي نيست بلکه در کنار نقاشي، به تدريس نقاشي نيز ميپردازند. کاري که بسيار مثمر ثمر است؛ چون تدريس و ارتباط با ديگران، تأثير بسزايي در ديد، ذهن و انديشهي يک نقاش ميگذارد. در کشور ما نيز يک نقاش ميتواند علاوه بر نقاشي به تدريس اين هنر در مراکز آموزش عالي يا آموزشگاههاي آزاد و به فعاليت در مطبوعات و نشريات، صداوسيما، فرهنگسراها، سازمان ميراث فرهنگي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شهرداريها (به عنوان طراح و مجري نقاشيهاي ديواري) بپردازد.
طول دورهي کارشناسي نقاشي 5/4 سال شامل 9 نيمسال 18 هفتهاي است.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل:
درسهاي پايه، 32 واحد
مباني هنرهاي تجسمي، کارگاه طراحي پايه (سطح يک)، کارگاه عکاسي پايه، هندسه مناظر و مرايا، کارگاه چاپهاي دستي، کارگاه حجمسازي، تجزيه و تحليل و نقد آثار هنرهاي تجسمي، هنر و تمدن اسلامي، آشنايي با هنر در تاريخ.
درسهاي اصلي، 32 واحد
کارگاه طراحي (سطح دو)، نقاشي ديواري، کارگاه نقاشي ديواري (سطح يک)، کارگاه نقاشي (سطح يک)، تاريخ عمومي نقاشي، تجزيه و تحليل و نقد آثار نقاشي.
درسهاي تخصصي، 49 واحد
کارگاه طراحي (سطح سه)، کارگاه نقاشي (سطح دو)، کارگاه نقاشي (سطح سه)، مرمت آثار نقاشي، طرح عملي جامع، طرح و رسالهي نهايي.
درسهاي اختياري، 8 واحد
کامپيوتر تخصصي، هنر در دنياي کودکان، آشنايي با هنرهاي سنتي، انسان، طبيعت، طراحي، اصول و مباني نقد هنري، حکمت و هنر اسلامي، کارگاه آموزش فنون تصويرسازي.
لازم به ذکر است امتحانات پايانترم در اين رشته به صورت ژوژمان برگزار ميشود که منظور تشکيل کارگاهي از بهترين کارهاي طول همان ترم به انتخاب استاد و گاهي دانشجو است و انجام تمام فعاليتهاي طول ترم براي دانشجويان اين رشته در کسب نمرهي پاياني مؤثر است.
رشتهي نقاشي در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد و دکتري پذيرش دارد. در مقطع کارداني رشتهي هنرهاي تجسمي نيز شامل دو گرايش گرافيک و نقاشي است.
دانشگاههاي سراسري شهر تهران:
دانشکدهي هنرهاي زيبا دانشگاه تهران، دانشگاه هنر*، دانشگاه الزهرا، تربيت دبير شهيد رجايي تهران، دانشگاه غير انتفاعي علم و فرهنگ**، موسسهي غيرانتفاعي سوره
* دانشگاه هنر:
بزرگترين مرکز آموزش عالي رشتههاي هنري در ايران است. در پي ادغام 5 مؤسسهي آموزشي عالي هنر قبل انقلاب در سال 1358 مجمع دانشگاهي هنر به وجود آمد و در سال 1362 بازگشايي و رسماً به فعاليت پرداخت. اين دانشگاه هماکنون مشتمل بر 5 دانشکده در تهران و کرج است: دانشکدهي هنرهاي کاربردي/ سينما و تئاتر/ هنرهاي تجسمي/ موسيقي/ معماري و شهرسازي.
** دانشگاه غيرانتفاعي علم و فرهنگ:
1372: تأسيس مؤسسهي آموزش عالي جهاد دانشگاهي
1384: ارتقاي مؤسسهي آموزش عالي جهاد دانشگاهي تهران به دانشگاه غيرانتفاعي علم و فرهنگ هماکنون دانشگاه علم و فرهنگ با 30 رشتهي تحصيلي در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد رشتههاي هنر و... به فعاليت خود ادامه ميدهد.
رشتههاي هنر:
ارتباط تصويري، نقاشي، عکاسي، نمايش، طراحي پارچه، طراحي لباس، صنايع دستي، طراحي صنعتي، معماري داخلي و ...
